Korrodering av skinne pga flux |
Post Reply |
Author | |
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 21 mai 2015 at 22:29 |
Bruker litt flux når jeg lodder ledninger til skinnene. Vil flux'en korrodere skinnene (lodder på utsiden og på undersiden avhengig av plassering)?
|
|
Terje
|
|
Per Hilton
Veteran Joined: 29 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 135 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det kommer an på hva slags flussmiddel du bruker. Veldig kort så trenger "No-clean"-fluss ikke fjernes, mens vannløselig fluss må fjernes (vaskes med vann). Harpiksbasert (rosin) fluss kategoriseres vanligvis som "No-clean".
Edited by Per Hilton - 22 mai 2015 at 06:21 |
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Rosin?? Du mener vel "resin"?
Hvis jeg fikk rosiner på skinnene ville jeg definitivt fjernet dem.... |
|
Per Hilton
Veteran Joined: 29 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 135 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er utenlandsk. "Rosin" er foredlet harpiks ("Resin") der terpentinen er fjernet.
|
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Aha... et annet ord for det som ellers kalles "kolofonium" (og som for så vidt også er utenlandsk....).
|
|
Kleindorf
Medlem i MJF Joined: 20 desember 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 126 |
Post Options
Thanks(0)
|
For å fjerne gamle "loddesynder" hvor det ikke er renset tilstrekkelig etter loddingen så er en tynn glassfiberbørste ypperlig.
|
|
Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)
|
|
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
Står miljøvennlig på beholderen (gel type) og da er den trolig vannløslig. Har en glassfiberbørste og få gå over loddingene med den (sukk...). Takk for oppklaringen.
|
|
Terje
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |