MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Kork skinneunderlag på XPS?

Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
Svein_H Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Medlem siden: 22 februar 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Svein_H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Kork skinneunderlag på XPS?
    Sendt: 27 desember 2020 kl. 11:46
Jeg har tidligere brukt WS foam underlag på XPS og korkunderlag på finér, og begge deler funker bra, men jeg har aldri prøvd korkunderlag på XPS. Noen her som har erfaring med dette, og vil det sitte godt med vanlig akryl fugemasse eller bør jeg ha noe kraftigere?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Til toppen
FredrikB Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Medlem siden: 25 februar 2019
Land: Norge
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér FredrikB Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 28 desember 2020 kl. 16:51
Hei Svein!

Kork på XPS sitter helt fint med akrylfuge.

Mvh Fredrik
Til toppen
Svein_H Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Svein_H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 28 desember 2020 kl. 17:20
Flott, da har jeg litt å pusle med denne uka også, takk for svar! Thumbs Up
Min hjemmeside
Til toppen
b e pedersen Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 02 november 2004
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér b e pedersen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 05 januar 2021 kl. 00:03
Korken kan med godt resultat limes med trelim (hvittlim) også Smile
Bjørn Egil
Til toppen
Svein_H Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Svein_H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 09 januar 2021 kl. 16:26
Vil limet tørke skikkelig og feste seg til XPSen? Har limt sammen XPS-plater med hvitlim/trelim tidligere, og slet med at limet aldri tørket, antakelig for at det ikke var nok tilgang til luft. Men korken puster kanskje nok til at det ikke blir noe problem?
Min hjemmeside
Til toppen
H. Lindholm Se rullemeny
Veteran
Veteran

Medlem siden: 17 november 2006
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér H. Lindholm Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 09 januar 2021 kl. 17:09
Sitat: Svein_H Svein_H skrev:

Har limt sammen XPS-plater med hvitlim/trelim tidligere, og slet med at limet aldri tørket, antakelig for at det ikke var nok tilgang til luft.
Ja, det er lufttilgangen som er problemet, jeg har hatt akkurat samme erfaring med isopor. Jeg prøvde å legge det i lett press, men etter en uke var limet fortsatt ikke tørket. Så gikk jeg over til å bare feste det sammen med nåler, da tørket limet til dagen etter og holdt så godt at hvis jeg prøvde å rive det fra hverandre var det selve isoporen som brast, ikke limfugen.
Limfugen med vanlig hvitlim blir sterkere enn både isopor, kork og det meste annet som man bruker til landskapsbygging. Derfor er det bare nødvendig å sørge for at flatene holder seg inntil hverandre i rett posisjon mens limet tørker, press er helt unødvendig (og faktisk en ulempe i mange tilfeller).
Til toppen
Svein_H Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Svein_H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 11 januar 2021 kl. 18:48
OK, da åpner det seg flere muligheter, takk for svar!Thumbs Up
Min hjemmeside
Til toppen
b e pedersen Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 02 november 2004
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér b e pedersen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 20 januar 2021 kl. 15:16
Vi pleier å lime XPS ved å 'dra på' tynne sikk-sakk striper med hvittlim. Sitter som støpt!
Som regel får det en uke på seg, fra klubbkveld til klubbkveld. Men tror nok det ikke trenger fullt så lang tid ...
Bjørn Egil
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,047 sekunder.