Kork skinneunderlag på XPS? |
Svar ![]() |
Forfatter | |
Svein_H ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Medlem siden: 22 februar 2008 Land: Norway Status: Utlogget Points: 2044 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 27 desember 2020 kl. 11:46 |
Jeg har tidligere brukt WS foam underlag på XPS og korkunderlag på finér, og begge deler funker bra, men jeg har aldri prøvd korkunderlag på XPS. Noen her som har erfaring med dette, og vil det sitte godt med vanlig akryl fugemasse eller bør jeg ha noe kraftigere?
|
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
![]() |
|
FredrikB ![]() Viderekommen ![]() Medlem siden: 25 februar 2019 Land: Norge Status: Utlogget Points: 5 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei Svein!
Kork på XPS sitter helt fint med akrylfuge. Mvh Fredrik |
|
![]() |
|
Svein_H ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Medlem siden: 22 februar 2008 Land: Norway Status: Utlogget Points: 2044 |
Flott, da har jeg litt å pusle med denne uka også, takk for svar!
![]() |
|
Min hjemmeside |
|
![]() |
|
b e pedersen ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Medlem siden: 02 november 2004 Land: Norway Status: Utlogget Points: 1065 |
Korken kan med godt resultat limes med trelim (hvittlim) også
![]() |
|
Bjørn Egil
|
|
![]() |
|
Vil limet tørke skikkelig og feste seg til XPSen? Har limt sammen XPS-plater med hvitlim/trelim tidligere, og slet med at limet aldri tørket, antakelig for at det ikke var nok tilgang til luft. Men korken puster kanskje nok til at det ikke blir noe problem?
|
|
Min hjemmeside |
|
![]() |
|
H. Lindholm ![]() Veteran ![]() Medlem siden: 17 november 2006 Land: Norway Status: Utlogget Points: 1095 |
Limfugen med vanlig hvitlim blir sterkere enn både isopor, kork og det meste annet som man bruker til landskapsbygging. Derfor er det bare nødvendig å sørge for at flatene holder seg inntil hverandre i rett posisjon mens limet tørker, press er helt unødvendig (og faktisk en ulempe i mange tilfeller).
|
|
![]() |
|
OK, da åpner det seg flere muligheter, takk for svar!
![]() |
|
Min hjemmeside |
|
![]() |
Svar ![]() |
|
![]()
Tweet
|
Forum: | Forumtillatelser ![]() Du kan ikke opprette nye tråder i dette forumet Du kan ikke besvare innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine innlegg i dette forumet Du kan ikke redigere dine innlegg i dette forumet Du kan ikke opprette avstemminger i dette forumet Du kan ikke stemme i dette forumet |