Kontaktproblemer Z- skala |
Post Reply
|
| Author | |
Jan-M.
Viderekommen
Joined: 22 oktober 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 31 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Topic: Kontaktproblemer Z- skalaPosted: 29 desember 2008 at 20:21 |
|
Hei
Sikkert noen som kjenner igjen problemet "kontaktvansker". Fikk tak i noe brukt Z materiell for en tid siden, og er nå kommet så langt at jeg kan kjøre på det meste av anlegget. Har brukt noen gamle skinner og penser, men det meste er nye merklin flexiskinner. Etter råd fra andre Z byggere så har jeg flere kontaktpunkter loddet på skinnene. Nesten hver eneste flexskinne har kontaktpunkt. Har en gammel Merklin miniklub trafo. Må kjøre med nesten max fart for at togene ikke skal stoppe. Dersom jeg stopper, så må de som oftest skubbes i gang igjen. Har kjørt runde på runde med pussevogn. brukt "skinneviskelær". Vasket hele skinnetraseen med lynol. Ingenting hjelper. Har to gamle 3akslede damplok som jeg kjører med, og de blir ganske "heit i kjelen" etter en stund. Har brent motoren i et 5 akslet damplok. Så vidt jeg har funnet ut, så er det umulig å skifte ut motorene i disse loka Håper noen har noen gode tips å komme med. Hilsen Jan-M. Opsahl mob. 93834804 |
|
|
JMO
|
|
![]() |
|
Roger
Fremo og MjF medlem
Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 29 desember 2008 at 21:34 |
|
Hei!
Har du sjekket om det er mye smuss og grums på hjulene på lokomotivene dine? Det kan hende at det vil lønne seg å rense disse, samt blekket for strømopptak, og deretter smøre opp hjulaksler og drivverk.
|
|
|
Med vennlig hilsen
R GER“Det finnes ett forbilde for alt” |
|
![]() |
|
umulius
Nykommer
Joined: 23 desember 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 30 desember 2008 at 13:51 |
|
Hei kjører Z hjemme og H0 på Kløfta, har laget meg en skinne som jeg kobler direkte til trafo, bruker tynt tørkepapir dynker dette med sprit og setter lokket over en eller to aksler av gangen og holder lokket slik at smuss blir igjen på pappiret.
|
|
|
mvh umulius
|
|
![]() |
|
Jan-M.
Viderekommen
Joined: 22 oktober 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 31 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 01 januar 2009 at 12:16 |
|
Takk for tipsene.
Da skal jeg la loka gjennemgå en fullstendig renselsesprosess. Så får jeg se om de kan gå på sakte fart også. Benytter samtidig anledningen til å ønske alle MJ ere godt nytt modellår |
|
|
JMO
|
|
![]() |
|
helgeb
Viderekommen
Joined: 17 desember 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 22 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 01 januar 2009 at 22:46 |
|
Hei
Dersom lokomotivet blir varmt tyder det på at motoren har for mye å slite med. Ikke trug og kjør videre, men ta fra hverandre loket og rens og smør det opp på nytt. Da får du et lok som kjører mye penere.
Det skal være mulig å finne ny motor til loket ditt.
mvh helgeb
|
|
![]() |
|
Heine Pedersen
Veteran
Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 507 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 02 januar 2009 at 10:23 |
![]() |
|
Post Reply
|
|
| Tweet |
| Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |