MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Kobling på NMJ Superline type 67
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kobling på NMJ Superline type 67

 Post Reply Post Reply
Author
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kobling på NMJ Superline type 67
    Posted: 17 november 2015 at 15:37
På Superlinemodeller sitter gjerne bare skrukobbel. Det ser fint ut på hylla men er utrolig upraktisk på banen. Er det noen som har satt på andre koblinger for å kunne kjøre med det og i så fall hva og hvordan?

mvh
Laurenz
Back to Top
SveinF View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 november 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 126
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2015 at 16:18
Sjekk NMJ Superline fan club på facebook
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2015 at 18:06
OBK koblinger bør fungere bra, men har ikke prøvd ennå
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2015 at 23:31
Weinert sine kroker burde passe på de fleste lok, om det er plass på baksiden...
http://www.togbutikken.no/product/weinert-kobling-for-lok/

Hilsen Halvor

Edited by halvors - 17 november 2015 at 23:31
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2015 at 07:19
Jeg har montert OBK på mine, og det har funket bra. Hullet i bufferbjelken er gjerne litt romslig, så jeg har holdt koblingen i korrekt posisjon med en "hjelpende hånd" til limet har tørket. Til vanlig kjøring (med normale toglengder for mitt anlegg) fungerte det utmerket, men da jeg skulle teste trekkraften i forkant av FREMO-treffet i Letohallen tidligere i høst ble det litt for tungt med alle vognene, slik at koblingen ble dratt rett ut av limet.

Dette skjedde på flere av lokene, og jeg har ikke montert de på nytt igjen ennå, men jeg vurderer å lage en liten knekk/bøy på koblingspinnen innenfor bufferbjelken for å holde bedre i mot. Ev. kan jeg kanskje bruke et annet og bedre lim (brukte vanlig Casco innendørs trelim), noen som vet hva som sitter godt og samtidig kan fjernes uten for store problemer?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2015 at 09:59
Jeg ser for meg å lime en bit plast (f.eks Evergreen) på baksiden av bufferbjelken - gjerne med trelim så det er demonterbart - og bore opp et nytt trangere hull for OBK koblingene.
Limer alltid koblingene med epoxylim.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2015 at 10:54
Hvordan er det å fjerne epoxylim igjen, i tilfelle originalkoblingen skal monteres tilbake ved en senere anledning?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2015 at 21:15
Ikke for å blende meg inn Embarrassed , men jeg tror Asgeir mener å lime med epoxy til styrenplata på baksiden av bufferbjelken, mens denne plata igjen limes til bufferbjelken med hvitlim ... Smile
Bjørn Egil
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2015 at 07:40
Ja, slik forsto jeg det også, men hvis ikke epoksyen fjernes må man jo ødelegge koblingen for å få den ut igjen. Men det er kanskje like greit å ofre en kobling i så tilfelle, så lenge den sitter godt fast mens den er i bruk.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2015 at 12:38
OBK-koblet ser utrolig fint ut og ser ut til å være en utmerket løsningen på lokomotiver, som i hovedsak bare skal dra og ikke dytte. Litt skeptisk til å bruke det på et motorvognsett, det vil kreve veldig stor radius, spesielt i veksler. Men det ser ut til at de er noe vanskelig å få tak i også?
Løsningen som Svein pekte til, med Kadee koblinger, virker å være bedre egnet til motorvogner.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2015 at 13:18
Nå er ikke jeg kjent med hvordan NMJ har utført koblingsfestet på BM67, men hvis du tenker på å bruke Kadee må du vel ha plass til en koblingsboks/NEM-holder? Uansett vil du ikke få skaftet på Kadee-koblingene gjennom hullet i bufferbjelkene, så da må den ev. monteres slik at den går rett på undersiden av bjelken..?

Forøvrig er det ingen problemer å dytte vogner med OBK, da lok-koblingen har en spesiell utforming som "fanger opp" og holder igjen bøylene på vogn-koblingene. Selve dyttingen skjer jo med bufferne, og personlig syns jeg de er en fryd å skifte vogner med når de er korrekt justert. Kurveradien vil vel også til en viss grad bestemmes av hvor nærme bufferbjelken koblingen blir montert, og ev. om det er fjærende buffere, men det er helt sikkert andre her inne som vet mer om dette og kan svare deg på slike ting. Smile

Jeg kjøpte OBK-koblingene mine hos Skala Design, men det ser visst ut som de er tomme nå.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2015 at 13:28
OBK koblingen er konstruert til også kunne både trekkes og dyttes (i motsetning til SDF som ser helt identisk ut ved første øyekast), men OBK krever sine kurveradier og gjerne fjærende buffere. Nå har BM 67 fjærende buffere og det er også plass til sidebevegelig OBK kobling med returfjær (utviklet for vogner) som er mer smidige i kurver, men da må det tilpasses på modellen og den vil ikke bli mulig å tilbakeføre den til originaltilstand. Selvfølgelig er det en rekke andre koblinger som passer også, det blir en avveining hva man prioriterer.

OBK lokkoblingen er utført i metall så alternativt kan de loddes fast i en messingbit bak bufferbjelken kontra lime dem fast i en plastbit.

Personlig er jeg ganske sikker på at jeg kommer til å montere sidebevegelige OBK koblinger i hver ende av BM 67 settet, også blir det 2 pols strømførende koblinger (Viessmann) mellom vognene og strømopptak på både mellomvogn og styrevogn. I tillegg blir det sikkert et opplegg for belysning, men nå er ikke jeg så opptatt av å tilbakeføre modellene til originaltilstand

Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2015 at 16:40
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Nå er ikke jeg kjent med hvordan NMJ har utført koblingsfestet på BM67, men hvis du tenker på å bruke Kadee må du vel ha plass til en koblingsboks/NEM-holder? Uansett vil du ikke få skaftet på Kadee-koblingene gjennom hullet i bufferbjelkene, så da må den ev. monteres slik at den går rett på undersiden av bjelken..?

Ikke vanlig Kadee nei, men det som SveinF refererte til i. Det er tilpasset messingmodeller.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2015 at 20:16
Har ikke sett noen slike referanser i denne tråden, så da må du bare ha meg unnskyldt.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2015 at 00:32
Det ligger i første kommentaren men det er ikke opplagt nei. Men jeg fikk en link på pm og det hjalp :-)
Jeg har litt lyst til å prøve OBK om det går an å få tak i. 
Back to Top
SveinF View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 november 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 126
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2015 at 09:44
Info om koblingen er tatt fra Facebook gruppen "NMJ Superline Fan Club"

Let opp post fra Richard Latten fra 28 Desember 2013

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=731414276870003&set=gm.10152458998304942&type=3&theater



Edited by SveinF - 20 november 2015 at 09:48
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2015 at 13:01
Takk for info og link, er ikke på Facebook selv. Den koblingen ser interessant ut, men på Kadee sine egne sider finner jeg den ikke. Er det et originalt Kadee-produkt, eller bruker de bare Kadee-navnet siden konstruksjonen ser lik ut?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2015 at 13:14
OBK kan kjøpes herfra:
http://www.h0fine.com/shop/
Betaling gjøres enklest via PayPal


MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
SveinF View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 november 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 126
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2015 at 15:23
Vet ikke mer enn det som står på Facebook
Tror eieren av bildene er på dette forumet også


Edited by SveinF - 20 november 2015 at 15:24
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2015 at 01:20
Nå la jeg ut link til produsent av disse Kadee saker. Jeg vet ikke hvordan det lages men vil tro at selve koblet er originalt Kadee mens festet er det de som har laget. 
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2015 at 10:18
Mener det er mulig å plassere en Symoba-lomme under vognen?
Bruk den med kortest NEM-lomme.
Da er det ikke noe fare for at bufferter hekter og toget kan både skyves og trekkes. Man bør bruke faste koblingsmellomstykker mellom vognene. De finnes fra Märklin og andre produsenter. Slike faste koblingsstykker er ofte av elastisk plast og utformet som originalkoblinger.
Det er mulig at NEM-lommen må senkes ut fra standard for å komme klar av bremseslanger ol.? Da kan man heller ikke bruke "vanlige" NEM-kobbel.
Denne metode har jeg brukt på flere av NMJ Superline som brukes fast koblet i tog.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2020 at 00:15
Hvordan løser man å skyve vogner med OBK når man bruker skinner fra standard Roco startsett som har krappere kurver enn det som er i virkeligheten, og dermed buffertene hekter seg i hverandre?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2020 at 11:41
Men velger en annen type kopling, eller større radius på skinnene Confused.
OBK er ikke beregnet på bruk med krapp radius! Spesielt det å skyve vogner er håpløst...

Hilsen Halvor
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.