MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Kobling på NMJ Superline type 67

 Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
Laurenz Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 584
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Laurenz Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Kobling på NMJ Superline type 67
    Sendt: 17 november 2015 kl. 15:37
På Superlinemodeller sitter gjerne bare skrukobbel. Det ser fint ut på hylla men er utrolig upraktisk på banen. Er det noen som har satt på andre koblinger for å kunne kjøre med det og i så fall hva og hvordan?

mvh
Laurenz
Til toppen
SveinF Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 15 november 2013
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 120
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér SveinF Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 17 november 2015 kl. 16:18
Sjekk NMJ Superline fan club på facebook
Til toppen
Asgeir Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 12 april 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 750
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Asgeir Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 17 november 2015 kl. 18:06
OBK koblinger bør fungere bra, men har ikke prøvd ennå
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Til toppen
halvors Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 715
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér halvors Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 17 november 2015 kl. 23:31
Weinert sine kroker burde passe på de fleste lok, om det er plass på baksiden...
http://www.togbutikken.no/product/weinert-kobling-for-lok/

Hilsen Halvor

Endret av halvors - 17 november 2015 kl. 23:31
Til toppen
Svein_H Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 22 februar 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2035
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Svein_H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 18 november 2015 kl. 07:19
Jeg har montert OBK på mine, og det har funket bra. Hullet i bufferbjelken er gjerne litt romslig, så jeg har holdt koblingen i korrekt posisjon med en "hjelpende hånd" til limet har tørket. Til vanlig kjøring (med normale toglengder for mitt anlegg) fungerte det utmerket, men da jeg skulle teste trekkraften i forkant av FREMO-treffet i Letohallen tidligere i høst ble det litt for tungt med alle vognene, slik at koblingen ble dratt rett ut av limet.

Dette skjedde på flere av lokene, og jeg har ikke montert de på nytt igjen ennå, men jeg vurderer å lage en liten knekk/bøy på koblingspinnen innenfor bufferbjelken for å holde bedre i mot. Ev. kan jeg kanskje bruke et annet og bedre lim (brukte vanlig Casco innendørs trelim), noen som vet hva som sitter godt og samtidig kan fjernes uten for store problemer?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Til toppen
Asgeir Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 12 april 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 750
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Asgeir Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 18 november 2015 kl. 09:59
Jeg ser for meg å lime en bit plast (f.eks Evergreen) på baksiden av bufferbjelken - gjerne med trelim så det er demonterbart - og bore opp et nytt trangere hull for OBK koblingene.
Limer alltid koblingene med epoxylim.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Til toppen
Svein_H Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 22 februar 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2035
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Svein_H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 18 november 2015 kl. 10:54
Hvordan er det å fjerne epoxylim igjen, i tilfelle originalkoblingen skal monteres tilbake ved en senere anledning?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Til toppen
b e pedersen Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1062
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér b e pedersen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 18 november 2015 kl. 21:15
Ikke for å blende meg inn Embarrassed , men jeg tror Asgeir mener å lime med epoxy til styrenplata på baksiden av bufferbjelken, mens denne plata igjen limes til bufferbjelken med hvitlim ... Smile
Bjørn Egil
Til toppen
Svein_H Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 22 februar 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2035
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Svein_H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 19 november 2015 kl. 07:40
Ja, slik forsto jeg det også, men hvis ikke epoksyen fjernes må man jo ødelegge koblingen for å få den ut igjen. Men det er kanskje like greit å ofre en kobling i så tilfelle, så lenge den sitter godt fast mens den er i bruk.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Til toppen
Laurenz Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 584
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Laurenz Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 19 november 2015 kl. 12:38
OBK-koblet ser utrolig fint ut og ser ut til å være en utmerket løsningen på lokomotiver, som i hovedsak bare skal dra og ikke dytte. Litt skeptisk til å bruke det på et motorvognsett, det vil kreve veldig stor radius, spesielt i veksler. Men det ser ut til at de er noe vanskelig å få tak i også?
Løsningen som Svein pekte til, med Kadee koblinger, virker å være bedre egnet til motorvogner.
Til toppen
Svein_H Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 22 februar 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2035
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Svein_H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 19 november 2015 kl. 13:18
Nå er ikke jeg kjent med hvordan NMJ har utført koblingsfestet på BM67, men hvis du tenker på å bruke Kadee må du vel ha plass til en koblingsboks/NEM-holder? Uansett vil du ikke få skaftet på Kadee-koblingene gjennom hullet i bufferbjelkene, så da må den ev. monteres slik at den går rett på undersiden av bjelken..?

Forøvrig er det ingen problemer å dytte vogner med OBK, da lok-koblingen har en spesiell utforming som "fanger opp" og holder igjen bøylene på vogn-koblingene. Selve dyttingen skjer jo med bufferne, og personlig syns jeg de er en fryd å skifte vogner med når de er korrekt justert. Kurveradien vil vel også til en viss grad bestemmes av hvor nærme bufferbjelken koblingen blir montert, og ev. om det er fjærende buffere, men det er helt sikkert andre her inne som vet mer om dette og kan svare deg på slike ting. Smile

Jeg kjøpte OBK-koblingene mine hos Skala Design, men det ser visst ut som de er tomme nå.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Til toppen
Asgeir Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 12 april 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 750
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Asgeir Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 19 november 2015 kl. 13:28
OBK koblingen er konstruert til også kunne både trekkes og dyttes (i motsetning til SDF som ser helt identisk ut ved første øyekast), men OBK krever sine kurveradier og gjerne fjærende buffere. Nå har BM 67 fjærende buffere og det er også plass til sidebevegelig OBK kobling med returfjær (utviklet for vogner) som er mer smidige i kurver, men da må det tilpasses på modellen og den vil ikke bli mulig å tilbakeføre den til originaltilstand. Selvfølgelig er det en rekke andre koblinger som passer også, det blir en avveining hva man prioriterer.

OBK lokkoblingen er utført i metall så alternativt kan de loddes fast i en messingbit bak bufferbjelken kontra lime dem fast i en plastbit.

Personlig er jeg ganske sikker på at jeg kommer til å montere sidebevegelige OBK koblinger i hver ende av BM 67 settet, også blir det 2 pols strømførende koblinger (Viessmann) mellom vognene og strømopptak på både mellomvogn og styrevogn. I tillegg blir det sikkert et opplegg for belysning, men nå er ikke jeg så opptatt av å tilbakeføre modellene til originaltilstand

Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Til toppen
Laurenz Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 584
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Laurenz Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 19 november 2015 kl. 16:40
Sitat: Svein_A Svein_A skrev:

Nå er ikke jeg kjent med hvordan NMJ har utført koblingsfestet på BM67, men hvis du tenker på å bruke Kadee må du vel ha plass til en koblingsboks/NEM-holder? Uansett vil du ikke få skaftet på Kadee-koblingene gjennom hullet i bufferbjelkene, så da må den ev. monteres slik at den går rett på undersiden av bjelken..?

Ikke vanlig Kadee nei, men det som SveinF refererte til i. Det er tilpasset messingmodeller.
Til toppen
Svein_H Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 22 februar 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2035
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Svein_H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 19 november 2015 kl. 20:16
Har ikke sett noen slike referanser i denne tråden, så da må du bare ha meg unnskyldt.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Til toppen
Laurenz Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 584
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Laurenz Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 20 november 2015 kl. 00:32
Det ligger i første kommentaren men det er ikke opplagt nei. Men jeg fikk en link på pm og det hjalp :-)
Jeg har litt lyst til å prøve OBK om det går an å få tak i. 
Til toppen
SveinF Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 15 november 2013
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 120
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér SveinF Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 20 november 2015 kl. 09:44
Info om koblingen er tatt fra Facebook gruppen "NMJ Superline Fan Club"

Let opp post fra Richard Latten fra 28 Desember 2013

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=731414276870003&set=gm.10152458998304942&type=3&theater



Endret av SveinF - 20 november 2015 kl. 09:48
Til toppen
Svein_H Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 22 februar 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2035
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Svein_H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 20 november 2015 kl. 13:01
Takk for info og link, er ikke på Facebook selv. Den koblingen ser interessant ut, men på Kadee sine egne sider finner jeg den ikke. Er det et originalt Kadee-produkt, eller bruker de bare Kadee-navnet siden konstruksjonen ser lik ut?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Til toppen
Dag Cato Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Medlem siden: 01 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 856
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Dag Cato Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 20 november 2015 kl. 13:14
OBK kan kjøpes herfra:
http://www.h0fine.com/shop/
Betaling gjøres enklest via PayPal


MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Til toppen
SveinF Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 15 november 2013
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 120
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér SveinF Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 20 november 2015 kl. 15:23
Vet ikke mer enn det som står på Facebook
Tror eieren av bildene er på dette forumet også


Endret av SveinF - 20 november 2015 kl. 15:24
Til toppen
Laurenz Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 584
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Laurenz Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 21 november 2015 kl. 01:20
Nå la jeg ut link til produsent av disse Kadee saker. Jeg vet ikke hvordan det lages men vil tro at selve koblet er originalt Kadee mens festet er det de som har laget. 
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2412
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 23 november 2015 kl. 10:18
Mener det er mulig å plassere en Symoba-lomme under vognen?
Bruk den med kortest NEM-lomme.
Da er det ikke noe fare for at bufferter hekter og toget kan både skyves og trekkes. Man bør bruke faste koblingsmellomstykker mellom vognene. De finnes fra Märklin og andre produsenter. Slike faste koblingsstykker er ofte av elastisk plast og utformet som originalkoblinger.
Det er mulig at NEM-lommen må senkes ut fra standard for å komme klar av bremseslanger ol.? Da kan man heller ikke bruke "vanlige" NEM-kobbel.
Denne metode har jeg brukt på flere av NMJ Superline som brukes fast koblet i tog.
Til toppen
Pelle Se rullemeny
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Medlem siden: 08 april 2005
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2111
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Pelle Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 18 oktober 2020 kl. 00:15
Hvordan løser man å skyve vogner med OBK når man bruker skinner fra standard Roco startsett som har krappere kurver enn det som er i virkeligheten, og dermed buffertene hekter seg i hverandre?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Til toppen
halvors Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 715
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér halvors Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 18 oktober 2020 kl. 11:41
Men velger en annen type kopling, eller større radius på skinnene Confused.
OBK er ikke beregnet på bruk med krapp radius! Spesielt det å skyve vogner er håpløst...

Hilsen Halvor
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,078 sekunder.