MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

kjøreledninger

Svar Svar Side  12>
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
espyink Se rullemeny
Veteran
Veteran

Medlem siden: 08 januar 2005
Land: Norway
Status: Utlogget
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér espyink Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: kjøreledninger
    Sendt: 09 januar 2005 kl. 20:36

hei jeg har tenkt å ha kjøreledninger på anlegget. Men jeg lurer på hvor jeg skal få tak i BILLIGE kjøreledninger. kan også bare ha master, og klippe av det ytterste på festet til ledninga.

noen som kan hjelpe???

Mvh Espen N.N.

Til toppen
rosenblad Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 03 november 2004
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér rosenblad Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 09 januar 2005 kl. 21:59

Hei!

Hvorfor ikke satse på Sommerfeldt? Den er relativt enkel å jobbe med og ser ganske bra ut. Etter egen erfaring fungerer den også meget bra.

MVH, Tom

Til toppen
espyink Se rullemeny
Veteran
Veteran

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér espyink Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 10 januar 2005 kl. 15:20

ok, men vet du hvor mye det koster for noen meter da??

Mvh Espen N.N.

Til toppen
rosenblad Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér rosenblad Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 10 januar 2005 kl. 18:19

Hei!

Du kan se på Modellkompagniets side på denne linken: www.modellcompagniet.no/ Der finner du deres prisliste.

MVH, Tom

Til toppen
Roger Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Medlem siden: 02 november 2004
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Roger Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 10 januar 2005 kl. 21:05

Hei!

Jeg tror Viessmann sitt kjørelednings-sortiment er ett prisgunstig alternativ. Det er vel dette kjøreledningssystemet Märklin har gått over til også, om jeg ikke tar feil. Den eneste ulempen er at det er ikke særlig "norsk".

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Til toppen
espyink Se rullemeny
Veteran
Veteran

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér espyink Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 12 januar 2005 kl. 17:42

vet du hvor mye det koster da? Har ikke mye penger for tiden.

Mvh Espen N.N.

Til toppen
Heine Pedersen Se rullemeny
Veteran
Veteran

Land: Norge
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Heine Pedersen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 12 januar 2005 kl. 18:21
Märklins nye kjøreledning blir produsert av Viessmann, og på svenske modellrallaren tror jeg konklusjonen var at Märklin er billigere enn Viessmanns eget... Jeg vet ikke hvordan dette er i Norge, men prisene på Märklin finner du her: http://www.amundsenhobby.no/Prislister/Marklin%20prisliste.x ls

Kjøreledningene har produktnr 70000-70231 og 74100-74151.

Mvh Heine
Til toppen
espyink Se rullemeny
Veteran
Veteran

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér espyink Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 14 januar 2005 kl. 23:47

ok, takk for svaret. Skal nok bli en av tingene ..

må man feste disse i rammeverket/plata?  eller er det en "sokkel"??( jeg har c-spor)

Endret av espyink
Mvh Espen N.N.

Til toppen
Bjørn R Larsen Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Bjørn R Larsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 15 januar 2005 kl. 00:03

Hei Espen,

dersom du skal ha det billig, kan greie deg uten tråden (og er litt fingernem), er det en mulighet til å lage mastene selv.

Jeg har laget endel master selv med denne metoden:

Selvbygging av kjøretrådsmaster

Enda billigere, men ikke fullt så solid, kan stolpene bygges av trepinner (grillpinner).  En pose med 100 slike pinner koster vel en tier eller så.  Med de andre "ingrediensene" blir det vel en kostnad på en krone eller to pr. mast...

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Til toppen
espyink Se rullemeny
Veteran
Veteran

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér espyink Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 15 januar 2005 kl. 11:39

noen spørsmål:

hvor kan du kjøpe disse pinnene?

og, hvordan festet du mastene til rammeverket/plata?

hvor fikk du kjøpt messingrøret/stanga?

Mvh Espen N.N.

Til toppen
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Bjørn R Larsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 15 januar 2005 kl. 11:55
Sitat: espyink espyink skrev:

hvor kan du kjøpe disse pinnene?
Jeg tror den pakken jeg har stammer fra Europris.  Det er nok en mengde andre butikker som også har slikt.

Sitér og, hvordan festet du mastene til rammeverket/plata?
Bor hull, et par dråper trelim nedi og deretter masta. Juster høyden med en selvlaget mal før limet tørker.

Sitér hvor fikk du kjøpt messingrøret/stanga?
Min lokale MJ-pusher , Hobbytrain, har et godt utvalg av messing.  Det finnes sikkert endel andre MJ- og hobbybutikker som fører slikt.

Som jeg nevnte tidligere, blir messingmastene mer solide, men de er samtidig langt vanskeligere å bore i (hull til utligger)

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

Til toppen
espyink Se rullemeny
Veteran
Veteran

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér espyink Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 15 januar 2005 kl. 12:34

takk for svaret skal nå ta og sjekke litt "billig" butikker.

har du flere bilder av byggingen av masten?

Mvh Espen N.N.

Til toppen
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Bjørn R Larsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 15 januar 2005 kl. 18:45

har du flere bilder av byggingen av masten?

Nei, jeg fant ingen andre relevante bilder, bare mer av det samme...
Var det noe spesielt du tenkte på som kan beskrives bedre?

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

Til toppen
espyink Se rullemeny
Veteran
Veteran

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér espyink Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 15 januar 2005 kl. 23:14

nei ikke noe spesielt tror jeg, men bruker du mastene du lager FREMO modulene dine?

Mvh Espen N.N.

Til toppen
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Bjørn R Larsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 januar 2005 kl. 12:20

Det er der jeg bruker dem, ja...

Som her, fra et FREMO-treff i Rendsburg:

og her, fra Kongsbergtreffet 2004:

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

Til toppen
SveinR Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér SveinR Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 januar 2005 kl. 12:50

Det derre der er så flott at jeg får nesten vondt

Fyttigrisen å misunnelig jeg er!

Er det tre eller messing stolper du bruker der??

og et lite off topic spørsmål. Hva slags skinner bruker du?

Mvh

-SveinR

Det finnes en skiftetraktor til alt

Til toppen
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Bjørn R Larsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 januar 2005 kl. 12:57

Takk, Svein.... 

Jeg bruker messingstolper.  Valgte det p.g.a. at modulene ofte blir utsatt for litt "juling" under transport.  På den annen side hadde det vært mye raskere å lage stolpene i tre, og laget noen ekstra i tilfelle brekkasje...

Skinnene du ser på bildene er Peco kode 75.

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

Til toppen
Øystein W Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Land: Benin
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Øystein W Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 januar 2005 kl. 13:45
Jeg har laget stolper i tre i mange år jeg og faktisk aldri brukket en eneste en. Bruker 3 mm bøk, meget bra.
ØW
Til toppen
espyink Se rullemeny
Veteran
Veteran

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér espyink Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 januar 2005 kl. 16:52

Hvordan lager du tverrspennene dine da? Og de festene som går "rundt" masten? Hvor mye koster det for noen lengder med messingstolper??

Mvh Espen N.N.

Til toppen
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Bjørn R Larsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 januar 2005 kl. 17:17

Hvordan lager du tverrspennene dine da?
Det ble beskrevet på FREMO-snakken i fjor sommer/høst.  I forbindelse med flyttingen til dette forumet, er de gamle sidene foreløpig ikke tilgjengelig.  Men jeg vil nøye meg med å si to ting:  De er loddet sammen av messingprofiler/tråd og er ikke noe typisk begynner-prosjekt...

Sitér Og de festene som går "rundt" masten?
Det står i artikkelen på hjemmesiden min, sitat: "Når all malingen er skikkelig tørr, kan festebåndene rundt stolpen lages.  Jeg benytter enkeltkordeler fra en flertrådet (7) 0.22 mm² kabel.  Ledningsbitene slås rundt stolpen, tvinnes stramt og klippes av ca 2 mm ut fra stolpen. Den utstikkende biten bøyes så rundt utliggerfestet."

Sitér Hvor mye koster det for noen lengder med messingstolper??
Jeg kjøpte både messingrør og massiv messing-"tråd" til stolpene.  Den massive messingen var billigst (tror det kostet 10 kroner for en lengde nok til 4 stolper), men jeg hadde et høyt forbruk av bor for å lage hull i dem.   Det er en av grunnene til at jeg anbefaler deg å lage stolpene av tre...
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

Til toppen
espyink Se rullemeny
Veteran
Veteran

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér espyink Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 19 januar 2005 kl. 21:57

ok, jeg skjønner...

hvor kjøpte du " den massive messingen" da?

er det lett å få tak i tynne tre stolper noe rundt 3mm?

Mvh espen N N

Mvh Espen N.N.

Til toppen
Øystein W Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Øystein W Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 20 januar 2005 kl. 08:40

http://www.modellcompagniet.no/

Vi har alt du trenger.  

ØW
Til toppen
espyink Se rullemeny
Veteran
Veteran

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér espyink Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 24 januar 2005 kl. 22:18

ok!!

er det bare byggesett av mastene dere selger? 4-5 stk pr. pakke?

Takker for svaret, dere hører nok fra meg igjen

Endret av espyink
Mvh Espen N.N.

Til toppen
Øystein W Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Øystein W Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 25 januar 2005 kl. 14:10

er det bare byggesett av mastene dere selger? 4-5 stk pr. pakke?

Foreløpig ja, 5 stk. pr pakke, to varianter.

To varianter av mast med dobbelt utligger, 1 stk. pr. pakke.

Pluss Sommerfeldt generelt og messingprofiler i de fleste dimensjoner.

ØW
Til toppen
espyink Se rullemeny
Veteran
Veteran

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér espyink Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 25 januar 2005 kl. 17:27

Hei;

Jeg, har vært inne på modellcompagniet.no. (igjen )

hva er masten bygget av? ( messing, eller tre?)

Der selger dere også et startsett med signal, jigger og byggebeskrivelse hva er det som inneholder der?

Også er det "signal byggesett" hva følger med der?

Endret av espyink
Mvh Espen N.N.

Til toppen
rosenblad Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér rosenblad Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 25 januar 2005 kl. 18:08

Hei Espen!

Jeg foreslår at du tar kontakt med Modellkompagniet direkte via e-mail på fransvan@cuilenborg.com. De er faktisk veldig hjelpsomme og hyggelige!

MVH, Tom

Til toppen
espyink Se rullemeny
Veteran
Veteran

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér espyink Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 25 januar 2005 kl. 20:38

ok skal nok gjøre det når e for tid...

KONFIRMASJONS UNDERVISNING........ 

Mvh Espen N.N.

Til toppen
Øystein W Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Øystein W Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 25 januar 2005 kl. 21:33

hva er masten bygget av? ( messing, eller tre?)

Masten er av bøk, ferdig beiset. Utliggene av forkobberet stål.

Der selger dere også et startsett med signal, jigger og byggebeskrivelse hva er det som inneholder der?

Også er det "signal byggesett" hva følger med der?

Startsettet inneholder jigger, CD-rom med byggeanvisninger i PDF-format og et signalbyggesett.

Signalbyggesettet inneholder alt du trenger for å bygge et signal.

Du finner bilde av et bygget signal her.

http://www.norskmjforum.no/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3409

For ModellCompagniet

Øystein Wiik

ØW
Til toppen
thomas snare Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér thomas snare Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 26 januar 2005 kl. 15:37

Øystein:

Det signalet, hvilket forbilde skal det være?

Jeg har aldri sett et 5 lys signal med alle lysene på samme skive?

Har du et bilde av orginalen du kan legge ut?

Til toppen
eika Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Medlem siden: 01 november 2004
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér eika Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 26 januar 2005 kl. 17:46

Sitat: thomas snare thomas snare skrev:

Jeg har aldri sett et 5 lys signal med alle lysene på samme skive?

Ta deg en tur på Oslo S Thomas, der finner du indre hovedsignaler hvor lysene for hovedsignal og forsignal er plassert i samme mast på denne måten. Spor 7 mot nationalteateret har vel hvertfall 5-lys om jeg husker rett, siden det er "rettspor" ut av oslo S

Eirik

Til toppen
 Svar Svar Side  12>
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,047 sekunder.