MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Kjør to digitalt system på et blokk anlegg

Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
Tåge Se rullemeny
Veteran
Veteran

Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Tåge Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Kjør to digitalt system på et blokk anlegg
    Sendt: 11 januar 2019 kl. 17:36
Hvist man har et anlegg, som er delt opp i såkalte blokker / strøm soner, der man bruker to analoge trafoer til og kjøre togene, med felles jord, eller noe sånt .

Kan de to trafoene byttes ut med to DCC sentraler ??

Som for eksempel hvist man har en Roco DCC (ikke z21) kan man i tillegg ved hjelp av blokk styringen koble på en Lenz, Digitrax, NCE, ESU osv.

Eller blir det da krøll i systemet ??

Nå er det siker noen som lurer på hvorfor jeg ikke bare bruker en DCC sentral .

Men det har sine grunner, så derfor spør jeg     

Endret av Tåge - 11 januar 2019 kl. 17:39
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Til toppen
SveinR Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér SveinR Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 11 januar 2019 kl. 21:05
Hei Åge
Nei det går desverre ikke. Dcc signalet som sendes ut fra systemene er ikke synkrone og det blir krøll. Spenningsnivåene kan også være forskjellig mellom dem. Du må bruke en booster til ny blokk. En booster får dcc signal fra sentralen og derfor synkront.
Mvh

-SveinR

Det finnes en skiftetraktor til alt

Til toppen
Tåge Se rullemeny
Veteran
Veteran

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Tåge Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 11 januar 2019 kl. 23:13
Sitat: SveinR SveinR skrev:

Hei Åge
Nei det går desverre ikke. Dcc signalet som sendes ut fra systemene er ikke synkrone og det blir krøll. Spenningsnivåene kan også være forskjellig mellom dem. Du må bruke en booster til ny blokk. En booster får dcc signal fra sentralen og derfor synkront.

Oki, mange 1000 takk for info Svein
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Til toppen
Trotters Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 23 oktober 2018
Land: Norge
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Trotters Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 14 januar 2019 kl. 17:06
Hei, Åge

Jeg mener at hvis du allerede har et analogt anlegg som er lagt opp slik at du kan styre flere tog individuelt ved å bruke reléer, brytere eller liknende til å bestemme hvilken del (blokk) av anlegget hver trafo er tilkoblet, så er det *mulig* å gjøre noe liknende med DCC. Det er tungvint, og det beste vil jo være å ha kun én DCC sentral, da dette er en av de virkelig store fordelene med digitalstyring, men du sier du har dine grunner og min påstand er at det ikke er umulig å få til.

Hvis det er en mulighet å begrense dette til å gjelde ulike parallelle spor eller deler av anlegget så gjør du straks ting mye enklere for deg selv. F.eks at du setter det opp slik at DCC-sentral1 kan styre hele anlegget, samtidig som du ved behov kan dele opp anlegget slik at f.eks. spor1/venstre del styres av DCC1 og spor2/høyre del styres av DCC2 når DCC2 skal brukes, men jeg oppfatter ikke at det er slik du ser for deg dette.

Du nevner "felles jord" på eksisterende anlegg. Jeg tolker det som at den ene skinnestrengen er mer eller mindre uten brudd, og at blokkene er definert ved å kutte den andre skinnestrengen. For å få en tilsvarende løsning til å fungere med DCC må du isolere begge skinnestrengene i hver blokk, nettopp av de grunnene SveinR er inne på, med synkronisering av digitale signaler, osv. Dekoderne trenger to tilkoblinger til samme sentral om dette skal fungere. Det betyr at reléene / bryterne også må være av 2PDT typen (koble om begge skinnene i hver blokk samtidig), og ikke bare 1PDT-typen (som kun tar den ene skinna). Om du bruker reléer kan til nød 2 stk 1PDT-reléer (én til hver skinne) styres i parallell for fungere som ett 2PDT-relé, men ikke prøv det samme med to stk 1PDT-brytere, da det er fort gjort at disse på et eller annet tidspunkt ikke står likt.

Så lenge du har orden i sysakene og ting er grundig adskilt / isolert fra hverandre, er det i prinsippet ganske likt som å ha ett anlegg med både digital 2-skinne (DCC) og digital 3-skinne (Märklin), sånn rent bortsett fra at det da som regel ikke er noen mulighet for å rulle over fra den ene delen av anlegget til den andre.

Det vil muligens også få større konekvenser om materiell i et uoppmerksomt øyeblikk krysser over fra en DCC1-blokk til en DCC2-blokk på et slikt digitalanlegg, enn hvis det krysser fra en trafo1-blokk til en trafo2-blokk på et analoganlegg.

Kort oppsummert vil jeg si at du bør vite hva du gjør før du begynner på en slik oppgave, men jeg tror det er langt fra umulig å få til, rent teknisk. Du må selv vurdere kost/nytte. Jeg har selv en tanke om kanskje å gjøre noe liknende når jeg en gang skal bygge et fastanlegg, men da vil kombinasjonen bli DCC + analog DC.

Lykke til!

hilsen Trygve
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,297 sekunder.