MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Innkjøring

 Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
mikki Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 19 august 2013
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 413
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér mikki Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Innkjøring
    Sendt: 07 juli 2016 kl. 13:12
Hvor viktig er det med innkjøring av lok. Har en liten rundbane som er tenkt til dette formålet, men det kan se ut som at jeg må fjerne denne og kun ha igjen et lite spor for programmering. Vil se etter andre løsninger hvis folket der ute mener at innkjøring av lok er alfa/omega.
Til toppen
ses Se rullemeny
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet
Avatar

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 3825
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 07 juli 2016 kl. 23:18
Jeg har aldri drevet med innkjøring, men jeg vet flere mener dette er nødvendig. Muligens varierer dette mellom modellene.Teorien rundt innkjøring er vel at tannhjul skal tilpasse seg hverandre godt, og det gjør det først etter en del timers bruk. Jeg vet noen i metall-tiden brukte tannpasta på drevene for å påskynde innkjøringen, fordi tannpasta inneholder litt slipemiddel. Men jeg har aldri våget den type ting selv. Andre har sikkerte andre og bedre erfaringer enn meg.
Svein S
Til toppen
rosenblad Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 283
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér rosenblad Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 08 juli 2016 kl. 14:02
Innkjøring som sådan er vel egentlig ikke så viktig. Det som derimot er viktig er å kjøre modellen analogt for å se at alt fungerer som det skal, uten binding i drivverk, og den slags. Dekodere er nemlig flinke til å kompensere (til en viss grad) for slikt. Derfor er det greit å rette eventuelle problemer før dekoderen monteres.
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Til toppen
Wickerman Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1206
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Wickerman Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 09 juli 2016 kl. 23:13
Står i vedleggene til Roco at lokene skal kjøres innn 30 min hver veg uten vogner. Antar at det ikke er uten grunn. Og beveglige deler skal smøres opp etter 30t. Noe jeg har gjort med alle lok, utenom NMJs så langt. De har ikke gått 30t enda heller. 
A matter of life and death
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2188
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 10 juli 2016 kl. 12:02
Det er forskjell på funksjonskontroll og innkjøring.

Funksjonskontroll er noe jeg foretar på alle lok. Det omfatter at belysning fungerer, strømopptak er riktig justert og at loket går smidig og vibrasjonsfritt.

Innkjøring mener jeg ikke har så mye for seg i dag? Tannhjul er i større grad av plast. Det eneste er motorer med trommelkommutator som kanskje må slite seg til? Noen av produsentene leverer børster som allerede er tilpasset. Det er viktigere på 3-polede motorer enn mangepolede (som er vanlig i dag).
Moderne lok er dessuten fremstilt med bedre presisjon. Alt dette mener jeg ikke gjør innkjøring av modellen like viktig som tidligere. - Det samme gjelder moderne biler og motorer.
Tror derfor at dette med "innkjøring" er noe som "henger igjen" fra tidligere (copy / paste)?
Til toppen
jhh61no Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 05 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 639
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér jhh61no Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 10 juli 2016 kl. 12:57
Hei
Kjører alltid inn lokomotiver på rullebukk.

Skader i alle fall ikke ...
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Til toppen
marklintog Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 15 juni 2007
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 255
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér marklintog Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 26 juli 2016 kl. 23:14
Hei leser at lokomotivene skal kjøres inn i hver sin retning ca 30 min. Burde man passe på at lokomotivene svinger til både høyre og venstre side på en liten bane eventuelt når kjører inn om lager en liten testbane ? 
Til toppen
ses Se rullemeny
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet
Avatar

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 3825
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 27 juli 2016 kl. 16:12
Det skader sikkert ikke, men jeg tror at hovedhensikten med innkjøringen er at drevene skal tilpasse seg hverandre.
Svein S
Til toppen
DagfinRognstad Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 12 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 129
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér DagfinRognstad Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 25 august 2016 kl. 08:44
Jeg har bygget to ekspemplarer og er i gang med det tredje av NMJs byggesett av type 30a. Jeg har brukt Sveins metode med tannpasta på aksler/ramme for innkjøring. I dette tilfellet er det absolutt påkrevet, og tannpasta er et ypperlig middel til sliping av denne messingrammen med stålaksler rett i. En times tid i hver retning, deretter grundig vask, tørk og oljing, så går alt jevnt og vakkert.
Dagfinn Rognstad
Til toppen
Superspeed500 Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 01 januar 2016
Status: Utlogget
Points: 23
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Superspeed500 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 23 september 2016 kl. 20:34
En britisk YouTuber kalt IC82 har laget en video om innkjøring av lokomotiver. Han anbefaler at alle nye lokomotiver, samt de som har stått på hyllen en stund, skal kjøres inn. I manualen til loket jeg har står det at det er anbefalt å kjøre det inn 30 min hver rettning.

Link til video: https://youtu.be/1mUIaW_5I-U
Til toppen
Morten Jacobsen Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 05 november 2004
Land: Bergen, Norge
Status: Utlogget
Points: 1081
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Morten Jacobsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 23 september 2016 kl. 20:58
Blir fryktelig vanskelig å kjøre 30 minutter i hver retning på et 10 meter langt ende til ende anleggEmbarrassed
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Til toppen
Roger Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1460
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Roger Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 23 september 2016 kl. 23:40
Hei!
Sitat: Morten Jacobsen Morten Jacobsen skrev:

Blir fryktelig vanskelig å kjøre 30 minutter i hver retning på et 10 meter langt ende til ende anleggEmbarrassed
 
Denne utfordringen kan jo omgås ved at man kjøper inn Trix C-skinner til å lage en midlertidig sirkel eller oval for innkjøring. Disse skinnene er meget godt egnet for å legges og tas fra hverandre mange ganger uten at de blir løse i "laskene"
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Til toppen
Frostnatt Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen


Medlem siden: 12 oktober 2017
Land: norge
Status: Utlogget
Points: 67
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Frostnatt Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 03 desember 2017 kl. 15:41
Jeg har et helt nytt Roco Di3, som gikk helt fint de første rundene, men som så fikk en ulyd i ene hjulsettet. Det høres ut som når man har satt en vogn på feil så den har ene hjulet nedpå så det romler. Denne lyden kommer i loket når jeg kjører en bestemt retning, i motsatt retning går det helt fint, men lysene blunker noe på langstrekka. Så "noe" fører til lyd og dårlig strømopptak i sakte fart ???

Noen som har mistanker. Har sett inni loket og ingen hår eller annet styr der, så det er ved hjulene det oppstår..
SHG
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,078 sekunder.