MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - I rykk og napp
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

I rykk og napp

 Post Reply Post Reply
Author
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: I rykk og napp
    Posted: 07 september 2015 at 20:21
Jeg prøver på nytt, på annen måte.


Anlegget mitt går i stor grad på smale segmenter langs veggene. Jeg har lenge lurt på hva jeg skulle gjøre med bakgrunnen. Jeg har prøvd egne landskap fotografier, og på et lite stykke fungerte det. I det store og det hele derimot, fikk jeg ikke til en ønsket virkning. Jeg prøvde så å måle bakgrunn spalten lyseblå og deretter stryke på noe hvitt med en våtpensel. Jeg fikk da "lett skydekke". Deretter limte jeg på " Clump Foliage", ikke for mye. Etter mine beskjedne krav gir dette en illusjon om skog i det fjerne. Bildet skal vise dette, omenn det er et dårlig bilde, og lysgivningen ikke får frem fargen på himmelen.
Bakgrunn

Edited by bkv1 - 12 september 2015 at 19:18
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2015 at 22:58
Jeg har brukt programvaren JMRI en stund. Den kjører på en Raspberry Pi. Som mobil kjørekontrollen bruker jeg appen Engine Driver på en androidtelefon. Stillverket (JMRI paneler) har jeg i web-leseren på et nettbrett. Laptoppen tar jeg frem når jeg trenger å programmere en dekoder.

Jeg har i det siste lagt opp noen togveier i JMRI. Til hver togvei er det forbundet to JMRI sensorer. Dette er vist på bildet. Den venstre sensoren trykker jeg på for å åpne togveien. Den høyre lyser gult når alle sporvekslene er stillt slik at togveien er åpen



Edited by bkv1 - 12 september 2015 at 19:18
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 september 2015 at 22:28
Jeg har vel stort sett fått liv i containerterminalen min slik jeg ønsket det. Jeg har to containertog i trafikk, og trafikken er nokså enkel.

  • Containertog står oppstillt i "fiddle yard" og kjører til containerterterminalen, inn på ett av to spor som er avsatt til inngående tog.
  • Lokomotivet kobles fra.
  • Skifteloket kommer og trekker ut vongstammen.Denne deles i to idet den trekkes ut.
  • Skifteloket trekker halvdelen helt ut og dytter den inn på det ene av de to sporene der omlasting til/fra vei foregår.
  • Skifteloket henter den andre halvdelen og dytter den inn på det andre omlastningssporet.
  • Lokomotivet som trakk toget kjøres til dieselfylling (eller hva de nå gjør med det).

Utgående trafikk:
  • Skifteloket henter den ene halvdelen av vognstammen og dytter den inn på det ene sporet avsett for utgående tog.
  • Det samme skjer med den andre halvdelen og de to kobles sammen.
  • Lokomotivet som skal trekke toget kjøres frem og kobles til.
  • Toget går tilbake til "fiddle yard".

De fire blå merkene i sporplanen nedenfor viser hvor jeg har bygd inn avkoblere. Dette er servoer som dytter en liten plate opp i vognkoblingene. Det fungerer bra, men man må stoppe toger på rett sted siden platene er små. Jeg styrer disse avkoblerne fra mobiltelefon eller nettbrett.

I tillegg har jeg som skiftelok en BR212 fra Arnold med simplexkoblingen. Simplexkoblingen virker også, men er ikke ideell. Jeg skulle gjerne hat lokomotiver med koblinger som kunne  styres av digitalanlegget.






Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2015 at 20:30
Jeg har satt sammen en video som illustrerer containertrafikken. det kunne vært bedre lyssetting, bedre kameraføring, bedre fokus og mykere kjøring. Høyreklikk på linken nedenfor og velg vsining i ny fane. Det er en stumfilm.

Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2015 at 16:29
For dem dette måtte interessere, legger jeg ut et bilde av sporplanen min (N-skala). Tegningen er helt uten bygninger, veier o.a. Jeg holder til på garasjeloftet, og hobbyrommet er ca 4,25 x 4,25 meter.

Jeg kjører tyske dieseltog,  tiden er for det meste slutten av 90-tallet - begynnelsen av 2000-tallet. Jeg prøver å få til noe som kan ligne på det som foregår på den virkelige jernbanen, men som kjent kan man ikke unngå noen kompromisser for å få modellbanen til å fungere

Sentralt i anlegget er en by med stasjon som har tre gjennomgående spor. Byen er for liten som stoppested for intercity express, men andre fjerntog stopper der, og i tillegg regional og lokal passasjertrafikk.  Fra stasjonen i byen går det også en sidebane litt opp i høyen, som tar pendlerne inn til byen og hjem igjen. Jeg har noen motorvogner til denne tjenesten. Sidebanen skal forlenges.

Av godstrafikk står containertogene sentralt. Jeg har to stykker. De starter på oppstillingssporene i den ene enden og kjører til containerterminalen i den andre enden. Her gjøres det noe skifting, vognene losses og nye containere settes på (later som om). Så går togene tilbake til oppstillingssporene som forestilles å være "et annet sted".



 




Edited by bkv1 - 25 oktober 2015 at 18:14
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2015 at 19:39
Jeg har postet sporplanen min i et tidligere innlegg i denne tråden. Nå vil jeg si litt om motivasjonen bak den.

Jeg ønsket muligheten for kontinuerlig kjøring med minst to tog, samt en så lang bane som mulig. For meg er det avslapning å kunne stikke bort i tomrommet og kjøre etpar tog uten anstrengelse. Dermed ble det en dobbeltsporet strekning langs veggene med vendesløyfe i begge ender. Jeg kan uten stress kjøre f.eks. to passasjertog samtidig som også stopper på stasjonen.

Jeg ville kjøre moderne togmateriell, dvs fra år ca 2000, da jeg begynte med mj. Dermed ble det en by med stasjon som rommer 6 passasjervogner pluss lokomotiv. En mindre stasjon for kortere lokaltog finnes nær den ene enden av strekningen, og jeg ser mulighet for en liten stasjon nær den andre enden.

Jeg så for meg at godstog skulle stå for størstedelen av trafikken. For den perioden jeg valgte ble det naturlig å velge containertog. Jeg har to slike. De går fra oppstillingssporene i den ene enden til containerterminalen i den andre, og tilbake. Oppstillingssporene tjener til å være et sted togene kan kjøre til uten at det er modellert på anlegget. Containerterminalen har to spor for innkommende tog, ett spor for utgående tog, noen ekstra spor og to lastespor. Jeg gjorde lastesporene så korte at togstammen må deles for at det skal bli plass til alle vognene fra et tog. Det ville kanskje ikke vært slik i virkeligheten, men jeg ønsket det ekstra skiftearbeidet som følger. Ideen var altså å kjøre hele tog fra start til mål, og i tillegg til containertogene blir det et par andre slike.

Nå trengtes det noe som kunne gjøre driften litt mer variert. Derfor blir det en enkeltsporet sidebane fra byen opp i høyden til en småby. Her skal det fraktes reisende i motorvogner og små togsett. Muligens får jeg en industrikunde langs sidebanen. Ellers ble det for godstrafikken laget to industriområder, ett med to kunder og ett med tre. Her skal det hentes og settes ut vogner. På det sistnevnte området må det kjøres rundt vogner, skyves vogner på plass mm. Slike industrispor er nok ikke typiske for perioden, men heller ikke utenkelige. Variasjon gir de ihvertfall.

Jeg ønsket å se togene mine mest mulig, altså ingen fjell med masse spor inni, slik jeg har inntrykk av at mange tyskere liker det. Jeg var nok mer inspirert av det jeg så i Modell Railroader.

Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2015 at 23:11
Hei,

I de siste årene har jeg holdt på med H0, men jeg hadde en gjennomgang av hva jeg har av N-scala, og lurer litt på om jeg skal bygge opp noe rundt det.  Min hovedinteresse er automatstyring - og vil gjerne høre litt om erfaringer du har med dette i N-skala :

På videoen din gjør du en del skifting - fungerer det automatisk,  eller kjører du manuelt ?
Hva med automatisk avkobling ?
Hvordan har du bygget avkoblere ?
Arnold BR 212 har jeg også med automatisk avkobler, hvordan fungerer den i automatstyring ?

Det jeg har avmateriell er :
2 - Amerikanske Atlas GP40-2 med DCC innebygget fra ca 1995.
20 - 30, Tyske Damp, El og Diesel (Fleishmann, Arnold, Roco, trix) fra ca 1980
to togstammer med Fleishmann bunntømmingsvogner, fra ca 1980
en styrevogn, fra ca 1980
40 - 50 passasjervogner (roco, fleishmann,   Arnold, TRix  etc) fra ca 1980
noen få godsvogner fra ca 1980.

Har også noen pakker med fleksiskinner. - og et gammelt anlegg stående innerst på loftet i garasjen - men det tror jeg ikke jeg vil jobbe videre med)

Alt dette gjør at jeg sansynligvis ikke trenger å investere noe særlig mere enn en del sporveksler og noen flere godsvogner for å få et interessant anlegg ?  Alternativt er å ikke fokusere noe særlig på skifting -  Det er dette jeg er mest usikker på

Når det gjelder styring ser jeg for meg at mange av togene kjøres på DC og noen få med DCC
(Nei jeg har ikke tenkt å selge noe av dette - alternativet er å beholde det i skapet (når jeg ser på prislappene på eskene var prisene latterlig lave da jeg kjøpte dette ( 50  -100 kr pr vogn, komplette startsett til kr 200,  lokomotiv til 15 pund etc))))
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 desember 2015 at 17:48
Hei

Du har ganske mye rullende materiell, det er jo en god start. Selv har jeg bare kjørt DCC. Jeg begynte ca år 2000 og fant at analog drift var helt uaktuelt for meg. Jeg har heller ingen erfaring med blanding av DCC og analog på noe anlegg, men det aner meg at det ikke er så greit hvis målet er automatisering. Det aner meg forresten at det er litt ugreit uansett. Det er sikkert plass til dekodere i lokene dine. Det finnes folk som lodder inn sånt mot betaling hvis du ikke vil gjøre det selv.

Automatisering i N er ikke noe annerledes enn automatisering i H0. Det krever inndeling av sporene i blokker, hardware som kan spore om det står noe i blokkene og sannsynligvis noe styringsprogramvare. Denne må vite hvor togene skal hen, og i hvilken blokk de til en hver tid befinner seg .

Jeg bruker programvaren JMRI. Det finnes nok langt mer egnede programmer hvis du vil kjøre helautomatisk. Jeg har sett litt på Rocrail som også er gratis. Med denne kan man automatisere anlegget. Etter hva jeg leser er imidlertid TrainController det beste for dem som vil ha full automatikk. TrainController koster en del penger.

Selv har jeg ikke automatikk, annet enn at jeg kan stille hele sporveier. Togene kjøres av meg. På videoen kjørte jeg med appen EngineDriver på androidtelefonen min. Jeg har til tider hatt lyst til å automatisere, men foreløpig synes jeg det virker litt for krevende. Jeg har imidlertid tenkt å leke meg litt med hall sensorer og en arduino.

Avkoblerne jeg har bygget inn i sporene er servoer som dytter en liten plate opp under   vognkoblingene. Det fungerer greit for meg, uten at det er noe jeg i stor grad vil anbefale (det er billig). I JMRI er disse definert som sporveksler, og jeg kan utløse dem fra f.eks. mobiltelefonen. Etter noen sekunder senkes avkoblerne av seg selv (javisst, her er det også litt automatikk). Simplexkoblingen på min BR212 er rent mekanisk, og den reagerer når loket skifter retning. Ingenting å automatisere her.

Som nylig sagt i en annen tråd, er det viktig å finne ut hva du vil med anlegget før du tegner sporplanen og setter i gang med byggingen. Man må finne noe man kan interessere seg for, og begrense seg til et omfang som er realistisk. Det betyr som oftest noen prioriteringer.


Edited by bkv1 - 08 desember 2015 at 17:49
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 desember 2015 at 00:11


Du har ganske mye rullende materiell, det er jo en god start. Selv har jeg bare kjørt DCC. Jeg begynte ca år 2000 og fant at analog drift var helt uaktuelt for meg. Jeg har heller ingen erfaring med blanding av DCC og analog på noe anlegg, men det aner meg at det ikke er så greit hvis målet er automatisering. Det aner meg forresten at det er litt ugreit uansett. Det er sikkert plass til dekodere i lokene dine. Det finnes folk som lodder inn sånt mot betaling hvis du ikke vil gjøre det selv.

Helt enig med deg.  Hvis man starter i dag er DCC ganske opplagt.  Jeg har mange lok som sansynligvis krever fresing i rammen for å få på plass dekoder.  Tror ikke jeg vil bruke kr 1000 x 30 lok for å digitalisere, men kun digitalisere noen få (med LYD?), og kjøre de andre på DC.  Tester ut dette med Arduino styrt fra PC f.eks. JMRI i H0 nå.

Selv har jeg ikke automatikk, annet enn at jeg kan stille hele sporveier. Togene kjøres av meg. På videoen kjørte jeg med appen EngineDriver på androidtelefonen min. Jeg har til tider hatt lyst til å automatisere, men foreløpig synes jeg det virker litt for krevende. Jeg har imidlertid tenkt å leke meg litt med hall sensorer og en arduino.

Har du vurdert RFID ?  Hvis du alikevel skal endre materiell (sette inn magnet), kan det være et alternativ å legge inn en liten RFID brikke istedenfor, og monterer en eller flere RFID sensorer i sporet.  Derved kan det ganske enklet legges opp forskjellige ruter for de forskjellige togene.


Simplexkoblingen på min BR212 er rent mekanisk, og den reagerer når loket skifter retning. Ingenting å automatisere her.

Med automatisering her,  tenker jeg på om jeg kan la toget kjøre automatisk (Styrt av PC), stoppe og gjøre nødvendige bevegelser for å frigjøre vognene - spørmålet blir da om det er en bestemt lengde lokket skal kjøre i hver retning - eller om dette varierer  - slik at automatikken faktisk må sjekke om vognene er avkoblet ?

Som nylig sagt i en annen tråd, er det viktig å finne ut hva du vil med anlegget før du tegner sporplanen og setter i gang med byggingen. Man må finne noe man kan interessere seg for, og begrense seg til et omfang som er realistisk. Det betyr som oftest noen prioriteringer.

Mitt forrige N-Skala anlegg bygget på 80 tallet,  var basert på hundeknoke ? (en lang sløyfe som ser ut som et totpors hovedspor med loop i hver ende), og et par stasjoner som gjorde det mulig å snu toget ved å koble fra vognene, og flytte lokket til den andre enden av vognsettet (Dette siste ble aldri implementert i styreprogrammet) .  Senere har alle anleggene mine / modulene vært basert på en-spors hoved/sidelinjer,  og PC styring for å få til kontinuerlig kjøring.





Edited by programmeringssporet - 18 desember 2015 at 00:13
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 desember 2015 at 21:00
Originally posted by programmeringssporet programmeringssporet wrote:




Har du vurdert RFID ?  Hvis du alikevel skal endre materiell (sette inn magnet), kan det være et alternativ å legge inn en liten RFID brikke istedenfor, og monterer en eller flere RFID sensorer i sporet.  Derved kan det ganske enklet legges opp forskjellige ruter for de forskjellige togene

Tja, jeg har lest litt om det. Det er jo snedig at man kan registrere hvilket tog som passerer hvilke punkter, men det er vel et stykke derfra til å vite hvilke blokker som er opptatt? Jeg har også inntrykk av at det faller dyrt.
Quote
Med automatisering her,  tenker jeg på om jeg kan la toget kjøre automatisk (Styrt av PC), stoppe og gjøre nødvendige bevegelser for å frigjøre vognene - spørmålet blir da om det er en bestemt lengde lokket skal kjøre i hver retning - eller om dette varierer  - slik at automatikken faktisk må sjekke om vognene er avkoblet

Hvis det bare dreier seg om å automatisere lokets bevegelser, må det jo la seg gjøre.
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.