MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hvordan få forbilderiktig lysfunksjon på lok?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hvordan få forbilderiktig lysfunksjon på lok?

 Post Reply Post Reply
Author
hflesche View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hflesche Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hvordan få forbilderiktig lysfunksjon på lok?
    Posted: 08 januar 2019 at 06:22
Behov: å få vist lysbilde med valgfritt retningsbestemt topplyskaster, markeringslys i begge ender (med mindre baklys er påslått) og valgfritt baklys.
Tilleggskrav: må la seg gjøre med dekoder som har kun 4 utganger (hvit og gul ledning for retningsbestemt lys, og grønn og fiolett ledning for to funksjonsutganger).

Løsning 1: Monter inn små brytere og dresser Preiser-lokfører til å slå de av og på.
Mine Preisere er notorisk late og vanskelig å lære opp. De beveger seg veldig lite, eneste bevegelse hittil observert er at de tidvis legger seg ned. Løsning forkastet.

Løsning 2: bruk hvit/gul til topplyskaster og en av funksjonsutgangene til markeringslys. Sett på en gjennomsiktig rød plate for baklys når det ønskes.
Løsningen er plundrete å få til. Man må ha holdere for platen, og det er ikke alltid lett å komme til og sette på og av platen alle steder på et anlegg. Løsning forkastet.

Løsning 3: bruk hvit/gul til retningsbestemt lys og markeringslys, bruk funksjonsutganger til å slå av og på bruk av topplyskater og baklys. Aktivert baklys slår av tilhørende markeringslys.
Dette krever litt elektronikk i tillegg til dekoderen. Jeg fant inspirasjon på en engelsk side (http://s374444733.websitehome.co.uk/class-60sound/index.htm) og laget følgende skjema:

Her er prøveoppsett:

Helge F.
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2019 at 14:35
Hei
Mange dekodere vil kunne gjøre dette men det krever at de ulike lysene er koblet til ulike utganger på dekoderen.

Når de fysiske tingene er på plass må det nok påregnes til programmering av dekoderen - deriblant funksjonsmapping Dvs hvilke utganger som skal aktiveres ved bruk av ulike F-taster
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2019 at 11:23
Interessant løsning du har laget! Det finnes lysdioder som lyser rødt eller hvitt, slik at man kan velge rødt bak når det kjører fremover.

Jeg skrev en artikkel i MJ-bladet 2/2018 om mapping av topplysene til NMJs nohab, hvor de lyser retningsbestemt via aux-utgangene.

Edited by Pelle - 09 januar 2019 at 11:25
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
hflesche View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hflesche Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2019 at 19:06
Har lest artikkelen din, Pelle.

Mappingen min er ikke veldig avansert. Her er prototypeinstallasjon i en gammel Lima El 13 som jeg digitaliserte for mange år siden. Det står en Viessmann 5246 dekoder i den.
Nå tok jeg ut lyspærene og erstattet med lysdioder, 3 mm varmhvit LED som topplyskaster, SMD 0805 varmhvit LED for markeringslys og ditto rød for baklys. Eksisterende linser er beholdt.
Funksjonene er mappet slik at F0(f) og F0(r) er retningsbestemte og styrer hhv hvit og gul ledning (slik som er vanlig). F1 mappet til AUX1 (grønn ledning) og F2 til AUX2 (fiolett ledning).
Da slår jeg på bruk av lys med "Headlight", markeringslys lyser. F1 slår på lyskaster mens F2 slår på bruk av baklys i stedet for markeringslys i bakende.




Snekret et kretskort til prototypen. Heldigvis er det god plass i taket på El 13, slik at kortet fikk plass. Måtte kombinere SMD-komponenter med vanlige transistorer og dioder for å få det smalt nok. Å lage kretskortet mindre og tosidig er utenfor det jeg klarer på hobbyrommet, men jeg får produsert noe på 23x40 mm hos en fabrikk i østen. Skulle jeg ha laget noe enda mindre med bruk av mindre komponenter ville jeg få problemer med å lodde det.

Helge F.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.