MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hvordan bygge damproter til hagejernbanen ...
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hvordan bygge damproter til hagejernbanen ...

 Post Reply Post Reply
Author
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hvordan bygge damproter til hagejernbanen ...
    Posted: 03 februar 2014 at 23:35

Jeg starter denne tråden slik at alle som lar seg fascinere av snøryddingsmateriell og damprotere til hagejernbanene her på forumet.

I dag fikk jeg svar fra Freddy Ölschläger ...

----------------------------------------------------------------------------------------

Sehr geehrter Herr Anderdal. In der Anlage erhalten Sie die entsprechenden Informationen bzgl. der FRÖL-Schleuder. Für Rückfragen stehe ich Ihnen jederzeit gerne zur Verfügung.

Falls Sie evtl. die Schleudereinheit selbst montieren möchten sind einige Teile auch bei uns ab Lager lieferbar. 

Leider ist die Lieferung eines kompl. montierten Schleuderwagens aufgrund der aktuellen Auftragslage z.Z. nicht möglich. Bitte beachten Sie bzgl. eines Schleuderwagens auch das aktuelle Angebot der Fa. DIETZ unter www.d-i-e-t-z.de

Ich kann Ihnen daher aktuell nur noch folgende Schleudereinheiten anbieten:

  1. Schleudereinheit zum Selbsteinbau ohne Raffbleche mit Schienenräumer kompl. lackiert und montiert 1.200,-€ zzgl. MwSt. -verkauft- Lieferzeit für Neufertigung ca. 12 Wochen

  2. Schleudereinheit zum Selbsteinbau mit einflügeligen (Ursprungsversion) Raffblechen mit Schienenräumer kompl. lackiert und montiert 1.450,-€ zzgl. MwSt. -verkauft- Lieferzeit für Neufertigung ca. 12 Wochen
  3. Schleudereinheit zum Selbsteinbau mit doppelten (aktueller Zustand) Raffblechen mit Schienenräumer kompl. lackiert und montiert 1.650,-€ zzgl. MwSt. -verkauft- Lieferzeit für Neufertigung ca. 12 Wochen

Diese Modelle sind aus aktuellem Lagerbestand und freibleibend verkäuflich.


Mit herzlichen Grüßen aus Weil der Stadt

Freddy Ölschläger - Ölschläger GmbH

----------------------------------------------------------------------------------------

Som Thomas skriver i den forrige tråden er prisen for en ferdig bygget/komplett snøfreserforsats med motor og elektronikkstyring, men avhengig av detaljer og sidelemmer o.l. Prisen for ferdig lakkert enhet med motor er fra 1.200 euro til 1.650 euro uten mva. Men det er viktig å bemerke at man også kan kjøpe enkeltdeler og ulakkert.

For den som vil ha en skikkelig solid snøfreser så er denne antakelig verdt prisen. Jeg kan ikke helt skjønne at Dietz Modelltechnik mener at denne roterende fresen ikke skal kunne brukes til å fjerne snø på hagejernbanen.

Jeg legger ut noen bilder på forumet her av snøfreser-forsatsen, slik at alle kan se hva det er snakk om.





Det fulgte også med en video av snøfreseren fra Ölscläger - og den viste at snøfreseren virket ... Tongue




hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2014 at 01:24
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

For den som vil ha en skikkelig solid snøfreser så er denne antakelig verdt prisen. Jeg kan ikke helt skjønne at Dietz Modelltechnik mener at denne roterende fresen ikke skal kunne brukes til å fjerne snø på hagejernbanen.



Men nå blander du vel litt sammen?

Det som står i informasjonen fra Dietz' om den komplette roter Xrot 9213 er:
"Das Schleuderrad wird ebenfalls von einem Bühlermotor angetrieben. Aus Sicherheitsgründen ist jedoch die Kraftübertragung und Drehzahl so reduziert dass beim Anfassen des laufenden Schleuderrads keine Schäden oder Verletzungen entstehen können. Dadurch ist ein echter Schneeräumbetrieb nicht möglich."

Det betyr jo ikke at selve rotoren ikke kan rydde snø, men at kombinasjonen av motor, kraftoverføring og omdreiningstall på ferdigmodellen er tilpasset for at faren for personskader skal være minimalisert. På filmene i den andre tråden så det dessuten ut til at snøen ikke var spesielt tung og våt.

Den som produserer en komplett bruksklar enhet pålegges etter produktlovgivningen i både Norge og de fleste andre vestlige land et ansvar for at produktet ikke kan forårsake skader. For løse deler som alene ikke er brukbare til noe har produsenten fortsatt et ansvar, men dette er i praksis sterkt redusert siden gjenstanden ikke er brukbar uten at kjøperen selv bearbeider den, og produsenten ikke har noen kontroll over hva kjøperen bruker den til.

Fremgår det hva slags motor og kraftoverføring det er på den freseforsatsen du har lagt ut bilder av her i forhold til den som er montert i ferdigmodellen fra Dietz?
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2014 at 08:57

Hei Helge

Det er riktig at Dietz Modelltechnik tar forbehold om virkningsgraden av den ferdigbygde roterende som de leverer. Sikkert på grunn av garanti og erstatningsforebyggende tiltak. Det skrev jeg også om i min hagejernbanetråd:

Quote Hvis skovlene imidlertid er laget solide nok tror jeg ikke det skal være noen problemer med å montere en kraftig nok motor - med både nok moment og høy nok hastighet på omdreininger pr minutt. At Dietz av "Sicherheitsgrunden" har satt inn en liten motor, har nok mer med fabrikkgaranti og erstatningsrett å gjøre .
Jeg har sendt epost til Dietz Modelltechnik - men har ikke fått svar ennå.

Jeg fikk imidlertid svar fra Ölschläger GmbH - det firmaet som lager selve snøfreserforsatsen til de roterende som Dietz leverer. Og fra Ölschläger fikk jeg en filmsnutt som viser at snøfreserforsatsen virker.

De filmsnuttene som er litt lenger foran i hagejernbanetråden min viser imidlertid en helt annen roterende snøfreser. Den er helt selvbygget av en tsjekker fra Brno i Tsjekkia.


Uansett er dette mest gøy for oss som vil ha skikkelig snøryddingsmateriell for hagejernbanene våre. Til innendørs bruk og i mindre skalaer spiller det liksom ingen rolle om en modell av en roterende snøfreser kan gjøre det den skal. Når jeg har en hagejernbane utendørs som gjerne bør brukes også om vinteren, så må man ha skikkelig snøryddingsutstyr.

Det er slik jeg ser det 3 veier til en løsning (for meg).

  1. Kjøp en ferdig komplett roterende snøfreser fra Dietz Modelltechnik - EUR 3498
  2. Kjøp en roterende forsats fra Ölschläger GmbH - EUR 1200-1650. Da må man i tillegg bygge den enheten som den roterende forsatsen skal henges på.
  3. Bygg alt selv fra scratch - slik som den tsjekkiske løsningen. Prisen på denne blir nok vesentlig mindre, men gir utvilsomt større byggeglede ved å ha laget noe selv.

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2014 at 09:09

Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Fremgår det hva slags motor og kraftoverføring det er på den freserforsatsen du har lagt ut bilder av her i forhold til den som er montert i ferdigmodellen fra Dietz?
Ölschläger GmbH angir at motoren er en 12V/65W. Den og kraftoverføringen er sikkert god nok for å kunne bruke snøfreseren til det er ment å brukes til.

Men jeg tror som du skriver at Dietz Modelltechnik - som leverer et ferdig produkt, må ta andre forbehold enn det en produsent av enkeltdeler må gjøre.



hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2014 at 09:29

Se her ja... Smile

Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

De filmsnuttene som er litt lenger foran i hagejernbanetråden min viser imidlertid en helt annen roterende snøfreser. Den er helt selvbygget av en tsjekker fra Brno i Tsjekkia.

Her er link til byggeloggen med bilder og nevnte filmsnutter: 
http://www.steamer.cz/mod_freza.html

Bl.a dette:


Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2014 at 10:01

Hei Thomas

Jeg tror jeg nok går for selvbyggerløsningen - slik som tsjekkeren har gjort.

Prisene for den ferdigbygde forsatsen fra Ölscläger og ferdigmodellen fra Dietz Modelltechnik er også såpass høye at jeg tror de utgår for de fleste.


Så litt videre ...

Er det noen her som har erfaring med sølvlodding. Skal man bygge en solid snøfres på egenhånd bør man vel bruke litt mer solid sammenføyning enn bare vanlig myklodding med vanlig loddetinn. Det er litt krefter ute å går - samtidig som det kan være isklumper som kan slå løs skovler hvis man bare bruker vanlig myklodding.

Hvor får man tak i loddetråd og loddepasta/-syre til sølvlodding, og holder det med en vanlig gassbrenner?

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2014 at 11:20
Vanlig gassbrenner fungerer, men den må vel opp i 700-800 grader. Utfordringen er å kontrollere varmen slik at de påsveisede delen ikke smelter fra hverandre igjen. Delen som skal sveises fast varmes opp slik at sølvloddet smelter og trekker mellom delene. Loddetråd osv selges der hvor det selges sveiseutstyr. Er det Castolin som er bra? Bauhaus for eksempel. Clas Ohlson sin kan ikke brukes pga høyt tinninnhold. Jeg ga opp mitt prosjekt en gang og løste det med en lokal gullsmed (som fikset det barnslig lett). Sølvlodding brukes endel blant modellbåt- og modellflyentusiaster. Det finnes bruksanvisninger her. For eksempel denne fra Maritim modellbåtklubb:
 
Kanskje araldite lim kan undersøkes som et alternativ til sølvlodding.
 
 
Marius
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2014 at 14:08
Dette ser ut til å være et interessant prosjekt!

- Er denne snøfreseren ment å virke som forbildet med omkasting av dreieretning - eller er den kun beregnet for å kaste snøen en vei?
Dersom den skal være omkastbar, så er det en utfordring å lage de leddete ledeskovlene så solid at de holder!
Det ser ut til at Ölschläger har slike leddet utførelse? - Da synes innfesting noe svak!
- Jeg hadde også vært skeptisk til å ha et slikt skovelhjul direkte koblet til en el.motor. 
Her er det masser i bevegelse og høyt turtall.

-Tror at jeg for å få et solid nok skovelhjul, hadde sett litt på utrangerte bilturboer? De er sikkert holdbare nok - og burde være lett å få tak i? Da ville jeg ha droppet omkastbarhet og heller hatt 2 slike kontraroterende (som på Beilhack og El-R1).
Tror jeg også hadde brukt en rimelig drill med gear til drivmotor (en på hvert hjul) for å få turtallet innen "rimelige grenser"?
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2014 at 14:16

Utkastet er omstillbart, men da må man skifte ledeskovlene. De lages for hhv. venstre- og høyredreiende retning på skovelhjulet.

Ledeskovlene er med andre ord IKKE leddet. Så da er den svakheten unngått.

Siden det er filmer på youtube som viser at dette går, så er det vel bare et spørsmål om hvem som lager en slik her hjemme. Det er i hvert fall flere livesteamentusiaster som går med planer om å skaffe seg en slik roterende snøfreser.

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2014 at 15:31

Prisen på Ölschläger-fresen og min egen manglende erfaring med modelbygging og metallsløyd har gjort at prosjektet ligger på is. Tenkte det kunne være greit å starte med noe enklere.

Apropos enklere, så fins det en del mer hjemmelagde varianter der ute. Slik som denne:

Når vi først er i gang med å samle info, så anbefaler jeg å ta en titt på to tyske byggelogger.

Den ene inneholder flere av bildene fra Ölschläger:
http://www.buntbahn.de/modellbau/viewtopic.php?t=4594

Den andre er en veldig fin dampdrevet modell i skala 1:32:
http://www.schienendampf.com/34487225nx30160/gasbefeuert-f6/schneeschleuder-henschel-als-spur-1-echtdampf-t1888.html 


Den siste sliter visst litt med våt og tung snø:

Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2014 at 15:41

... og når jeg først er i gang med å gå gjennom linkene jeg har samla... Smile 

http://www.buntbahn.de/modellbau/viewtopic.php?t=8908


Back to Top
jsalve View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 juli 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jsalve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2014 at 14:41
Her er det mye spennende god inspirasjon Smile. Jeg har vurdert og fundert på noen løsninger selv men ser fort at ikke alt fungerer like bra i praksis. Skal man ha en effektiv fres så er det nok el. motor som gjelder selv om damp selvfølgelig er det mest sjarmerende. Jeg ser at det kan bli mye arbeid hva angår skovler og skovlehus, her må alt være veldig nøyaktig og presist for å få et bra resultat. For meg så ser det ut til at denne tyske produsenten øverst i tråden har truffet veldig bra. Her er det ikke bare detaljene som er overtrufne men også funksjonalitet. I og med rotoren er maskinert i massivt metall så gir dette en veldig bra svinghjuleffekt noe som definitivt er viktig når forholdene blir så små. Selv går jeg nok for å bestille deler fra denne karen og heller bruke tiden på å bygge vognkasse Thumbs Up
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2014 at 22:04

Jeg har kontaktet Ölschläger GmbH via epost og fått svar på noen flere spørsmål.

  • Alle de forskjellig utgavene av den roterende forsatsen er utstyrt med en 12Volt/65Watt motor. Selve motoren utgjør opplagringen av skovlehjulet.
  • Elektronikk er eventuelt bare nødvendig dersom man ønsker å styre utkasterretningen via fjernstyring. Den kan også styres manuelt.
  • "Kratzklappen" er skjærelemmene som sitter på selve skovlehjulet.
  • "Raffbleche" er skrapelemmene som sitter på siden av selve huset rundt skovlehjulet. De forskjellig prisalternativene gjelder hvorvidt det er;  1) ingen skrapelemmer - 1200 Euro, 2) 2 skrapelemmer på hver side - 1450 Euro, og 3) 4 skrapelemmer på hver side - 1650 Euro. Her velger man antall skrapelemmer etter hva slags forbilde man ønsker å bygge.
  • Fraktkostnad fra Tyskland til Norge er ca 50 Euro - litt avhengig av vekten på forsendelsen
  • Alle prisene på snøfreser-forsatsene er uten tysk moms. Kanskje grei å vite før man bestiller en slik fra utlandet, og at man også må påregne utgifter til fortolling av varen. Posten tar for tiden kr 270 for dette (pr februar 2014).


hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2014 at 09:36
Jeg ble litt inspirert igjen selv. Smile
... til å se på enkle og rent funksjonelle løsninger.
Oppladbar drill med en eller annen vifte på høres ut som en god/morsom idé.

Verdt å nevne at Ölschläger selger enkeltdeler ulakkert,
f.eks rotor + skjærelemmer + freshus + utkaster + rotorspiss kommer på ca 635 euro.

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,064 seconds.