Hva nå? |
Post Reply |
Author | |
Pål
Nykommer Joined: 17 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 30 november 2005 at 21:01 |
Som en total "grønnskolling" i denne modellverden, sitter jeg for tiden og forsøker å finne en fornuftig vei inn i denne fasinerende verden. Har et enkelt Marklin H0 startsett Delta 29205, som jeg etterhvert ønsker å bygge ut videre. Hvilke muligheter har jeg feks. til å kunne kjøre flere lokomotiver samtidig? Som dere skjønner har jeg ikke mye peiling, men jeg antar at det finnes noen "guruer" som kan dele litt på sin kunnskap? Med vennlig hilsen Pål Edited by Pål |
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Med Märklin Delta systemet har du allerede mulighet til å kjøre 4 til 5 lok samtidig (det 5. med lokpiloten). Du har her i prinsippet et digitalt system hvor de forskjellige lok"ene må ha adresser som forutsatt i Delta-boxen. Dette er beskrevet i dokumentasjonen som følger med startsettet. Dersom du har et par, tre lok med de "riktige" adressene satt, kan de stå samtidig på sporet og aktiviseres med kjørekontrollen når Delta-box"en "peker" på aktuelt lok med velgerbryteren. Nå er det nok ganske så vanskelig å håndtere flere lok samtidig på kun en oval, men med f.eks. et krysningsspor (møtespor) kan det ene stå parkert mens det andre tar en runde og vise versa.
Håper ikke dette ble for grunnleggende |
|
Bjørn Egil
|
|
Pål
Post Options
Thanks(0)
|
Takk skal du ha! Det var akkurat så grunnleggene jeg ønsket meg. Kommer nok til å utvide ovalen ganske raskt, så da blir det aktuelt med å ha flere lok på banen samtidig. Pål |
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Et tips kan være å få tak i en "Pilot", som jo er en håndholdt kontroll. Da kan du betjene et lok (av gangen) med kontrollen på trafo"n og samtidig ett i tillegg med håndkontrollen En slik "øvelse" er imidlertid litt "skummel" i den forstand at dette fort kan føre til at du blir bitt av digitalbasillen, noe som fører til digitalavhengighet - noe som nok har skjedd med meg
Et lite Obs! til må jeg kanskje få legge til: - Deltasystemet (i startsettet) har begrenset kapasitet mhp antall lok på sporet samtidig. Det kan begynne å skje litt utilsiktede ting dersom systemet overbelastes. |
|
Bjørn Egil
|
|
Pål
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for ytterligere gode tips!
|
|
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har du handlet noen flere digital-greier nå ... eller ... |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |