MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - hva koster det??
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

hva koster det??

 Post Reply Post Reply
Author
espyink View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote espyink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: hva koster det??
    Posted: 27 juni 2005 at 23:05

Hei;

jeg vurderer å bytte fra ho til z, men jeg lurer på hva det koster for et rimelig startsett, med et ice3 togsett eller noe "moderne" tog i?

 

hvor mye koster dette, og hvor er dette rimelig å kjøpe?

 

Mvh Espen N.N.

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2005 at 00:34

Amundesen har ikke Ice, men det biligeste er damp + 2 vogner til 760kr som går på batteri, og han har bare starsett med damplok borsett fra et med Ellok til 4600kr. Men det artige, er at dette drives med solcellepanel, noe for hytta?

Koster vell det samme uansett om det er er z,n eller ho.

 

www.amundsenhobby.no

 



Edited by Wickerman
A matter of life and death
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2005 at 00:47
Amundsen Hobby har det største utvalget av Märklin Z her i landet.

Min anbefaling når det gjelder startsett er å ligge unna de som har damplokomotiv... De har dårlig strømopptak i forhold til ellok og diesellok med boggier. De går derimot veldig bra!

Dette f.eks: 81852 (Märklin har ingen startsett med ICE3 i Z)
Back to Top
espyink View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote espyink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2005 at 00:55

skal ikke ha noe damplokomotiv skal holde meg til epoke 4 og 5,

men går det an å bruke samme kabler i HO som i Z ?

Mvh Espen N.N.

Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2005 at 01:26
Kablene som Märklin benytter til kjørestrøm i Z kan muligens bli litt for tynne til H0, men ellers er det nok ikke noe problem.

 
Back to Top
espyink View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote espyink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juni 2005 at 23:57

Ok, men finnes det noen gode sporplaner til 200*110 cm?

Mye spor?

Mvh Espen N.N.

Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juni 2005 at 01:38
Jeg tror det kan være lurt å kjøpe startsettet først og få litt følelse med Z-skala og kanskje bygge et lite enkelt anlegg før du går i gang med et stort prosjekt. Du bør være rimelig sikker på at Z-skala er tingen for deg før du begynner å bygge et anlegg med spor for tusenvis av kroner.


Back to Top
crasyhh View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote crasyhh Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juni 2005 at 09:51

hei, jeg har begynt og bygge amerikansk z skala.med det store amerikanske startsettet syntes jeg at jeg fikk mye for pengene(det kostet 3500 på hobby train.)

der fulgte det med 6 veksler og 2 trafoer og 2 tog og rimelig stor oval.

men jeg er desverre enig med deg heine ang damplok...desverre.

 



Edited by crasyhh

Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juni 2005 at 16:22
Originally posted by crasyhh crasyhh wrote:

hei, jeg har begynt og bygge amerikansk z skala.med det store amerikanske startsettet syntes jeg at jeg fikk mye for pengene(det kostet 3500 på hobby train.)


der fulgte det med 6 veksler og 2 trafoer og 2 tog og rimelig stor oval.


men jeg er desverre enig med deg heine ang damplok...desverre.


 


Generelt sagt så går vel boggilok bedre, men jeg har også gode erfaringer med amerikanske damplok i Z-skala.

4 min og 30 sekunder inn i videoen du finner link til her, ser du kjøring med damp. Riktignok er det aktuelle loket ganske tungt, men det gikk overraskende bra.

Rene skinner er nødvendig, men denne helgen gikk togene time etter time uten store problemer. Litt pussing med skinnerensekloss før vi startet, og det var det.

Alt er forresten etter amerikansk forbilde, noe for deg?



Her er hele videoen: http://www.platelayer.com/lib/video/zmodvaarslipp.wmv

Flere videoer her: http://www.platelayer.com/video.aspx

Kjøp av startsett er en bra og rimelig inngang til hobbyen og du er ignag med en gang.

Edited by smholt - 28 juli 2010 at 10:26
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
crasyhh View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote crasyhh Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juli 2005 at 11:43

hehe jeg har så klart hvert på siden din......

men i dag skal jeg ned til hobby train og kjøpe gaugemaster (som de forhåpentlig vis har fått in) og så skal jeg bestille marklins rensevogn.(uheldigvis så der den tysk men det får gå..)

og svein-martin hviste du at jeg ikke hadde begynt med z-scala hvis det ikke hadde hvert for z-scala treffet i asker?...


Back to Top
espyink View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote espyink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 august 2005 at 18:49

Hei, det er en ting jeg lurer på;

Tåler z togene litt? eller er de veldig skjøre?



Edited by espyink
Mvh Espen N.N.

Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 august 2005 at 20:55
De tåler ganske mye, i hvertfall de fra Märklin. Ungene mine på 3, 6 og 8 år har egen rundbane med et diesellok og noen enkle godsvogner, og de har ikke klart å ødelegge noe. Og det hender de kjører så fort at vognene spruter...

Mvh Heine 
Back to Top
espyink View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote espyink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 august 2005 at 22:32

Bra, faren min er bekymert for akkurat det.. Har to mindre brødre som er litt " ville "

Da skal jeg få solgt noe ho ( forhåpentilighvis) å så skal jeg kjøpe et startsett!!

Det ser veldi morro ut med z!

( kanskje jeg skal begynne å lage z moduler?)

Men jeg lurer på hvor en får kjøpt peco spor og hva de koster pr lengde?

Mvh Espen N.N.

Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 august 2005 at 22:42
Egentlig burde du vel testet et startsett før du selger unna H0-tingene dine, for å være helt sikker på at Z er tingen for deg.

Peco har de bl.a. hos Vestfold Modelljernbane Import. Vær oppmerksom på at du må kjøpe lasker i tillegg.

Mvh Heine

Back to Top
espyink View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote espyink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 august 2005 at 22:44

Men så kommer dilemaet: PENGEMANGEL DELUXE!!!!!

Så jeg må selge.!

Dessuten så har jeg tenkt på dette i mange år nå, så hvorfor ikke prøve?

Mvh Espen N.N.

Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 august 2005 at 22:49
Go for it! 

Mvh Heine
Back to Top
espyink View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote espyink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 august 2005 at 22:52

Ok, kommer nokk til å bruke hjemmesiden din som " lærebok" , veldig mye info å bilder!

kanskje jeg kommer i gang om en måned eller to?

 

vi får se        

 

Mvh Espen N.N.

Back to Top
espyink View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote espyink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 august 2005 at 21:47

Hei, det jeg lurer på nå er;

hvordan styrer man flere tog?

4-5 tog om gangen?

Mvh Espen N.N.

Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 august 2005 at 22:15
Hvis du skal styre dem helt uavhengig av hverandre uten å kjøre digitalt, må du dele inn sporene i forskjellige seksjoner, og da må hver seksjon ha sin egen trafo.

Du har kanskje sett hvordan jeg har foreslått for Henrik å dele inn sporplanen jeg har i salongbordet i to seksjoner:



Mer om det i denne tråden på forumet mitt.

Mvh Heine
Back to Top
espyink View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote espyink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2005 at 00:00
Og når du kjører digitalt?
Mvh Espen N.N.

Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2005 at 00:19

Originally posted by espyink espyink wrote:

Og når du kjører digitalt?

Når du kjører digitalt kan i utgangspunktet alle sporene være koblet til samme punkt på digitalstyringen, og du styrer hvert enkelt tog ved å taste inn adressen på det enkelte lokomotivet.

Eirik

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.