MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hva er dette?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hva er dette?

 Post Reply Post Reply
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hva er dette?
    Posted: 21 juni 2019 at 16:59
Nei, dette er ingen quiz! Smile

Jeg fant denne på gulvet i gangen nå nettopp:



Det er helt klart noe hobbyrelatert, men hva? Som linjalen på bildet viser er den ca 14 mm lang, støpt i plast og relativ detaljert laget, men jeg aner ikke hva den hører til.

Det er heller ikke lenge siden jeg støvsugde, så hvordan denne har klart å komme seg til gangen min uten at jeg har bedrevet hobbyarbeid er også et lite mysterium. Den kan selvfølgelig ha festet seg til skosålen min en gang jeg har vært i kjelleren de siste par dagene, men igjen; hva er den til?

Takknemlig for tips her!Smile
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juni 2019 at 23:34
Noe som skal være under en vogn kanskje?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2019 at 10:29
Kanskje en mekanisk nødbremseanordning  til en vogn? Den er sikkert montert vertikalt?
For at denne skal virke, er det en lås som holder loddet. Denne låsen er sikkert koblet til wiretrekk/utløser som holder låsen i den posisjon som avbildet (ubremset)? Det ser ut som det er et håndtak for å resette / løfte opp loddet  når nødbremsen er utløst?
 
(Mente vertikal montering men skrev horisontalt, i hasten.)


Edited by Kjell H. - 22 juni 2019 at 20:16
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2019 at 11:07
Hmm... Den eneste vogna jeg har håndtert i det siste er jubileumsvogna til NJK, fikk den for et par dager siden og pakket den ut på kjøkkenbordet. Kan det være noe som har falt av den? Det er tydelig at den er ment å synes kun fra den ene siden, baksiden er helt flat og selve loddet er hult.

Har stilt samme spørsmål på NJK-forumet, og der mener de at det kan være et sporveksellodd av utenlandsk type, men jeg skjønner ikke når eller hvor jeg kan ha anskaffet noe slikt.

En tanke som slo meg i dag tidlig var om det kunne være en del fra godteposen til en Heljan svingskive, låseanordningen til broa eller noe slikt, men når jeg ser på monteringsanvisningen finner jeg ingen del som ser slik ut.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2019 at 14:35
Til en pens tror jeg. Loddet som vippes over.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2019 at 20:13
Det ser ut som loddet sitter fast i L-bjelken i en posisjon? Er det avbildet en "lås" eller krok der?
Ville tro at loddet ikke ligger med horisontal bevegelse? Da har ekstra tyngde ingen verdi. Det må stå horisontalt. Håndtaket og "låsen" indikerer kanskje hvilken retning det skal monteres - for å resettes?
 
Det kan være en fremmed-del som har fulgt med noe av det andre du har handlet tidligere?
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2019 at 11:55
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Det ser ut som loddet sitter fast i L-bjelken i en posisjon? Er det avbildet en "lås" eller krok der?
Ville tro at loddet ikke ligger med horisontal bevegelse? Da har ekstra tyngde ingen verdi. Det må stå horisontalt. Håndtaket og "låsen" indikerer kanskje hvilken retning det skal monteres - for å resettes? (...)

Vanskelig å avgjøre funksjonsmåten når jeg ikke har sett forbildet, men det kan se ut som at det er en krok fra L-bjelken som holder loddet i den aktuelle posisjonen, og jeg innbiller meg at loddstanga går frem og tilbake i et spor i L-bjelken. Videre er det ganske tydelig at loddstanga er festet i braketten nederst og dreier rundt denne, og staget midt på loddstanga er også dreibart rundt bolten der. Det som for meg virker litt rart er at L-bjelken har festebolter kun i den ene enden, så jeg skjønner ikke helt hvordan denne skal festes til noe annet.

På NJK-forumet er det foreslått å vri bildet 90 grader med klokka, slik at loddes holdes i øvre stilling med kroken, og ellers er med på å presse staget nedover, men bruksområdet kommer likevel ikke tydelig fram.
 
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

(...) Det kan være en fremmed-del som har fulgt med noe av det andre du har handlet tidligere?

Jeg begynner å lure på det ja. Jeg har aldri kjøpt noen dummy veksellodd eller annet som ligner på dette, og kan heller ikke komme på noe jeg har kjøpt hvor dette er en ekstra detalj for ettermontering. Inntil videre tror jeg den bare får havne i esken med "rariteter", så kanskje jeg får bruk for den en vakker dag... Smile
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2019 at 12:23
Da tror jeg kanskje mysteriet er løst. Fikk et tips på NJK-forumet at dette kunne være loddet til en Heberlein-brems, brukt på tyske smalsporbaner, og jaggu er den ikke omtrent identisk med figur 6 på side 4 i denne PDF'en!

Jeg pusler jo også med H0e, og har noen Roco-vogner med tysk forbilde som jeg kjørte med for litt siden, må plukke fram disse igjen og se om det er noe som mangler! Smile
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2019 at 13:06
Da er det bekreftet, og den bortkomne del har kommet hjem igjen! Smile


H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.