Hva bør jeg starte med? |
Post Reply ![]() |
Author | |
Richard75 ![]() Nykommer ![]() Joined: 09 november 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 13 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 09 november 2008 at 13:43 |
Hei. Har nå snoket rundt på endel av disse nettstedene og er blitt mektig imponert av alt dere bygger og lager, tenkte derfor jeg skulle ta motet til meg og starte med denne hobbyen selv.Men ser det finner masse forskjellige betegnelser på skinner osv, er det noe dere vil anbefale meg og starte med?Hvordan skinner?startsett osv? Takk så mye for hjelpen:) Richard |
|
![]() |
|
Morten M ![]() Veteran ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 274 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Velkommen hit og til hobbyen(e), Richard!
Vær trygg - her er det masse informasjon, svar, lærdom og glede å finne. For å kunne stake ut en slags kurs, kan det være fint å vite litt om hva (om noe) som fascinerer deg mest sålangt.
Dersom du kan fortelle hvilken kant av landet du holder til, så vil jeg anbefale at vi kan peke deg i retning av et lokalt miljø i en klubb e.l. Du kan få svar på "ti tusen" spørsmål, bare ved å tilbringe noen timer i miljøet kikke og ta spørsmålene efterhvert som de dukker opp. For hvert spørsmål du finner svaret til, finner du garantert minst ti nye.... :-)
Igjen: velkommen og spør i vei.
MVH
Morten M
Frogner i Sørum
|
|
![]() |
|
Richard75 ![]() Nykommer ![]() Joined: 09 november 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 13 |
Heisann!Jeg bor i vestfold(Holmestrand) Men jobber til daglig i oslo, tar toget hver dag;) hehe
Synes og ha lest noe om at det er mulig og få tak i ett startsett med norske tog?Kan dette stemme?Koster kanskje skjorta og litt til?
Har uansett lyst til og kjøpe noe som kan bygges på videre etterhvert.Så derfor er det vel kanskje digitalt som er lurt og kjøpe?Forslag/Link til noe som er ok og starte med?
Richard
|
|
![]() |
|
Stian ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
her er det veldig mange 2 skinne drifts starter set og de er ikke så altfor dyre da. http://shop.nmj.no/index.php?cPath=207_208&osCsid=505c327264c4906b2022b44aa7dc4ebb . NMJ leverer også veldig mye nyttig og mangen spesielle modeller som ingen andre lager
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
![]() |
|
Granholt ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 01 mars 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 27 |
Hei Richard!
Jeg stakk en tur til strømmen NMJ en lørdag for 3 år siden, spurte og gravde litt der en stund og det ble selvfølgelig et Roco Digitalt Starsett..... Har ikke angra et sekund på det i etterkant!
De er også behjelpelig med å lage ei "pakke" til deg med Norske lok og vogner e.t.c.
Her er i alle fall litt: http://shop.nmj.no/index.php?cPath=207_208&osCsid=675e0c1aa6ed4715244c87c2fdf5ce1f
Men du har jo Amundsen Hobby også inni Oslo en stand, men har aldri vært der sjøl!
Eller sving innom en klubb, som nevnt tidligere.
|
|
Mvh
Hans Erik Granholt |
|
![]() |
|
Hei og takk for svar!
Er det noen jeg kan ringe til på strømmen for og få "sydd" sammen en pakke med norske tog?evt sende en mail?Synes det hadde vært veldig spennende og funnet ut hvor mye det koster for og få til en startpakke med noe norsk i:)
Richard
|
|
![]() |
|
Granholt ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 01 mars 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 27 |
Hvis du ringer de, så får du nok en pris? Vet de hadde "Norske startsett" før men vet ikke om de har igjen?
mail: mailto:info@nmj.no
Tlf: 64 84 57 30
|
|
Mvh
Hans Erik Granholt |
|
![]() |
|
Morten M ![]() Veteran ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 274 |
Hei igjen!
"Norsk" startsett finner du også fix ferdig hos Amundsen, dersom det frister.
Ellers trenger du ikke reise lenger enn til Horten, for å finne et aktivt og dynamisk klubbmiljø, se kontaktinformasjon i klubboversikten:
Til sist en ørliten advarsel: Hold deg unna denne hobbyen! Du kommer til å bruke _langt_ mer penger på den enn du idag kan forestille deg. Du blir asosial (i egen kjeller eller annet hbbyrom, du kommer til å omgås små grupper intenst nerdete mennesker), du blir detaljidiot osv osv. Du kommer helt sikkert ikke til å ta hensyn til denne advarselen; men gdt er det - dette er gøy! ;-)
Morten M
|
|
![]() |
|
Bjørn R Larsen ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Og du er velkommen innom for å se hvordan vi har det i Drammen MJ-klubb. Vi bygger på et anlegg der hver torsdag fra klokken 19, bortsett fra siste torsdag i hver måned, da kjører vi tog
![]() Våre medlemmer kommer fra Drammensområdet eller i høvelig avstand derifra. Vi har ihvertfall ett medlem som bor kun noen km fra deg.. |
|
![]() |
|
Bulldog ![]() Nykommer ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 13 |
Norskt digitalt startsett med alt du trenger:
Knut hos NMJ, kan nok hjelpe deg med det meste du måtte lure på....
|
|
Bare død fisk flyter med strømmen.
|
|
![]() |
|
Ang advarsel: Er nok redd jeg går på en saftig smell på dette ja! I tillegg driver jeg med modellfly også, så dette kan bli dyrt i lengden, får vel selge huset:D
|
|
![]() |
|
Der kom det ett innlegg med digitalt startsett med NSB Vogner:) Det så jammen meg ikke dumt ut!Ser at det er Roco, hvordan er det systemet? er det greit?
|
|
![]() |
|
Stian ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Jeg bruker roco og det kan anbefales! jeg synest det er det beste merket da |
|
Mvh stian |
|
![]() |
|
Jeg også har en del Roco lok, men har gått over til Peco skinner og veksler!
Synes Roco er veldig bra og har hatt lite klunder med det!
![]() Synes NMJ har veldig bra kundeservice!
|
|
Mvh
Hans Erik Granholt |
|
![]() |
|
MY1201 ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 819 |
Roco benytter seg av DC, altså likestrøm, som de fleste fabrikantene av rullende materiell bruker. Altså stort utvalg av lokomotiver.
Rocos skinner er av typen plug-and-play, enkelt og greit, det virker og ser greit ut.
Pecos skinner og veksler har ikke ballasten som Rocos skinner har og ser bedre ut enn Rocos skinner.
Pecos skinner krever litt, men ikke mye, mer arbeid med å koble skinnene sammen enn Rocos skinner. Men, dette er opp til den enkelte å velge.
Roco har jevnt over fine modeller til en overkommelig pris og en del norske modeller, eks: Di3, El 16, El 18, forskjellige godsvogner.
|
|
![]() |
|
jeg kan jo nevne alle norske roco modellene da.
Di3, di5, el 16, el 18, damplok type 61a "gammeltyskeren", og de vil komme med en tysk variant av 63a "stortyskeren" og de var alle de norske de har foreløbig.
|
|
Mvh stian |
|
![]() |
|
Takk for mange bra svar til en lettere ør nybegynner!:)Når det gjelder norske lok som passer til Roco, hvor er det jeg evt finner det?Har leita litt, men er som sagt fersk i dette gamet, og har vel heller ikke kontroll på hva som er norsk osv:) |
|
![]() |
|
Bulldog ![]() Nykommer ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 13 |
Bare død fisk flyter med strømmen.
|
|
![]() |
|
Andreas ![]() Veteran ![]() Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Alt som er likestrøm (DC) passer til Roco. Så du står fritt til å kjøpe andre merker også. Det du ikke skal ha er vekselstrøm (AC) Marklin eller Rocomodeller og andre som er for vekselstrøm...
|
|
Hilsen Andreas.
|
|
![]() |
|
eika ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1632 |
Bor du i Vestfold trenger du ikke reise så langt som til NMJ for å handle. Du får de aller fleste norske modellene og mye annet hos Hobbytrain i Drammen (www.hobbytrain) og du får mye annet utstyr hos Vestfold Modelljernbane Import i nabobyen din Horten (www.vmji.no) Ønsker du å bygge norsk, men har liten plass kan du og vurdere modulbygging. I så fall har du et aktivt miljø som bygger moderne norsk etter FREMOs modulstandard (søk etter fremo her på forumet) i hOrten (ikke det samme som Horten modelljernbaneklubb)
Eirik Edited by eika - 10 november 2008 at 12:21 |
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
![]() |
|
rosenblad ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 294 |
Hei!
Du kan spare deg bryet med å skrive e-mail til Vestfold Modelljernbane Import. De kommer ikke til å reagere. Jeg har sendt 3 bestillinger til dem uten å høre et eneste pip!
![]() MVH, Tom
|
|
---------------------------------
Roco Z21, British OO |
|
![]() |
|
Spørs om jeg ikke heller få ta turen dit en dag om de har åpent:) |
|
![]() |
|
Occam_dk ![]() Nykommer ![]() Joined: 25 juni 2006 Location: Denmark Status: Offline Points: 36 |
Hej Richard og velkommen til vores dejlige hobby
Jeg kan også klart anbefale Rocos startsæt, hvor man får virkelig meget for pengene. Jeg har skrevet en anmeldelse af et af de nyere sæt. Første del handler om sættet og toget http://www.mj-blog.dk/2006/10/digitalt-startsaet-fra-roco/ Anden del handler om den digitale styreenhed: http://www.mj-blog.dk/2006/10/multimaus-fra-roco/ Tredje del handler om skinnerne: http://www.mj-blog.dk/2006/10/geoline-skinner-fra-roco/ Du kan også prøve at kigge i denne artikel om de forskellige sporsystemer: http://www.mj-blog.dk/2008/11/sporsystemer/ Held og lykke med den nye hobby :-) Edited by Occam_dk - 26 november 2008 at 14:06 |
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |