MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Hjul til Marklin Hamo
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hjul til Marklin Hamo

Post Reply Post Reply
Author
perflo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote perflo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hjul til Marklin Hamo
    Posted: 28 april 2008 at 14:15
Hei,
Er det noen som har eller vet hvor jeg kan få hjul til Marklin Hamo E03 eller evt. DI3. Har forsøkt hos Amundsen, men de har ikke lenger. De originale hjulene hadde for stor flens som "subbet" ned i ballasten. Jeg fikk dem dreiet litt ned, men det ble for grovt slik at de sporer av enkelte steder.

Kjøper gjerne hvis noen har hjul liggende.

Med vennlih hilsen
Per Flood

Edited by perflo - 28 april 2008 at 14:16
perflo
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 april 2008 at 14:37
Jeg er redd for at Hamo-hjulene til "gamle" Märklinlok ikke er stort bedre enn "pizzakutterene" de har på vekselstrømsutgavene?
Derfor har jeg dreid av originalflensene på en del lok i metalldreiebenk. Noe annet verktøy er for lite nøyaktig og derfor ikke å anbefale. Jeg har også merket at Märklin ikke bruker "standard NEM" hjulavstand på akslene sine. (De er litt tettere sammen i flg. mitt Heless-sporlære.)
Dette kan være årsak til avsporing? Settes de i NEM-avstand, kan hjulet subbe mot innsiden av boggien og det "låser" hjulene. (Ref. mitt 66-sett i Arendal). Her er det bare å prøve og feile.

Når man dreier av Märklinhjul må man være forberedt på at forniklingen på innsiden av hjulet kan løsne. Kvaliteten på forniklingsarbeidet er variabel - noe sitter godt fast og på noen hjul kan det løsne som aluminiumsfolie, selv på samme lok.
Ikke sett disse hjulene der det er sleper for strømopptak.
Back to Top
perflo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote perflo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 april 2008 at 09:44
Takk for innlegget. Ja, du har helt rett i at forniklingen løsnet. Jeg har filt av all løs fornikling så hjulene virker ok.
Har fått tak i brunerte nye hjul hos Johnny så det ser ut til å løse seg.
Loket er blitt så fint at det ville være synd hvis det ikke kunne brukes.

Per
perflo
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.