Hjelp med messing |
Post Reply |
Author | |
Rune_N
Viderekommen Joined: 23 august 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 58 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 10 oktober 2006 at 17:06 |
Ble litt usikker under rensing av SKD 206 byggesettet mitt. (kan legge inn bilde hvis det hjelper) Hilsen |
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det var rart. Har du prøvd å skyllet den i vann?
Jeg kan ikke tenke meg at modellen er blitt ødelagt. Jeg bruker bare å vaske dem i JIF og tandbørste eller rødsprit. Bilde kan være intressant å se. |
|
Modellhilsen
Claes |
|
Rune_N
Viderekommen Joined: 23 august 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 58 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her er link til bilde. Helt utrolig hvor rent tinnet ble, men resten ble forferdelig. (legger ikke bildet direkte inn siden bildet ligger på en ekstern server og vil bli slettet.) |
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tror neppe dette er så farlig. Det du bør teste er om malinga biter skikkelig på dette belegget. Hvis den gjor det er det jo ingen fare. Hvis belegget gir dårlig heft ville jeg fjernet det med en glassfiberpenn. En glassfiberpenn er forøvrig veldig fin til å rense loddeflater mekanisk. Fjerner smuss og alskens belegg, men sliper ikke ned selve messingen. |
|
Rune_N
Post Options
Thanks(0)
|
Høres bra ut. Skal forsøke å få tak i en slik penn, men nå nok ha en form for kjemisk rens også for å komme godt inn i hjørener og rundt små detaljer. |
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
Modellcompagniet selger en slik en, men de kaller den for Glassbørste. Det er mulig å få en slik en billigere fra annet hold, feks Walsh i Englandsom tar £5.80 ex moms for en slik en. Gå til Glass Fibre Pen. Spesiellt er det mye å spare på refill av selve børstene, de koster £4.56 ex moms for 12 stk. Modellcompagniet tar 36,- for 1 stk. Edited by Håvard H - 11 oktober 2006 at 13:52 |
|
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja nå ser jeg ikke hele SKD206 din på det bilde, men hvis dette er første gang du bygger i messing, så såg jo dette SUPER bra ut. Enten må du være en som tar det letter, ellers må det være en lett sak å bygge |
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
Rune_N
Post Options
Thanks(0)
|
Takker for hyggelige ord. Må si SKDen egnet seg godt som et første-prosjekt. God bruksanvisning som var enkel å forstå. Fikk renset vekk det sorte belegget (Vinsyre og salo). Renset så resten med jif skurekrem.
|
|
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
Læker Får andre nybegynnere til å vurdere ikke man skal prøve seg på et aldri så lite prosjekt Men blir nok Di 2 først her i gården |
|
Hilsen Andreas.
|
|
TomL
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei ! Lekkert ! MJ-Hilsen Tom Lynga |
|
Det enkle er ofte det beste...
|
|
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja dette er bra, du kunne ikke tenke deg å bygge en for meg også? Ser at du også har fått til stigtrinnet bra, dette er vel noe av det som er beskrevet minst i manualen og litt klundrete å få til. Ellers så hadde det vært kjekt om du kom med andre oppdagelser du har gjort under byggingen ,så vil lette arbeidet for andre. Ellers må du bare pøse ut med bilder av denne nye koseklumpen din |
|
Mvh
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg må bare følge på i rekken med gratulasjoner. Dette ble jo helt supert!!! Skulle jo nesten tru det var jeg som hadde bygget den. Vi gleder oss til å se modellen helt ferdig! En en gang har vi i SkalaDesign fått et bevis på hvor lettbygget denne modellen er. Bra jobba Rune. |
|
Modellhilsen
Claes |
|
Rune_N
Post Options
Thanks(0)
|
Hyggelig med tilbakemeldinger. Skal prøve å legge ut bilder når jeg har kommet litt lengre Forbildet fo min traktor er forresten denne: Hilsen |
|
SveinR
Post Options
Thanks(0)
|
På de jeg har laget så har jeg brukt Tamiyas klarlakk på boks (TS ett eller annet). Etter at dekalene er påsatt så har jeg brukt matt klarlakk fra Tamiya, men denne gangen med airbrush. Grunnen til at jeg brukte airbrush var at jeg ikke fikk matt klarlakk fra Tamiya på boks(finnes dette?). |
|
Mvh
|
Rune_N
Post Options
Thanks(0)
|
Har blitt litt stopp i byggingen etter første del av lakkeringen. Alternativet er å kjøpe Vallejo sin klarlakk, men forsto det slik at denne ikke er så veldig slitesterk, pluss at det ser ut for at den ikke går sammen med andre lakkmerker jeg har fra før. Hva i alle dager skal jeg gjøre?
Hilsen Rune
|
|
SveinR
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har først grunna modellen med Tamiya sin "Fine primer", deretter lakkert modellen med Vallejo NSB rødbrun. Så har jeg påført Tamiya sin Blank klarlakk fra sprayboks, så dekaler, deretter Tamiya sin Matt lakk via sprøyte. Som du ser så har jeg blandet forskjellig typer maling, både akryl og olje. Jeg har hørt at dette kan gi dårlig resultat, men i mitt tilfelle så gikk det jo greit . Men ved bruk av kun Tamiya sine Akrylmalinger, så burde det ikke være noe risiko ?? Edited by SveinR - 09 november 2006 at 19:46 |
|
Mvh
|
Claes Lislerud
Post Options
Thanks(0)
|
Svein har rett. Du må ikke bruke klarlakk med løsemiddel med parafin på akryl lakk. Man kan ha motsatt. Enamel lakk med akryllakk oppå. Enamellakken (f.eks Humbrol eller Revell) vil "spise" akryllakken siden den er mye sterkere.
|
|
Modellhilsen
Claes |
|
SveinR
Post Options
Thanks(0)
|
Nå er jeg litt i tvil her Claes, Jeg har jo brukt akryl til fargen, og derretter Tamiya sin lakk fra boks, til klarlakk. Er denne Tamiyalakken på boks akryl? Den lukter jo ikke helt bra, kanskje det bare er drivgassen som lukter?? Men uansett så har denne metoden funket fint på alle modeller jeg har lakkert.. Edited by SveinR - 09 november 2006 at 19:53 |
|
Mvh
|
Rune_N
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg fikk det forklart slik at Tamiya lakken var løserbasert.
Jeg har brukt Hansa akryllakk med whitesprite tynnet klarlakk på mine hbikks vogner og det fungerte fint. Forstår det slik at det er Vallejo lakken som er spesiell. |
|
Claes Lislerud
Post Options
Thanks(0)
|
Det er klart at noen farger kan være snillere enn andre men det jeg skrev over er ihvertfall en tommelregel man bør bruke. Men for guds skyld, det er bare å teste med en bit av f.eks. deleramma til modellen man driver å bygger. Lakk den med de fargene du vil bruke å se om de funker sammen.
Husker pappa skulle bygge en modell av en Volvo 740GLE vi hadde. Han kjøpte orginallakken hos Volvo men den viste seg å være meget sterk. All metalliclakk på modellen reiste seg og såg ut som små bølgetopper. Modellen var helt ødelagd. I ettertid så har jeg lakket bilmodeller med bedringslakk som jeg har kjøpt hos forskjellige bilforandlere og det har gått helt fint. Det er pga at det ikke er sterke løsemidler i fargene (mest vannbasert idag). |
|
Modellhilsen
Claes |
|
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
Å kombinere forskjellige lakktyper kan gi artige, men uønskede, resultat. Min 201 traktor er først grunnet med Tamiya primer på sprayboks, deretter lakkert med Tamiya Dull Red fra sprayboks. Nå skal det settes på dekaler før det hele skal airbrushes med Humbrol Satin klarlakk. Oppskriften har jeg benyttet før på andre traktorer å fungerer helt utmerket. Det er imidlertid viktig å la de forskjellige lakk strøkene får tørke skikkelig, før neste legges oppå. For å ytterligere redusere risikoen for "koking" i lakken når Humbrolen legges på; kutter jeg denne med Syntetisk Tynner for at tørketiden skal bli så kort som mulig. Husk også tynne strøk med et par minutter tørketid i mellom, for at tørketiden skal bli så kort som mulig. Dette siste kan også være veldig viktig når det lakkeres plast modeller som kan smelte av stere lakker eller tynnere. Heldigvis et ukjent problem for messing filere |
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
SveinR
Post Options
Thanks(0)
|
Skriver du 201 bare for understreke at du bygger en tidlig versjon, eller er det tasteleif? Ja du kommer uansett unna dennesiden 201 og 206 er samme ulla |
|
Mvh
|
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg bygger 50-talls versjoner, så jeg har mekka en Skb 201 og ikke Skd 206 (ingen tasteleif). Ganske enkel ombygging faktisk. |
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
SveinR
Post Options
Thanks(0)
|
Tamiya Dull Red var faktisk et godt tips. La et lag med brun i bunnen, for deretter å lakke med Dull Red. Ble veldig likt gammeldesign fargen til Lima B3, noe som passet perfekt, da jeg skulle bruke den lakkerte delen til B3. Ellers så håper jeg at vi får se Skb201 din snart, gå og se at folk gjør mer ut av den |
|
Mvh
|
TomL
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei,
Jeg bygger en Skd 206 f.t. og lurer på om noen andre her har erfaring med å sette inn dekoder i denne ? Er jo ingen ledninger fra motoren, bare 4 stk strømopptak som går til hvert sitt hjul.
MJ-Hilsen Tom Lynga
|
|
Det enkle er ofte det beste...
|
|
SveinR
Post Options
Thanks(0)
|
Kan nevne mine erfaringer.
Jeg har benyttet både Lenz, Kuhn og Tran dekodere (sistnevnte med lyd), og jeg vil absolutt si at Tran sin går best "rett ut av esken" og jeg anbefaler denne om du velger med eller uten lyd.
Skal man ha dekoder i denne doningen, så man lodde av de to ledningene/kontaktblekkene som går til motoren. De to "beina" uisolerte ledningene går til en kondensator som er plassert under motoren.
Det er kanskje enklest å bare kappe de beina, enn å fjerne kondensatoren helt.
|
|
Mvh
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvor kan man finne en slik Tran dekoder?
|
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |