Grunning av messing |
Post Reply ![]() |
Author | |
grinda ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 24 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 54 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 23 oktober 2008 at 23:56 |
Dette er vel kanskje en gjenganger.. men fant ikke ut av det på nettet...
Kan noen gi meg noen tips om hvordan jeg grunner mine vogner og annet som er bygget i messing. Noen som vet noen smarte triks på å gjøre vognene reine med å legge de i et bad (etsebad) eller noe annet lurt.
Hvor får jeg lettflytende etsegrunn f.eks.
Hjelp!!! Er litt kjipt at alt jeg har bygget står på hylla uten et liv på skinner.
(ja det hørtes litt tøft ut å si alt jeg har bygget......) fakta er noe dritt...
Hilsen Erik
|
|
![]() |
|
morten.h ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
jeg fikk et tips av Bengt Karlsen,den eminente messingbyggeren i det andre forumet. Vask modellene grundig med Jif skurekrem(med sitron duft
![]() |
|
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
|
![]() |
|
grinda ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 24 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 54 |
Takk for tipset Morten, skal prøve den teknikken.
Men jeg har også hørt om at det finnes et eller anna som du bare trenger å dyppe modellen oppi, en eller annen væske. Kanskje kaustisksoda? Et eller etsende var tanken bak det. Er litt hissig på å få meg etsegrunning. Men Morten, har du aldri hatt poblem med at grunningen henger dårlig på messingen? Er det fett på messing som er et problem??
Erik
|
|
![]() |
|
morten.h ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
du kan dyppe det i fremkaller eller etsevæske,men Jif skurekrem funker like bra .....så lenge det er gullende rent,sitter grunningen...hvis den ikke sitter,har du ikke vært nøye nok med rengjøring..
![]() |
|
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Nå er det jo ikke alle steder man kommer til med en tannbørste, og messingmodeller har ofte skjøre deler som vel helst ikke bør behandles mekanisk etter at de er satt på, så ønsket om noe å dyppe det nedi skjønner jeg godt.
|
|
Svein S
|
|
![]() |
|
Kenny ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 30 april 2007 Location: Sweden Status: Offline Points: 0 |
Jag har haft mycket nytta av en sådan här tvätt.
|
|
![]() |
|
Takk for gode råd, her skal ting prøves ut... men jeg er redd for det som Svein nevner ang små og skjøre deler er en utfordring. Fremkallervæske er noe nytt, det hører spenende ut. Morten: hvet du hvor sterkt det er; andre som vet?
Er det ingen som vet hvor man får fatt i en duganes etsegrunning?
Uansett, takk for innfor... og skulle det dukke opp mer er det bare å hive seg på denne tråden..
Hilsen Erik K
|
|
![]() |
|
steinbp ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 146 |
Hei, jeg fikk et tips om dette med Jif, og den er bra, men om det er mange skjøre deler, så er tpset som følger: finn en gammel airbrush som du kan avse, og koble den til en vanlig kompressor (10 bar), og da kan du nærmest få en "skånsomt sandblåst" modell ved hjelp av jif.
Husk at denne jif"en sliter like mye på dysen som på modellen, så bruk en gammel dårlig airbrush, men presisjonen er ikke så viktig i alle fall.
|
|
Stein Johannessen
NJK Kråkstad |
|
![]() |
|
Roarj ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 42 |
Hei
Her er det snakk om å rengjøre messing, slik at denne deretter kan grunnes og klargjøres for lakkering. Ved bruk av Jif, sprøyte og lufttrykk, vil denne også fjerne overflødig loddetinn (innen visse grenser), idet Jif inneholder slipemidler. Når dette er gjort må en ikke ta på gjenstanden med bare fingre. I så fall får en lett fingermerker som vil vises etter lakkering, bruk derfor hansker eller annet som beskytter. Kjenner til at det er personer som sandblåser sine gjenstander for rengjøring. Hva slags utstyr som brukes kjenner jeg ikke til.
Roarj
|
|
Roarj
|
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |