MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Grimstadbanen - en norsk sidebane i H0

Svar Svar Side  <1 1011121314 15>
Forfatter
 Rating: Topic Rating: 1 Stemmer, Average 5,00  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
TorsteinS Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 25 januar 2011
Land: Norge
Status: Utlogget
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér TorsteinS Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 29 desember 2011 kl. 18:16

Sitat: Mini Mini skrev:

Märklin-vogn du liksom. Alle kan jo se at dette er et foto fra den virkelige Grimstad stasjon - 1:1 fra 1960-tallet. [...]

Så bra fargefilm tviler jeg på om de hadde på 60-tallet. Så jeg tror bildet må være tatt senere. Loket (med bøylekobling) er åpenbart photoshoppet inn. Wink

Til toppen
ses Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 29 desember 2011 kl. 18:50

Sitat: TorsteinS TorsteinS skrev:

Så bra fargefilm tviler jeg på om de hadde på 60-tallet. Så jeg tror bildet må være tatt senere. Loket (med bøylekobling) er åpenbart photoshoppet inn. Wink

Det med dårlig fargefilm på 60-tallet har du nok rett i. Derfor klarer jeg selvsagt ikke å lure dere til å tro at bildet nederst er i 1:1 fra 1960-tallet, med de siste forbedringene på Fredheim-modulene mine der jeg har fått på mer detaljer, kontaktledning a la JEVistad og plassert en naturtro bakgrunn for bildets skyld. Bildene nedenfor viser før og etter forbedringene:

Cool

PS! Altid artig å se bilder GFB, Tore! Thumbs Up

Endret av ses - 29 desember 2011 kl. 18:52
Svein S
Til toppen
TorsteinS Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 25 januar 2011
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér TorsteinS Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 29 desember 2011 kl. 19:29

Sitat: ses ses skrev:

Det med dårlig fargefilm på 60-tallet har du nok rett i. Derfor klarer jeg selvsagt ikke å lure dere til å tro at bildet nederst er i 1:1 fra 1960-tallet, med de siste forbedringene på Fredheim-modulene mine der jeg har fått på mer detaljer, kontaktledning a la JEVistad og plassert en naturtro bakgrunn for bildets skyld. [...]

Akkurat den bakgrunnen var du ikke helt heldig med. Den ser noe kornete ut, som om den skulle vært tatt fra et fargefoto fra 60-tallet... Evil Smile

Fra spøk til revolver, jeg synes du bør vurdere å legge inn det siste bildet i NJKs fotosamling og evt. MDB, da det er få bilder der av Bo3g med gul stripe nederst og originale boggier og dører.

Endret av TorsteinS - 29 desember 2011 kl. 19:32
Til toppen
ses Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Medlem siden: 09 november 2006
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 29 desember 2011 kl. 19:57

Sitat: TorsteinS TorsteinS skrev:

Fra spøk til revolver, jeg synes du bør vurdere å legge inn det siste bildet i NJKs fotosamling og evt. MDB, da det er få bilder der av Bo3g med gul stripe nederst og originale boggier og dører.

Gjort!

Svein S
Til toppen
Mr Bridger Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Medlem siden: 05 november 2004
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Mr Bridger Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 januar 2012 kl. 16:33
Litt arbeidsbilder fra GFB. Jeg har endelig kommet skikkelig igang med å legge på grønt på venstre siden av halvøya på anlegget (må finne ut hva jeg skal kalle dette området). Første bildet viser hvordan det så ut for et års tid siden, og det andre bildet viser området etter gårsdagens innsats.

Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Til toppen
Dan Rasmussen Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Land: Denmark
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Dan Rasmussen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 januar 2012 kl. 18:24
ClapFantastisk Clap
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Til toppen
Mini Se rullemeny
Nykommer
Nykommer

Medlem siden: 04 april 2010
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Mini Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 januar 2012 kl. 23:53
Ser veldig lovende ut Mr. Bridger. 
Mini.

Og det synes jeg også.

Mini

Endret av Mini - 17 januar 2012 kl. 00:44
Til toppen
Mr Bridger Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Mr Bridger Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 17 januar 2012 kl. 08:46
Takk, takk - alle tre  Tongue
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Til toppen
Pål Brovold Se rullemeny
Nykommer
Nykommer

Medlem siden: 20 januar 2011
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Pål Brovold Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 19 januar 2012 kl. 11:25
Veldig flott Mr Bridger Big smile Gir virkelig inspirasjon for en som er både nybegynner og i startfasen av eget anlegg - mye tips å hente ved å kikke på andres "verk".

Pål
Til toppen
LokoJon Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 12 mars 2009
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér LokoJon Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 19 januar 2012 kl. 18:39
Sitat: Mr Bridger Mr Bridger skrev:

Noen bilder fra kjøresesjon nr.4 på GFB ligger nå på min blogg : http://grimstadline.blogspot.com

GFB nr.7 med to godsvogner på havnesporet i Grimstad. Den første vognen er en Märklin-vogn som er modifisert, lakkert og fått nye dekaler av Roar Børte. Smussingen har jeg gjort selv.
Hei, syns dette er et artig skiftelok, hvor kommer det fra orginalt ??
Er det å få tak i med DCC ? Kunne tenkt meg et sliktWink Ellers FANTASTISK BRA BILDE !!!!!!

Endret av LokoJon - 19 januar 2012 kl. 18:39
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Til toppen
Mr Bridger Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Mr Bridger Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 20 januar 2012 kl. 14:11
Det er et Brawa V15-lokomotiv. Jeg har satt inn en Lenz gold dekoder med USP kondensator sånn at det går fint selv over strømløse partier på skinnegangen :)
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Til toppen
kokken Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Medlem siden: 24 mars 2007
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér kokken Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 20 januar 2012 kl. 17:35
Har dette loket eksistert i Norge noen gang?
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Til toppen
Mr Bridger Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Mr Bridger Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 20 januar 2012 kl. 18:04
Nei, kun i mitt hode. Det er det som er praktisk med å modellere en fiktiv privatbane :)
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Til toppen
LokoJon Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 12 mars 2009
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér LokoJon Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 20 januar 2012 kl. 18:19
Er loket tilgjengelig ? Fant et på Ebay som kostet nesten $300...
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Til toppen
MY1201 Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Medlem siden: 08 september 2006
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér MY1201 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 20 januar 2012 kl. 18:28

Synes jeg så det loket i nyhetskatalogen til Brawa eller Liliput, men jeg kan ta feil.

Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Til toppen
Mr Bridger Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Mr Bridger Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 20 januar 2012 kl. 18:35
Brawa er dyrt ja, men det er verdt hver krone. Det finnes flere varianter av loket i Brawas nyhetskatalog.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Til toppen
SveinR Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Medlem siden: 03 november 2004
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér SveinR Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 20 januar 2012 kl. 18:46
Hei, jeg har et lok til salgs. Send en PM.
Planen var egentlig å lakkere dem om til NSBs ukjente skiftelokSmile

Endret av SveinR - 20 januar 2012 kl. 18:49
Mvh

-SveinR

Det finnes en skiftetraktor til alt

Til toppen
Mr Bridger Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Mr Bridger Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 20 mai 2012 kl. 21:12
Jeg holder nå på med et lite hus til den plassen på bildet under her. Utgangspunktet er "Solbacken" vokterbolig fra Artitec som jeg modifiserer litt. Jeg har fått på plass blomster i et par av vinduene (jeg tror jammen konen i huset har fått langstilkede røde roser av sin mann), og gardinene er laget av teposer :)

Jeg har laget en ekstra høy grunnmur av styrenplater for at huset skal passe inn i en skråning. Masse maling/detaljer/smussing gjenstår.

Endret av Mr Bridger - 20 mai 2012 kl. 21:12
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Til toppen
MJ Se rullemeny
Nykommer
Nykommer

Medlem siden: 03 september 2011
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér MJ Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 21 mai 2012 kl. 07:57
Her har du virkelig fått til et typisk lite, hvitmalt sørlandshus. Artig å se hvor bra du lager innredning i husene. Alltid motiverende for oss andre å se MJ fra Sørlandet. Enten folkene bak kaller seg Mr. Bridger, Jevistad, Jeppestøl eller andre. Creme de la creme!

PS. Fint at MJ-folket tar vare på fuglelivet også i sør. Har du laget fuglekassen selv?

Endret av MJ - 21 mai 2012 kl. 08:00
Til toppen
Mr Bridger Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Mr Bridger Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 08 juni 2012 kl. 13:32
På byggebordet mitt står det nå en Gp4 "Oppeln"fra Roco. Den har blitt bygget om med øvre endevegger i stål, takpapp og fått plateskilt med norske dekaler. Ombyggingen og lakkeringen er gjort av min gode venn Ole Johan Aabel, og så har jeg "møkkifisert" den. Nå gjenstår det bare litt tørrbørsting, lakkering av hjul og et vognkort så settes den i trafikk på GFB Smile

Slik så utgangspunktet ut.

Her er vogna nesten ferdig.

Endret av Mr Bridger - 08 juni 2012 kl. 13:32
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Til toppen
Mr Bridger Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Mr Bridger Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 08 juni 2012 kl. 13:33
Fuglekassa er forøvrig støpt inn i veggen på Artitec-huset :)
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Til toppen
Mr Bridger Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Mr Bridger Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 10 juni 2012 kl. 21:33
Her er Gp4-vogna ferdig :)

Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Til toppen
Morten Jacobsen Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Land: Bergen, Norge
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Morten Jacobsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 10 juni 2012 kl. 21:44
En aldeles flott vogn, Tore. Hva slags koblinger bruker du? Og hvordan er taket laget?

Endret av Morten Jacobsen - 11 juni 2012 kl. 07:43
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Til toppen
Dan Rasmussen Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Land: Denmark
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Dan Rasmussen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 10 juni 2012 kl. 22:10
Hei Tore Approve

Hvorfra stammer decalerne ? Smile

Dan
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Til toppen
EFP&CO Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 22 november 2007
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér EFP&CO Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 12 juni 2012 kl. 12:04
Takk for spennende weblogg Tore Tongue både hus og landskap inspirerer til å forsøke på H0.
Brawa V15 loket med dekoder og USP kondensator høres supert ut.
Kan ein USP monteres inn i eldre analoge lok også?
Oddvar
Gospeltrain
Til toppen
Roger Andre Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 23 februar 2007
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Roger Andre Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 12 juni 2012 kl. 19:39
Sitat: Mr Bridger Mr Bridger skrev:

På byggebordet mitt står det nå en Gp4 "Oppeln"fra Roco. Den har blitt bygget om med øvre endevegger i stål, takpapp og fått plateskilt med norske dekaler. Ombyggingen og lakkeringen er gjort av min gode venn Ole Johan Aabel, og så har jeg "møkkifisert" den. Nå gjenstår det bare litt tørrbørsting, lakkering av hjul og et vognkort så settes den i trafikk på GFB Smile

Slik så utgangspunktet ut.

Her er vogna nesten ferdig.
Er den bygget etter forbilde med 6 eller 7 meter akselavstand..?
Mvh Roger Andre

Valdresbanen"s materiell alle epoker
Til toppen
Mr Bridger Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Mr Bridger Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 12 juni 2012 kl. 23:26
Takk for alle tilbakemeldingene :)

- Morten : Jeg bruker Fleischmanns NEM-koblinger (Kat.nr. 6511) og taket er laget av striper med maskeringstape.
- Dan : Dekalene noen gamle fra Scandinavian Mininatures. Vet ikke om de har dem fremdeles?
- EFP : Kondensator (eller USP som Lenz kaller det) loddes direkte på en dekoder, fra f.eks Zimo og ESU.
- Roger Andre: Vogna er av 6-meters type. 7-meteren heter "Bremen" etter det jeg har forstått.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Til toppen
Mr Bridger Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Mr Bridger Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 28 juni 2012 kl. 22:12
Kjøresesjon #6 er nylig avholdt på GFB, og her er noen bilder fra kvelden:

Det er tidlig på morgenen i Grimstad, og dagens første persontog, Pt2580, skal ikke gå på 15 minutter ennå. Da er det tid til litt stille
kontemplasjon på benken foran den flotte blomsterkassa som stasjonspersonalet har plassert oppå stoppbukken bak godshuset.

Stasjonsmester på Rykene, Jan Petter Kamnes,  skifter med GFB nr.1. På Rykene må man ut i hovedspor for å kjøre rundt, så det gjelder å tenke
igjennom hver skiftebevegelse nøye.

GFB har leid inn et damplok av type 32 for testkjøring da den lille baneforvaltningen vurderer å gå til anskaffelse av et slikt lok - tross den store
kostnaden en slik anskaffelse vil innebære. Her er nevnte lok på vei opp mot Rise med Gt5676.

Gt5676 har her ankommet Rise hvor godstoget fra Arendal har satt fra seg vogner som skal nedover mot Grimstad. Med bare tre spor på
stasjonen blir alle skiftebevegelser ganske kompliserte. Stasjonsmester Halvor Sannæs klarer oppgaven med glans!

GFB nr. 7 skifter et par godsvogner ut på buttsporet ut mot havna i Grimstad.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Til toppen
Ørjan Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Medlem siden: 06 november 2005
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Ørjan Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 28 juni 2012 kl. 22:19
Ku-ult!
Det er slik man skal ha MJ i hjemmet! Kunne dele det med likesinnede!

Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Til toppen
Mr Bridger Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Mr Bridger Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 09 november 2012 kl. 01:16
Det bygges fremdeles på GFB Smile

Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Til toppen
 Svar Svar Side  <1 1011121314 15>
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,094 sekunder.