MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Kode CV med multimaus
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kode CV med multimaus

 Post Reply Post Reply
Author
cmi View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 26 juni 2011
Status: Offline
Points: 158
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cmi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kode CV med multimaus
    Posted: 17 mai 2016 at 19:22
Hei. Har gått fra AC til DC, fått meg en multimaus, jeg sitter her med en el 16 roco, med ESU lokpilot v4, den fungerer utmerket, men jeg har mistet alle lys. Forslag?
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mai 2016 at 19:33
Litt uklart hva som er vanskelig her. Har du ikke bruksanvisningen for dekoderen og multimaus? Der står formodentlig det du trenger. Hvis det ikke nytter ville jeg resatt dekoderen.
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
Steinar Norrøne View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 01 november 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 68
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Norrøne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mai 2016 at 19:46
Er dette en 8 pins dekoder? I så fall skulle det hjelpe å snu dekoderen.

mvh

Steinar N
Back to Top
cmi View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 26 juni 2011
Status: Offline
Points: 158
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cmi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mai 2016 at 19:52
Jeg har mistet alle lys på lokomotivet etter at jeg fikk multimaus. Men det kjører som normalt
Back to Top
cmi View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 26 juni 2011
Status: Offline
Points: 158
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cmi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mai 2016 at 19:53
Ja det er 8 pin, brenner den seg ikke da??
Back to Top
Steinar Norrøne View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 01 november 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 68
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Norrøne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mai 2016 at 20:07
Nei, men man mister lysfunksjonen. Har du montert dekoderen selv ? Det pleier å være en rød merking ( prikk ) på nem kontakten på loket som skal samsvare med rød ledning på dekoder stikket.
Back to Top
cmi View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 26 juni 2011
Status: Offline
Points: 158
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cmi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mai 2016 at 20:15
Sto i fra fabrikk... På det punktet er det enten orange eller grå som vil treffe. Det fungerte på forrige kontroll :P
Back to Top
cmi View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 26 juni 2011
Status: Offline
Points: 158
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cmi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mai 2016 at 21:21
Fikk det til, men den ene pæren må byttes.
Back to Top
cmi View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 26 juni 2011
Status: Offline
Points: 158
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cmi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mai 2016 at 19:59
Forslag til hvorfor bare den ene retningen på el16 min fungerer?? Fungerte før jeg byttet til DC...
Ikke pæren som har gått.
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mai 2016 at 21:13
Er ikke helt med... Har jeg forstått riktig at du har bygget om en EL16 fra 3-skinne AC til 2-skinne Dcc og bruker en Esu Lokpilot v4. Og problemet er at loket bare går en vei?
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mai 2016 at 21:23
Jeg har vært borti det samme et par ganger. Det kan være at din Multimaus er stilt inn på å bruke 14/28 trinn mens dekoder bruker 128. Om du legger loket i katalogen på Multimaus kan det være løst eller om du endre innstilling på mausen. Jeg har også vært borti at mausen måtte ha upgrade på firmware. 
Back to Top
cmi View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 26 juni 2011
Status: Offline
Points: 158
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cmi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mai 2016 at 23:14
Problemet er at jeg har bygget om en el16 roco fra AC(3-skinne) til DC (2-skinne), en ganske enkel operasjon, den kjører fint begge veier, men lys fungerer bare i en retning, pæren er ikke gått...

Hvordan gjør jeg denne operasjonen laurenz?? Helt grønn på multinaus
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2016 at 09:16
Ok. Når du legger loket i biblioteket, etter å ha lagt inn navn og adresse, så kommer du til en skjerm SS #tall#. Der skal det stå 128. Du kommer dit også om du gjør edit på loket, om du allerede har lagt det til. Jeg ville også satt cv29 til 6, for å være sikker på at dekoderen står på 128 trinn. Og en ting til. På en del rocolok er det noen jumpere som skal flyttes når man går til dcc. Gjetter det egentlig kun er bypass av kondensatorer, men har alltid vært lydig og flyttet dem, så kan ikke utelukke at de har noe med saken å gjøre. Sjekk anvisning på loket.
Back to Top
cmi View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 26 juni 2011
Status: Offline
Points: 158
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cmi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2016 at 18:51
Den sto på SS128, satte CV 29 til 6, ingen forskjell :(
Aldri hørt om dette med kondensator som du prater om??
Står ingenting i bruksanvisning...
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2016 at 19:59
Eksakt hvilken El 16 er det? Art. Nr?
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2016 at 22:35
Har akkurat hatt et lignende problem på en Di3 som jeg har satt inn Loksound 4.0 dekoder. Forskjellen var at hos meg lyste det både foran og bak alltid når jeg trykket på light. Heldigvis er jeg i besittelse av en Lok programmer og klarte å finne ut av det ved hjelp av den.
Jeg har prøvd å finne ut av hva CVene skal settes til, men dette virker veldig komplisert.
Vet ikke hvor du bor, sikkert ikke i nærheten av Lillehammer? Da kunne vi koblet opp loket ditt med Lok programmereren og funnet ut av det.  
Back to Top
cmi View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 26 juni 2011
Status: Offline
Points: 158
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cmi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2016 at 22:55
Jeg holder til i Vestfossen, på MS2 så greide jeg å justere CV og slikt uten problemer med Mobilestation 2, men det er ikke like lett med multimaus.

Det er roco 43973.3
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mai 2016 at 09:16
Sjekket min egen. Denne har ikke slike jumpers. Melder pass. Du kan kryssbytte med en annen dekoder for å se om det er dekodersetting eller loket som er problemet. Jeg antar du har prøvd cv8=1 (reset).
Back to Top
cmi View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 26 juni 2011
Status: Offline
Points: 158
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cmi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mai 2016 at 20:15
Prøver jeg de får jeg error
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mai 2016 at 23:05
Sorry, skrev feil. Du må sette CV#8 til 8, ikke 1.
Back to Top
cmi View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 26 juni 2011
Status: Offline
Points: 158
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cmi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mai 2016 at 23:07
Fant det ut ja, skal prøve det i morgen :)
Back to Top
cmi View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 26 juni 2011
Status: Offline
Points: 158
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cmi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mai 2016 at 23:09
Jeg fant denne på roco sine sider, hvordan vet man hvem CV som er hva på den oversikten til venstre på siste side?
https://www.roco.cc/doc/an/1/de/63136%20CV-Blatt_201837.pdf
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mai 2016 at 23:17
Nå hadde vel du esu lp v4?? Da må du se i Esu's manual. Kan lastes fra esus hjemmesider.
Back to Top
cmi View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 26 juni 2011
Status: Offline
Points: 158
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cmi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mai 2016 at 23:23
Ja jeg vet, men har sett slik oversikt i flere manualer.
Samt at jeg prøvd å finne ut hva CV de forskjellige knappene på multimaus har, for å legge om noen knapper og slikt.
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mai 2016 at 06:50
Det har du sikkert, men ikke alle cv'er er felles for alle dekodere. Spesielt på ting som programmering av utganger, er det stor forskjell mellom produsentene. Bruk oversikten i Esus manual du :-)
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.