MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Rensing av skinner og lok
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Rensing av skinner og lok

 Post Reply Post Reply
Author
Superspeed500 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 01 januar 2016
Status: Offline
Points: 23
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Superspeed500 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Rensing av skinner og lok
    Posted: 15 mai 2016 at 17:51
Har hatt en del problemer med ett NMJ- startsett jeg kjøpte for en stund tilbake (ref: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=9712&title=problemer-med-el112078-fra-nytt-startsett). Jeg har etter litt eksperimentering og en litt renseveske funnet ut at det er skittne lokhjul og skinner som er hovedproblemet.

Da det er veldig tungvint å rense skinner og lok med renseveske og papir, vurderer jeg å investere i en rensevogn og en hjulrens. Noen som har erfaring med hvilken type rensevogn og eller hjulrens som fungerer best? Jeg vil bruke mest tid på å kjøre, ikke dytte toget videre etter at det stopper Tongue
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2016 at 23:18
Litt pussig du ikke får mer respons. Kan gi deg mine, om enn beskjedne, erfaringer. Bruker Rocos skinnerensevogn ganske jevnlig. En sjelden gang bruker jeg Q-tips med rødsprit på hjulene. Det pleier å holde i massevis. Synes det er pussig du fortsatt har problem med 11'eren. Jeg holder nå fortsatt en knapp på dårlig justert opptak. Vil du ha bedre rensevogner har du feks dapol og lux. Sistnevnte er jo veldig flotte, men de er ikke gratis. Tror kanskje vmji fører dem. Dapol hadde jeg importert fra hattons.

Edited by StenR - 16 mai 2016 at 23:22
Back to Top
thomasm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 januar 2014
Status: Offline
Points: 29
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote thomasm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2016 at 23:59
Kjører riktignok 3-skinne, men benytter meg av LUX rensevogner, både skinnepussevogna og støvsugervogna, og er strålende fornøyd og i min verden er de verdt pengene.

Send en epost til Knut's Maskinservice, knut @ modellelektro.no, han fikser.
Alternativt fører lokstallenhobby (lokstallenhobby.no) LUX.


.thomas
Back to Top
Superspeed500 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 01 januar 2016
Status: Offline
Points: 23
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Superspeed500 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mai 2016 at 09:18
Takk for svar :) Blir nok investering av rensevogn. Har togbanen på gulvet, så det blir fort litt skittent :/
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mai 2016 at 12:52
Hjulrens gjør du enkelt ved å fukte en mikrofiberklut (eller annet tynt som ikke loer) i rødsprit, legge oppå skinnegangen, noen knappenåler holder det fast, og kjører loket halvveis innpå. La hjulene løpe ti-tyve sekunder mens du holder loket forsiktig fast, og vips rene hjul i ene enden. Snu og gjenta prosedyren. Tar tre minutter per lok.

Edited by Terje Storjord - 17 mai 2016 at 12:53
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mai 2016 at 13:25
Jeg vil bare kaste inn noe jeg plukket opp på et tysk forum: Bruk av ATF, dvs olje til automatgir på bil. Dexron II skal det visst være.

Man tar litt av oljen på en Q-tip og stryker på et 3-centimeters stykke av skinnegangen. Dette gjør man flere steder på anlegget.

Behov for skinnerens skal med dette avta sterkt, men det forutsettes at skinnene i utgangspunktet er rene.

Lyder litt som homøopati for meg, men det meldes om god virkning.
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
Superspeed500 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 01 januar 2016
Status: Offline
Points: 23
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Superspeed500 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juli 2016 at 12:54
Har kjøpt roto wheel cleaner og en skinnerenser fra Woodland. Var innom en modelbutikk i London som anbefalte dette framfor Peco sitt renseutstyr, så vi får se hvordan det fungerer :) Har sett litt blandet tilbakemelding om Woodland sine renseprodukter :/

EDIT: Har skaffet inn en Roco rensevogn, samt Peco PL-40 + Vedlikeholdskrybbe. Toget har litt problemer med å dra rensevognen på lavere hastigheter, men det toget fungerer bra ellers Big smile


Edited by Superspeed500 - 16 oktober 2016 at 13:15
Lokomotiv DCC: EL11, Renfe 251.09
Lokomotiv MFX: DB 216
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,059 seconds.