MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Digitalstyring N scala (USA)
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Digitalstyring N scala (USA)

 Post Reply Post Reply
Author
DaJo View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 30 oktober 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DaJo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Digitalstyring N scala (USA)
    Posted: 30 oktober 2005 at 09:48
Jeg er i ferd med å bygge opp et nytt N-anlegg. Foreløpig er det i startfasen. Tidligere har jeg brukt manuell styring av togene, men nå vurderer jeg å prøve å digitalisere det nye anlegget. Jeg ønsker derfor å komme i kontakt med andre som kan gi meg informasjon i skrift form om hvor jeg kan anskaffe lesbart materiale om dette emnet, helst på et scandinavisk språk, eller engelsk (amerikansk). Spørsmål som stiller seg, er jo hva type digitalstyring som kan være aktuell for mine tog. Har også lok som jeg kunne tenke meg å bygge om også.
DaJo
Back to Top
Nicholas View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 23
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nicholas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2005 at 10:35

Vel, det finnes mange forskjellige digitalsystemer som kan brukes. Lenz, Digitraz, System One, EasyDCC og MRC for å nevne noen.

Hvis du skal ha litt å lese på, så se på disse linkene:

www.digitrax.com , www.lenz.com , www.ncedcc.com , www.tcsdcc.com

Spesielt Digitrax er N-skala vennlige, hvertfall for lok med amerikansk forbilde. De har en del "drop-in" dekodere som erstatter det originale kretskortet i loket.

Så les og se om du blir klok, så er det bare å spørre igjen!

 

Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2005 at 15:45
Knut Pedersen Maskinservice A/S i Horten, som selger/importerer System One, har fått laget norsk bruksanvisning til systemet. Hvis språk/opplæring/lokal kunnskap er viktig, så har jo dette ellers kurante fabrikatet en fordel.

Men det er mange  faktorer som teller ved valg av system. Søk på "valg" og "DCC" på dette forumet og på NorskMjforum, så finner du endel bra innlegg om temaet. Det er ikke nytt...

Mvh

Terje S
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2005 at 15:51

Zimo skal få norsk bruksanvisning hvis de ikke har fått det ennå.

Lokmouse 1(utgått på dato) & 2 levers med svensk bruksanvisning, eller man kan laste den ned svenske bruksanvisning fra jeco"s side.

System one klarer å programere dekodere opp til 1a før det er "time out" 

 



Edited by Wickerman
A matter of life and death
Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2005 at 20:06

Digitrax er nok det systemet som er best, hvis man forsker litt på saken. Jeg har god erfaring med MRC, men kommer nok til å kjøre Digitrax på N-anlegget mitt.

http://www.digitrax.com har en god liste over dekodere og utstyr, er det spesifiseres hvilke dekodere som passes til hvilke produsenter og lok, noe jeg fant nyttig i planleggingen min.

MRC sin kontroll er genial, men jeg ser frem til å kjøre med DT Zephyr også.

 



Edited by GeirC
Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2005 at 20:28

En ting til. Skaff deg det siste Model Railroader. Der er det en meget bra artikkel om hvile DCC-systemer som passer best til hva.

Du får det på Narvesen.

Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
Sverre Ødegaard View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 42
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sverre Ødegaard Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2005 at 09:55
Velkommen etter når det gjelder digitalstyring og  N-skala. Ved å bruke digitalstyring får du en helt annen opplevelse av å kjøre samtidig som  man ved digital  teknikk får helt andre gang egenskaper på lokene.

Når det gjelder valg av system vil jeg nok se på Digitrax Zepyr, dette er et system som er mye brukt til denne typen kjøring i Norge.

Norsk manual til Digitrax Zephyr er foreløbig i en utgave der tekstene er oversatt, men man henvisser til den Amerikanske manualen for ilustrasjonene. Send meg en PM via forumet så kan jeg sende denne til deg på Email. ( Den Amerikanske utgaven med ilustrasjoner ligger på nettet hos Digitrax )


Hilsen

Sverre Ødegaard
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.