MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Stridsvogner på Lillehammer
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Stridsvogner på Lillehammer

 Post Reply Post Reply
Author
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Stridsvogner på Lillehammer
    Posted: 09 april 2016 at 21:19
Hei!

I en annen diskusjonstråd dukket dette bildet opp:



Får å ikke "kapre" den tråden, oppretter jeg heller en egen her. Kan noen opplyse om når dette bildet er tatt på Lillehammer stasjon?
I den nærmeste vognstammen ser det ut til å være opplastet 3 stridsvogner, og jeg er litt usikker på hvilken type det er. Det ser ut som M48, men disse kom ikke til Norge før i 1963.

Edited by Roger - 09 april 2016 at 21:29
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Toftebanen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 august 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Toftebanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2016 at 22:09
Nå vet jeg ikke når bilde er tatt, men grunnlag av profilen på tårnet til vogn nr 2 fra høyre så tipper jeg det er M24 Chaffè. Denne ble mottatt som en del av våpenhjelpen fra USA på 50 tallet. På 70 tallet ble den modernisert med ny 90 mm kanon, motor og optikk og fikk rollen som kanonpanserjager under navnet NM 116. Mistenker at disse vognene tilhørte "Eskadron Østlandet" på Trandum. Disse ble tidvis sendt med tog til Hjerkinn skytefelt når det skulle øves skarpskyting. Tjenestegjorde selv på en slik vogn på midten av 80 tallet og selv om selve skroget og tårnet var gammelt så var det våpentekniske ganske bra. Treffsikkerheten var faktisk bedre enn daværende Leopard 1. Eneste svakheten var at varmeapparatet i minus 20 grader celsius på Hjerkinn ikke var mye å skryte av.
Jarle
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2016 at 22:35
Her er beskrivelsen til bildet med stridsvogner:

"Bilde fra Lillehammer Busstasjon tidlig på 1960-tallet -sannsynligvis en påske.. Det står ganske mange busser fra Gausdal Bilselskap og andre selskap her, men bussen i front var hvertfall visstnok en Magirus O3500 1957 mod med karosseri fra T. Knudsen, hekkmotor og regnr E-6200.. I selskapets eie fram til 1969.. :)"


Bildet under har jeg fått datert til 1960 av en som har god greie på veteranbusser. Synes bussene ser veldig like ut pluss at lokstallen ikke er påbygd/endret slik den ble i 1960 ihht et annet bilde jeg har funnet. Så bildet med stridsvognene kan være tatt påsken 1959-60?

Back to Top
Toftebanen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 august 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Toftebanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2016 at 01:37
Påsken 59-60 høres ikke urimelig ut. Jeg husker at den siste skarpskytingen min med NM 116 var uka før påske. Når vi var ferdige ble vognene lastet opp på tog, mens vi ble busset tilbake til Trandum. Forsvaret er konservativt, så de gjorde sikkert på den samme måten 25 år tidligere
Fikk zoomet bilde litt mer på nettbrett en på pc og kan hvertfall fastslå at stridsvognene ikke er M48. Til det er kanonen for kort. M48 hadde en langløpet 105 mm, mens M24 på den tiden hadde en kortløpet 75 mm. Det kan selvsagt være en annen type NATO stridsvogn, men den ligner ingen jeg kjenner til, med unntak av M41 Walker Bulldog.
Jarle
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2016 at 10:06
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!

I en annen diskusjonstråd dukket dette bildet opp:



Får å ikke "kapre" den tråden, oppretter jeg heller en egen her. Kan noen opplyse om når dette bildet er tatt på Lillehammer stasjon?
I den nærmeste vognstammen ser det ut til å være opplastet 3 stridsvogner, og jeg er litt usikker på hvilken type det er. Det ser ut som M48, men disse kom ikke til Norge før i 1963.

På Bergli Truckstopp, så har jeg sett samme bilde, det står det som bilde kommentar: " Magirus O3500 1957 mod med karosseri fra T. Knudsen, hekkmotor og regnr E-6200.. I selskapets eie fram til 1969"


Edited by Wickerman - 10 april 2016 at 10:07
A matter of life and death
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2016 at 10:34
Etter det jeg husker, var T. Knutsens Karrosserifabrikk i Kristiansand "ekspert" på å bygge busser på Magirus chassis.
Disse chassis kom med jernbanen til Kristiansand. Chassisene ble levert uten gummihjul med kun trebeslag på felgene. De besto av treklosser festet med spennbånd av stål. Av og til rullet de gjennom sentrum på disse hjulene til stort leven og glede for oss guttunger!
Det var de eneste bussene på den tiden som hadde hekkmotor. Således var de svært populære for selskap som kjørte på ruter som hadde dårlig belegg. De hadde således god fremkommelighet på glatta men hadde dessverre den egenskapen at de "gikk rett frem i svingene".

Lillesand og Topdalens Bilruter hadde en slik buss i "turistutgave" med buede vinduer i gavlen. Den kjørte mye i flybussruta til Kjevik.
Mener denne Magirus-bussen ble kraftig skadet ved en ulykke i Vestre Vallesverd på RV40 der den "gikk rett frem" på glatta?

Edited by Kjell H. - 10 april 2016 at 10:37
Back to Top
SveinF View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 november 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 126
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2016 at 17:25
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:


Chassisene ble levert uten gummihjul med kun trebeslag på felgene. De besto av treklosser festet med spennbånd av stål. Av og til rullet de gjennom sentrum på disse hjulene til stort leven og glede for oss guttunger!

Det samme skjedde i Flekkefjord. Chassisene ble kjørt av ved vognremissen på Flekkefjord stasjon og kjørt opp til O.C Axelsen på Drangeid. Har prøvd å finne bilder av dette, men har ikke kommet over dette enda.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2016 at 18:02
Husker at det kom slike chassis til Lysaker også på 60-tallet. Vi guttene syntes det var tøft med hjul av treklosser, og sjåfør som satt på en trekasse i friluft. uten annet foran seg enn rattet.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2016 at 18:10
Jeg tror dette med "manglende" gummidekk skyldtes høy import-toll på bildekk - den gang?
Man hadde Viking i Askim som skulle "beskyttes".

Også "svenskechassis" fra Volvo og Scania-Vabis kom på "trehjul".
Det var også en passende trekasse med "løsdeler" som man satt på for å kjøre chassiset videre.
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2016 at 21:02
Hei!

Originally posted by Toftebanen Toftebanen wrote:

Nå vet jeg ikke når bilde er tatt, men grunnlag av profilen på tårnet til vogn nr 2 fra høyre så tipper jeg det er M24 Chaffè.


Enig. Jeg ble nok litt lurt av den veldig tydelig rette kanten i overkant av beltene, som er noe tydeligere på M48 enn på M24. Tårnformen og lengden på kanonen på bildet er typisk for M24. Dessuten er M48 en tyngre stridsvogn, og det spørs om den kunne lastes på slike åpne godsvogner som på bildet. Med den langt lettere M24 burde det gå bedre derimot. Interessant at man i samme togstamme også finner egen tankvogn.

Interessant diskusjon for øvrig om transport av busschassis'ene.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
thb View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 12 april 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote thb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2016 at 20:35
Det var interessant å lese innleggene om Lillehammer stasjon. Jeg var jevnlig på stasjonen fra rundt 1960 og fremover - ofte i forbindelse med buss til og fra skole og senere jobb.

I skiftingen på stasjon gikk det frem til 1965 vanligvis et damplok av type 30b. Det kom opp i ordinært tog og stod vel over en dag eller to før retur til Hamar. Det kjørte blant annet kipptoget med vogner til Mesna Kartonfabrik, som gikk med damp til Lillehammer dampsag og kartonfabrikkens diesellok videre. I 1965 overtok en Di 2 denne tjenesten (Hamar distrikt fikk da 2.816 og 2.828 som vekslet på mellom å være på Hamar og Lillehammer.

De lengste godstogene jeg husker var rundt 100 aksler. Det var sjelden å se to lok i godstog. Hjemmefra hadde jeg god utsikt til jernbanelinjen og så togene passere. I Gudbrandsdalen var det den gang to lokale godstogpar (som hadde en BFo for reisende) på dagtid i tillegg til ilgodstogene til og fra Trondheim. I de siste kunne det ved mangel på Di 3 komme en stortysker, men så ofte skjedde ikke det. I godstoget Hamar-Lillehammer gikk BF3 19904 som for konduktør og eventuelle reisende.

Kippsporet nordover fra svingskiva er nevnt. Der husker jeg det kunne stå losjivogner. Der var det et stort kullskur tidligere. Jeg er litt usikker, men mener at det også kunne være losjivogner i buttsporet mot busstasjonen (før busstasjonen ble bygd var det skifteområde der, men så kom det nye spor på Lurhaugen til erstatning). Noen ganger som ved påsketrafikk eller stor sommertrafikk hendte det at det ble sendt opp en personvogn fra Hamar for å forsterke fulle tog nordfra. Da ble ofte denne vognen satt inn på buttsporet mot bussene. Etter at toget nordfra hadde ankommer kom så stasjonens skiftelok og koblet på denne vogna bakerst.

Postkortet i farger er tidligst fra 1961, da Biri-bussen lengst borte var ny det året. Bildet med Magirus-bussen fremst er nok på slutten av 1950-tallet, da ombyggingen av lokstallen ikke er startet. Jeg vil tro dette er en vanlig dag, kanskje en lørdag, for busstasjonen var helt full når skole- og rutebusser startet opp ca 14.30 - og den gang var det skole lørdager. Folk med ski langs gjerdet skal nok med Nordseter- og Sjusjøbussene. I helge- og påskeutfarten var det også folksomt, men ikke så mange busser fra Gausdal Bilselskap. Da var det mer Lillehammer-Ringsaker Bilruter.


Edited by thb - 17 april 2016 at 18:13
TB
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,062 seconds.