MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Flexskinner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Flexskinner

 Post Reply Post Reply
Author
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Flexskinner
    Posted: 31 mars 2016 at 07:05
Noen tips om man bør skru, spikre eller lime flexskinner Peco Code75??
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2016 at 07:38
Lim med vanlig hvitt trelim. Da går det an å få det opp igjen senere uten å skade skinnene (fuktes), og man slipper synlige skruer eller spiker. 
Det beste underlaget ved nedleggingen av sporet er faktisk papir. Trelimet suger godt til papir og til plastsvillene hvis limlaget er ca halv millimeter tykt. Da kan man justere inn sporet de første 10-15 minuttene før limet begynner å stivne. 
Det kan være lurt under tørkeprosessen å legge litt vekt på sporet, f.eks. med trelekter av passende lengde og bredde nærmest sporet hele veien og så tunge ting oppå der.
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2016 at 07:47
Det med å bruke papir som velegnet underlag for liming av plastsviller oppdaget vi ved en tilfeldighet i TMJK. Der bruker vi nemlig papirplott av sporplanen for å vite nøyaktig hvor sporet skal legges, Plottet ble limt på et underlag av 6 eller 12 mm porøse plater (lyddempende og godt dersom noe spor på legges for hånd (spikres)). Dvs at papiret var der allerede da sporleggingen skulle starte. Bildet nedenfor viser hvordan deler av et stasjonsområde har plottet som underlag og hvordan noe spor er lagt opp, og delvis også ballastert.


Svein S
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2016 at 07:54
Er det sponplater du mener med porøse plater. Syntes et ser slik ut på ditt foto. Har dessuten et annet sted på dette forum lest at ballast er noe av det siste man legger. Nå blir jeg i tvil om fremgangsmåte
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2016 at 08:03
Asfaltplate er en type porøs plate som kan benyttes, den er lyddempende frem til ballast blir lagt på
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2016 at 08:19
Må ikke den stives ekstra opp siden den er veldig myk?
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2016 at 08:33
Holder med at du skrur asfaltplaten ned i finerplaten/sponplaten som stiver alt av. 
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2016 at 08:35
Spon - nei, nei!
Asfaltplater fungerer helt bra.
Og så må det underlag under disse, ja. Det vanlige er 12 mm kryssfinér. Men det går også an å bruke to lister på høykant rett under der sporet går. Dette er en metode som gjør det enkelt å legge inn overhøyder. Denne metoden benyttet jeg på et anlegg for mange år siden:







Jeg vet at i Fremo-sammenehng har noen begynt å legge sporet rett på kryssfinér, uten verken kork eller porøs plate som mykere mellomlag. Et argument er at ved Fremo-treff i store lokaler er behovet for lyddemping av tog som ruller minimalt. Man vinner litt vekt også ved å droppe et av lagene, noe som er viktig ved moduler som skal transporteres.
Svein S
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2016 at 16:38
Jeg sverger til materialer og metoder som er benyttet av mange MJ'ere i USA og Europa. Jeg benytter profilert kork som ikke må kuttes i profiler, som underlag (under ligger det profiler eller plater i kryssfiner på et rammeverk, jeg fester skinnene med skinnespiker fordi jeg letter kan kontrollere prosessen med å legge flexskinnene. Spikerne kan eventuelt tas opp når ballasten er lagt og limt.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.