MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Digitrax DS64 - Traincontroller
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Digitrax DS64 - Traincontroller

 Post Reply Post Reply
Author
jalauri View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 50
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jalauri Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Digitrax DS64 - Traincontroller
    Posted: 12 mars 2016 at 09:09
Har satt opp DS64 med OpS 13 til closed for bruk av input porter A1-4 S1-4 og Traincontroller. Alle øvrige OPS parametere er Thrown.  Til portene har jeg koblet reed kontakter. Har igjen satt opp Traincontroller til å lese disse kontaktene (benyttes for nøyaktig stoppunkt i blokker) og dette fungerer utmerket. Problemet er at i det reed kontakten no 1 slår inn så bytter sporveksler no. 1  posisjon (sporveksleren er koblet til samme DS64) og dette henger ikke Traincontroller med på. Denne oppførselen er for så vidt i henhold til brukermanualen for DS64, men spørsmålet mitt er om det er noen av de andre OPS parameterne som kan hindre at sporveksleren bytter posisjon. Har prøvd en del ulike settinger men klarer ikke å finne ut av det.

option switch 13-set inputs for sensor message and turnout setting 

thrown: (factory default) Disabled.

closed: All 8 inputs "A" and "S" are set for sensor messages to LocoNet. As an example, if input S2 goes high, then a LocoNet message is sent. When that input goes low, another LocoNet message is sent. All 8 inputs work the same way. These sensor messages can be used with DCC soft- ware such as Winlok, Railroad&Co., etc. to generate an action such as updating a display based on track occupancy or manually with a local push button.

Additionally the input will also control the output state per OpSw12. If OpSw 12=thrown, the "S" input will toggle the output. If OpSw 12=closed, input "S" will force the output state to CLOSED while the "A" input will force the output state to THROWN.

Important Note: The Closed Setting will only work if OpSw 15 is thrown (Disabled).

< ="cosymantecnisbfw" co="cs" id="SILOBFWID" style="width: 0px; height: 0px; display: block;">
Digitrax Super Chief / Traincontroller Gold 9
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2016 at 14:58
Hei

Forstår jeg deg rett at reed kontakt 1 styrer veksel 1 automatisk ?
Er dette tilsiktet ?
Ville vel vært bedre om denne meldingen ble lest av TrainController slik at TC deretter legger om vekselen om det er hensikten ?

Hvilken sentral har du ?
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
jalauri View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 50
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jalauri Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2016 at 17:23
Dette skjer med standardinnstillingen bortsett fra Ops13 som jeg har endret. Jeg ønsker at dette ikke skal skje. Har Digitrax sentral (husker i farten ikke hva den heter men den er på 8amp.
Digitrax Super Chief / Traincontroller Gold 9
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2016 at 19:50
Hei igjen

Ut fra dokumentasjon ville jeg ikke endret Opsw13.
Da skal ihht dokumentasjon for Opsw12 input A kunne brukes til sensor om jeg forstår det rett.

Selv benytter jeg tilbameldingsenheter fra HDL 😉
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
jalauri View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 50
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jalauri Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2016 at 11:16
Da er det forsøkt, men det gav dessverre ikke ønsket løsning. Ved å skru av OPS 13 får jeg ikke lenger indikasjon fra reed kontaktene i Traincontroller. Så ved bruk mot Traincontroller tror jeg det er en forutsetning at denne er på.

Når det gjelder OPS 12 så satte jeg denne i closed som foreslått. Dette fjernet bare halve problemet fordi sporveksleren fortsatt skifter posisjon den ene veien når reed kontakten slår inn.

Kan virke som DS64 ikke er konstruert for å kunne fungere som tilbakemeldingsenhet og sporvekseldekoder samtidig?

< ="cosymantecnisbfw" co="cs" id="SILOBFWID" style="width: 0px; height: 0px; display: block;">
Digitrax Super Chief / Traincontroller Gold 9
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2016 at 11:50
Hei
Jeg oppfatter dokumentasjon at du strengt tatt bare har 4 tilbakemeldinger som kan tolkes as TC og 4 som kan brukes for å legge om veksel.

Det alltid litt plunder med enheter som skal kunne "alt".
Som nevnt bruker jeg andre enheter for tilbakemelding.

Vil anbefale deg å spørre på TrainController forumet..

Edited by jhh61no - 13 mars 2016 at 11:50
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2016 at 15:00
Et tips:
Prøv å programmere ops 15. Dens oppgave er å få utgangene til å ignorere inngangene.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
jalauri View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 50
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jalauri Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mars 2016 at 21:36
Etter et par timer på nettet fant jeg en løsning. Men dette er ikke god reklame for Digitrax. Fant foruminformasjon så langt tilbake som til 2004 som sier at det er mangler i dokumentasjonen for DS64 og denne er fortsatt ikke rettet opp. 

OPSW#15 (ikke beskrevet i dokumentasjonen)
thrown: (factory default) Disabled. 

closed: Alle 4 A inputs fungerer som sensorer. S inputs fungerer ikke. Ingen sporveksler skifter posisjon etter at reed kontakten slår inn.

Deretter setter jeg OPSW#13 i closed. Da fungerer alle 8 inputs som sensorer og ingen sporveksler bytter posisjon etter at reedkontakten er slått inn!

Men dette hadde jeg jo forsøkt tidligere. Selvsagt faktorenes rekkefølge er ikke tilfeldig. Først  OPSW#15 i closed og deretter OPSW#13 i closed. Intet beskrevet i manualen!

< ="cosymantecnisbfw" co="cs" id="SILOBFWID" style="width: 0px; height: 0px; display: block;">
Digitrax Super Chief / Traincontroller Gold 9
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mars 2016 at 21:44
Flott du fant ut av det 😀
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.