MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - K-skinner og NMJ Di.3
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

K-skinner og NMJ Di.3

 Post Reply Post Reply
Author
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: K-skinner og NMJ Di.3
    Posted: 05 mars 2016 at 17:27
Hei.
Jeg har kjøpt en ny NMJ Di.3 2 627 AC digital. Fin modell som jeg har satt inn lyddekoder i.
Som sagt har jeg K-skinner, ganske nye. Modellen går fint helt til den kommer til penser. Da vralter den over, ved lav hastighet mister den grepet og noen ganger kortslutter det. Selv om pensene står rett fra.
Alle de andre lokene mine, gamle Märklin og ett nytt Märklin A63 går fint som bare det, også på aller laveste hastighet.

Det kan nesten virke som om det er noe feil med hjulene, feks for høye flenser eller feil hjulavstand.

Noen som har kjennskap til problemet?

 
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2016 at 18:45
Problemet er lokalisert. Slepeskoen kan ikke bevege seg høyt nok. Midtpinnene er mye høyere i en pens enn ellers for å løfte slepeskoen over skinna som passeres. Boggien blir altså løftet fra skinnene. Hm, hva kan man gjøre med det? Klage? 
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2016 at 19:48
Originally posted by steinel steinel wrote:

Hm, hva kan man gjøre med det? Klage?

Man ikke bare kan klage på sånt, man skal klage. Spørsmålet er om man når frem med klagen.....
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2016 at 22:42
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Originally posted by steinel steinel wrote:

Hm, hva kan man gjøre med det? Klage?

Man ikke bare kan klage på sånt, man skal klage. Spørsmålet er om man når frem med klagen.....


Takk, jeg sender en mail på mandag.
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2016 at 19:28
Originally posted by steinel steinel wrote:

Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Originally posted by steinel steinel wrote:

Hm, hva kan man gjøre med det? Klage?

Man ikke bare kan klage på sånt, man skal klage. Spørsmålet er om man når frem med klagen.....


Takk, jeg sender en mail på mandag.

Kjører man norsk, er det nok DC som gjelder. Det er bonus hvis NMJ går på AC. Det er en av grunnene til at jeg holder meg til DC.
A matter of life and death
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2016 at 06:46
Hvis man ikke kjører analogt heter det ikke DC, men DCC. Det er nemlig vekselstrøm i alle digitalsystemer, selv om det ikke er Marklin. Men det er vel gammel vane vond å vende så da sier dere DC på 2 skinne... Men det er likevel vekselstrøm 2 skinne digitalt. Jeg har analog DC.

Edited by HJM.models - 08 mars 2016 at 06:51
HJM.models
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2016 at 09:14
Jeg har forsket litt mer på loket. Det er dekselet som slepeskoen sitter på som er krumt, minste en millimeter. Derfor løftes boggien fra skinnegangen over pensene. Slikte feil kan vel skje i produksjonen. Jeg har god dialog med NMJ og får det reparert evt tilsendt nye deler.


De fleste vet nok godt hva AC og DC er i virkeligheten. Jeg er helt fersk på MJ-hobbyen, men etter 3 dager skjønte jeg at det er mye annerledes terminologi her, som i alle andre miljøer. For eksempel at DC "betyr" 2-skinnedrift og at AC "betyr" 3-skinnedrift. Så tar man det videre derfra med analog, fmx, DCC osv.

Min første test etterat jeg begynte, var å kjøre med DC-spenning på AC med et lok med digital dekoder. Funket fint det. Ikke rart jeg ble litt forvirret i starten.

Så får vi heller si 2-skinne og 3-skinne utad. Finnes det forresten andre type H0-skinner enn Märklin?  
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2016 at 12:39
Tyskerne sier 2L og 3L (L=leiter) Svenskene 2R og 3R (R=räls)
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2016 at 15:56
Originally posted by steinel steinel wrote:

.... Finnes det forresten andre type H0-skinner enn Märklin?  
Ja, det kan du godt si Wink
For å holde seg unna gammel historie, har Märklin K og C og Märklin lager også Trix som er C uten midtkontakter. Roco har flere typer, med og uten ballast, Fleischmann har, Peco har, Kato har og flere andre ...
Bjørn Egil
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2016 at 17:39
Da kan dere i norge si 2S og 3S med S for skinne. I nederland heter det 2 rail og 3 rail mener jeg. (Nederlanske ordet for skinner er Rail som på engelsk) 

Edited by HJM.models - 08 mars 2016 at 17:41
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2016 at 17:44


De fleste vet nok godt hva AC og DC er i virkeligheten. Jeg er helt fersk på MJ-hobbyen, men etter 3 dager skjønte jeg at det er mye annerledes terminologi her, som i alle andre miljøer. For eksempel at DC "betyr" 2-skinnedrift og at AC "betyr" 3-skinnedrift. Så tar man det videre derfra med analog, fmx, DCC osv.

Min første test etterat jeg begynte, var å kjøre med DC-spenning på AC med et lok med digital dekoder. Funket fint det. Ikke rart jeg ble litt forvirret i starten.

Så får vi heller si 2-skinne og 3-skinne utad. Finnes det forresten andre type H0-skinner enn Märklin?  
[/QUOTE]

I skala O er det 3 skinne DC også. Ikke bare 2 skinne. Men dette er HO forum men det kommer an på skalaer også. Man har selvfølglig DCC i O også, båre 2-skinne og 3 skinne og da med vekselstrøm.
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2016 at 19:42
Og vi har Marklin skala 1 og da er det omvendt - 2-skinne er A/C Marklin mfx. Ikke DCC.


HJM.models
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.