MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Nybegynnerhjelp søkes (sporplan)
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Nybegynnerhjelp søkes (sporplan)

 Post Reply Post Reply
Author
mormalv View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 mars 2016
Status: Offline
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mormalv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nybegynnerhjelp søkes (sporplan)
    Posted: 03 mars 2016 at 13:04
Hei!

Er ny på forumet her, men har lusket litt rundt før jeg nå endelig fikk registrert meg Wink

Har nå endelig bestemt meg for å gå for min gamle guttedrøm. 
Tenkte å starte med et "hylleanlegg" på en 600x2400 plate.
Dette skal utvides i fremtiden med en dobbel rundbane (jeg liker å se togene kjøre rundt).

I første omgang hadde det vært kjekt med tilbakemeldinger på sporplanen jeg har tegnet.


Det er to hovedlinjer, en liten godsterminal noen oppstillingsspor med mulighet for avstikker.
Tidsperioden er Norge ca 1950 og oppover (gammeldesign er det jeg har av materiell foreløpig)
Jeg tenkte en veg inn fra venstre til stasjonen og godsterminalen.
Funker dette i sånn driftsmessig ifht. forbildet?
Takker for ekspertisen!
Big smile
Back to Top
mormalv View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 mars 2016
Status: Offline
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mormalv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2016 at 10:14
Her var det ikke mye respons... Cry

Har uansett kjøpt inn skinner til dette anlegget nå, så får vi se hvordan det går med utvidelse etterhvert.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2016 at 10:47
Det som slår meg er at du har alt for korte spor utenfor de ytre sporvekslene, slik at de sporsløyfene du har i hver ende i praksis blir ubrukelige. Der må du ha plass til uttrekk for loket pluss x antall vogner (antall vogner bestemmer du selvfølgelig selv, men en par-tre vogner bør vel være minimum syns jeg), slik at du faktisk klarer å flytte vognene mellom øvre og nedre halvdel av sporplanen.

Dette kan du gjøre ved å enten flytte sporsløyfene lenger inn mot midten av anlegget (og ofre noe av lengden mellom sløyfene), eller du kan forlenge uttrekkene ved å bruke f.eks løse kassetter som kan kobles på. Du trenger ikke flytte begge sløyfene, det ene uttrekket kan være kort så lenge det i det minste er plass til loket på enden.

Det samme problemet har du i og for seg ved vekselen ut til de grå godssporene øverst på planen. Med kun 2 sporstykker (1 rett og 1 veksel) blir det veldig liten plass for de vognene som skal inn og ut av godsområdet. Skifteområdet på nedsiden er mye bedre stilt i så måte, hvor du kan bruke hele det grønne sporet ned mot venstre hjørne som uttrekk.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
mormalv View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 mars 2016
Status: Offline
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mormalv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2016 at 11:21
Takk for tilbakemelding Svein!

Du har jo helt rett. Jeg tenkte at det holder at loket har plass på endene for å vende rundt, men det er jo greit å ha muligheter for å flytte vogner over på det andre sporet også!

Har jo tenkt å utvide i begge retninger etterhvert, da blir begge hovedlinjene forlenget. 
Men har gjort om litt nå, og også skiftet skinnetype fra Geoline til Rocoline. Litt annen geometri.

Har prøvd å gjøre mer plass på venstre side på oransje spor, bare plass til loket på høyre ende.
Det blir da ca plass til 1 meter tog mellom vekslene på oransje spor.
Flyttet vekselen til oppstillingssporene også slik at disse blir lengre.
Trafikk til godsterminal må komme inn fra fremtidig utvidelse. Eller kasetter som du foreslår Wink

Ser det bedre ut nå?



Edited by mormalv - 16 mars 2016 at 11:22
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2016 at 11:39
Vel, du har fått lengre uttrekk ved den venstre sporsløyfen, men samtidig har uttrekket fra skifteområdet blitt kortere, faktisk kortere enn alle 3 oppstillingssporene dine når du tar med loket i tillegg. Optimalt burde du ha langt nok uttrekk til å betjene det lengste av de tre sporene uten å måtte ta det i to omganger.

Du har også fjernet muligheten for å nå det oransje sporet direkte fra skifteområdet, så du må sakse frem og tilbake. Jeg ville nok kanskje prøvd å holde vekselen ut til skifteområdet mellom de to sporsløyfene og dermed ha direkte adgang til det oransje sporet uten saksing, og ut fra det finne et passende kompromiss mellom lengden på venstre uttrekk og lengden på oppstillingssporene.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
mormalv View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 mars 2016
Status: Offline
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mormalv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2016 at 12:28
Takk for tips! Det var lurt å spørre her Wink
Flytter vekselen til skifteområdet tilbake, men da blir det litt kortere uttrekk til venstre igjen.
Fullgod operasjon på dette anlegget får jeg vel kun ved å utvide hovedsporet i begge retninger. (og det kommer jo til å skje i fremtiden) 
Tanken er at dette skal bli en dobbel rundbane etterhvert + en avstikker til en endestasjon på et høyere nivå (pendel kalles det det?) og evt. tømmer/industrilinje.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.