MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Oppkobling av lys til hus
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Oppkobling av lys til hus

 Post Reply Post Reply
Author
marklintog View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Oppkobling av lys til hus
    Posted: 21 februar 2016 at 16:56
Skal etterhvert begynne koble opp lys til hus. Tenkt bruke typen slike led husbelysning fra brawa. Disse må jo skjøtes for at skal komme fram til kontrollpult boksene jeg skal bruke for å kunne slå lyset i husene av og på. Ønsker å koble gjerne flere hus sammen slik at 2-3 hus kan være på en bryter f.eks. 

Hvordan kan dette gjøres på enklest måte da jeg kommer til å måtte trenge å skjøte kabelen noen steder. Mener å lest et sted at ikke kunne bruke sukkerbiter siden jeg bruker brawa ledning som er flertrådet stemmer dette ? Burde jeg gå over til å heller bruke 1 leder kabel ? 

Hva annet kan jeg bruke for å skjøte kabelen?
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2016 at 18:34
Woodland Scenic har et system, men jeg kjenner ikke prisen fr det.

Rekkeklemmer for PCB (printkort) kan være et alternativ, men er dyrt

Woodland Plug and Light
Terje
Back to Top
Johannn View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johannn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2016 at 18:36
Lodding og krympeplast over
Back to Top
marklintog View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2016 at 18:45
Sett at WS har kommet med noe slik flott nye lys ting til hus men da må jeg ha flere trafoer siden har tenkt meg litt gatelys muligens også på anlegget og dermed fint å kunne bruke samme trafo til alt.

Ønsker også mulighet for å kunne koble fra eventuelt ledningene dermed lodding ikke like aktuelt.


Edited by marklintog - 21 februar 2016 at 21:00
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2016 at 21:03
Originally posted by marklintog marklintog wrote:

Skal etterhvert begynne koble opp lys til hus. Tenkt bruke typen slike led husbelysning fra brawa. Disse må jo skjøtes for at skal komme fram til kontrollpult boksene jeg skal bruke for å kunne slå lyset i husene av og på. Ønsker å koble gjerne flere hus sammen slik at 2-3 hus kan være på en bryter f.eks. 

Hvordan kan dette gjøres på enklest måte da jeg kommer til å måtte trenge å skjøte kabelen noen steder. Mener å lest et sted at ikke kunne bruke sukkerbiter siden jeg bruker brawa ledning som er flertrådet stemmer dette ? Burde jeg gå over til å heller bruke 1 leder kabel ? 

Hva annet kan jeg bruke for å skjøte kabelen?


Jeg er ikke elektrikker - derfor bruker jeg sukkerbiter.  Det har fungert bra for meg i 50 år.  Lys i modelljernbanehus er ikke livsviktig - Det er vel ingen som dør hvis lyset går i huset på modelljernbanen.
Back to Top
marklintog View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2016 at 21:34
Takk for svar. Hva med det jeg mener leste et sted på forumet at ikke burde bruke flertrådet kabel all av Brawa f.eks. i sukkerbit noen som vet om dette stemmer ? Ellers syntes jeg sukkerbit er greit og enkel løsning
Back to Top
jarleek View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 juli 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 57
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jarleek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2016 at 23:58
Flertrådet i sukker og er nok ikke ideellt, men her snakker vi nok mest at vedlikehold kan bli et issue på sikt. En løsning er å kjøpe niter/endehylser og en passende krympetang. Niter er jo nesten gratis, og tangen har du til den røde sluttlanternen slukker...
Jarle VE
Fersking i TMJK
Back to Top
marklintog View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2016 at 00:11
Sikkert dumt spørsmål men hva er niter ? endehylser er slik kan kjøpe på Biltema sammen med tang og klemme fast ledningen inni denne om jeg forstår riktig. Hvordan bruker man da endehylse sammen med sukkerbit ? spør fordi er nokså grønn på dette område. 
Hvilke type endehylser eventuelt vil passe til så tynne ledninger som blir brukt til modelljernbane? 
 

Er det noen som har erfaring med dette nye plug and play systemet som Woodland Scenics har kommet med ?


Edited by marklintog - 22 februar 2016 at 00:17
Back to Top
jarleek View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 juli 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 57
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jarleek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2016 at 06:58
Denne typen gir deg en fast dings som egner seg godt i en skruterminal. https://www.elfadistrelec.no/no/endehylse-lys-bla-25-mm-mm-vogt-460006/p/14821542?q=endehylse&filter_Tverrsnitt%7E%7Emm%C2%B2=0.25&page=1&origPos=86&origPageSize=50&simi=99.47
Jarle VE
Fersking i TMJK
Back to Top
SveinF View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 november 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 126
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2016 at 07:55
Om man bruker små niter på flertrådig tynn ledning, ikke bruk klemtang som presser i X mønster. Nitene med ledning har en tendens til å ryke ved bruk av slike tenger. I jobbsammenheng bruker jeg tang som klemmer niten på langs som en "U".



Back to Top
jarleek View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 juli 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 57
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jarleek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2016 at 09:29
Jeg bruker noe lignende på denne: https://www.elfadistrelec.no/no/krympetenger-endehylser-25-5mm-ck-tools-430005/p/18048080?q=*&filter_Category3=H%C3%A5ndverkt%C3%B8y&filter_Category5=Krymp+verkt%C3%B8y&filter_Category4=Tenger&filter_Buyable=1&page=35&origPageSize=50&simi=99.5
Jarle VE
Fersking i TMJK
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.