MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - ESU
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

ESU

 Post Reply Post Reply
Author
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: ESU
    Posted: 21 februar 2016 at 11:36
Holder på å sette motorer på mine Fleischmann vekslere. Har koplet en ESU Switch Pilot slik at pensemotor 9-10-11-12virker helt fint Digitalt. Har en ESU Switch Pilot Extention som er koplet på og har forsøkt å kople pensemotor 13 osv på mange forskjellige måter uten å få liv i dette. Noen spess tips i denne sammenhengen, eller må der omprogrammering til i min multimaus.
Back to Top
Per Hilton View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Hilton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2016 at 12:38
Jeg tror du har misforstått hva Switchpilot Extension er til.  Den inneholder frittstående ("potensialfrie") reléer som skifter parallelt med tilhørende utgang på Switchpilot.   Typisk bruk er polarisering av skinnekrysset på vekslene du styrer med Switchpilot. 
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2016 at 12:45
Tror du har rett. Har nok misforstått dette ja, eller sagt på en annen måte - blitt litt misledet der jeg kjøpte varen. Men vil det også si at Ext kan brukes til for eksempel å styre signaler slik at de skifter parallelt med veksler hvis det er ønskelig. Eller er det best/mulig å kople signaler direkte inn på den originale Switch Pilot slik at det skifter samtidig med veksler. Har blitt fortalt at "block detektering" i N-Skala digitalt ikke lar seg gjøre, eller er en stor utfordring.
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2016 at 21:14
Blokk detektering fungerer på alle digitalsystemer så lenge skinnene er såpass rene at togene fungere.  Dette er m.a.o. noe som fungerer greit.  Utfordringen er som alltid (i alle skalaer) å bruke deteksjonen til noe fornuftig.  Bruker du f.eks. JMRI eller annen PC styring ?

Hvis du bruker en PC styring, er det nok fornuftig å styre signaler med egne utganger.
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2016 at 05:58
Hva er JMRI. For en grønn nybegynner er ofte forkortelser eller spesielle benevnelser på funksjoner en utfordring. Betyr dette at man må ha PC styring eller lignende for å kunne bruke blokk detektering. Hvis ikke hva er det da man har behov for av utstyr/dingser. Hvis jeg har forstått dette med blokk detektering riktig så brukes det for eksempel for å kontrollere/automatisere signaler over en bestemt strekning av sporet.
Back to Top
jarleek View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 juli 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 57
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jarleek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2016 at 08:35
JMRI er vel en protokoll for datastyring av modelljernbane? Greia er vel at det er helt klart "enklest" å benytte seg av fordelene med blokkdetektering i et dataprogram for styring, men du kan selvsagt lage en logisk krets av elektroniske komponenter også!

Jarle VE
Fersking i TMJK
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2016 at 08:53
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2016 at 17:04
Er dette noe du har personlig erfaring med, og evnt anbefaler?
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2016 at 22:14
Originally posted by mikki mikki wrote:

Er dette noe du har personlig erfaring med, og evnt anbefaler?


Hei,

Jeg har brukt JMRI i flere år.  Om jeg anbefaler den til deg er vel litt avhengig av hvilken erfaring du har,  Hva du har av digialutstyr og hva du ønsker.

Jeg har først og fremst brukt den delen av JMRI som heter DecoderPro.  Dette er et program for å konfigurere dekodere.  Jeg har brukt den på mange av mine lokomotivdekodere, og jeg anbefaler den egentlig til alle som ønsker å endre dekoderoppsett.  Mye enklere enn å gjøre dette i digitalsentralen.  Du kan f.eks. ta backup av et oppsett, og kopiere den inn i en annen dekoder (av samme type).  ESU og Zimo har egne programmer.  Disse støtter også Lyd, noe DecoderPro ikke støtter.

JMRI har også mulighet til å automatisere kjøringen av togene.  Denne modulen har jeg ikke brukt,  men det er mange andre som bruker den.  Søk evt. på nettet.

Du kan også benytte JMRI til å kjøre togene fra en iPhone, IPad eller et Android device.  Har ikke testet dette - men se på bloggen til BKV.

Alternativ som automatiseringsprogramvare er RocRail eller f.eks. Traincontroller.

Fordelen med bl.a. JMRI og RocRail er at de er gratis å bruke - andre koster penger.

Alle programmene krever at du har en digitalsentral med PC interface, (f.eks. Roco z21/Z21).  Hvis du ikke har dette kan du laste programmene ned, og se på muligheter først.
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2016 at 22:23
Ser ut som om du har Roco Multimaus og N-skala ?  Da kan du vurdere f.eks. denne ?

http://www.togbutikken.no/product/fleischmann-n-skala-startsett-digitalt-m-tradlos-z21-sentral/

I tillegg til Pc styring, kan du da bruke telefon/nettbrett til styring (med Roco app,  gratis nedlasting).

Utfordringen med Multimaus er at pc interface er utrolig dyrt (Lenz?).  Da er det kanskje bedre å kjøpe et startsett med hvit z21,  eller å kjøpe Rolls-Royce versjon sort Z21
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2016 at 06:44
Fordelen med bl.a. JMRI og RocRail er at de er gratis å bruke - andre koster penger.

Det er vel ikke helt riktig? Noen elektroniske dingser må der vel til for å få PC og digitalsentral til å fungere sammen. Har sjekket på nettadr og det ser jo ut der som at man kan laste ned programmet gratis. Sitter bare med en følelse av at der skal mer til enn det. Ser at andre i denne tråd skriver at dette er dyrt kontra for eksempel z21, så jeg blir i tvil m hva som er riktig.
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2016 at 06:58
Originally posted by jarleek jarleek wrote:

JMRI er vel en protokoll for datastyring av modelljernbane?


Det er et stort programbibliotek for styring av modelljernbane. I tillegg har de laget noen nyttige applikasjoner vha dette programbiblioteket.
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2016 at 07:25
Det virker som du har erfaring med dette program. Hva trenger man i tillegg til PC og å laste ned programmet. Har sett på nett at der er flere instruksjonsvideoer om hvordan det fungerer, men enda ikke blitt helt klok på hva som trengs av hardweare etc. Har forstått at man fra Skala Design kan få kjøpt en dings som heter "Sprog" for å kommunisere mellom programvare og digitalsentral, men noe utover dette finner jeg ikke ut av.
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2016 at 19:26
Hva slags hardware som trengs for å forbinde PC og digital sentral tror jeg kommer mest an på hva slags digital sentral du har. På jmri.org kan du lese om hvilke digital sentraler som støttes.

Jeg bruker JMRI, men jeg pleier ikke å anbefale den eller noe annen programvare. Vi har gjerne ulike ønsker og krav.

Jeg kan jo si hva jeg bruker programmet til:
-Man får en liste der man kan legge inn data om lokomotivene inkl bilde. Veldig greit for å holde oversikten.
-Jeg kan kjøre togene vha en app på mobiltelefonen.
-Det er en brukervennlig måte å programmere dekodere på. CV verdiene lagres dessuten av JMRI slik at jeg slipper å bruke programmeringssporet og lese ut hver gang jeg vil vite hvordan en dekoder er programmert.
-Jeg har laget meg noen grafiske "stillverk" som kan vises på PC eller nettbrett Jeg stiller sporvekslene med disse.
-Jeg har definert togveier som stilles med ett trykk. Lettvint og mindre sjanse for feil.[URL= ][/URL]nn
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.