MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lese cv-er fra servodekoder
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lese cv-er fra servodekoder

 Post Reply Post Reply
Author
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lese cv-er fra servodekoder
    Posted: 03 februar 2016 at 21:16
Hei
Jeg har en Faller servodekoder. Jeg får ikke lest av CV-ene, men det forekommer meg at det hadde gått an om det hadde vært en motstand på sporet. Stemmer det? Hvilke motstand behøves i så fall?
Jeg har en Digitrax Zephyr Xtra.
-Bjørn
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2016 at 21:30
Hei.
Tatt en rask titt i manual for Faller Servo control 180725, men det har du sikkert allerede gjort selv 😉

Det jeg ser er at det må være en servo tilkoplet og det må brukes programmeringsspor.
Videre ser jeg at CV-ene ser ut til å starte på 112.

Klarer ikke umiddelbart å se om det faktisk skal være mulig å lese CV-ene.

Du som har stilt samme spørsmål på 1zu160 ??
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2016 at 10:55
For å lese ut CV-verdier må dekoderen være i stand til å trekke mye strøm i en kort periode som en "kvitteringspuls". Dette gjør lokdekodere ved å trekke strøm til motoren i korte øyeblikk. Derfor vil man se at loket beveger seg ørlite under utlesing av CV.

Dersom en F-dekoder skal ha denne mulighet, må den oftest være tilkoblet belastning på samme måte. En liten pære er oftest for lite last.

Derfor kan man som oftest "programmere i blinde" slike dekodere fra de fleste digitalsystem. Dvs. man kan programmere CVer men ikke lese samme CVer ut. Det er forskjell på de forskjellige digitalsystem på hvor stor denne strømpulsen må være for "kvittering". Jeg har god erfaring med Fleischmann ProfiBoss som klarer seg med veldig liten strømpuls på slike F-dekodere.

Litt om bakgrunnen....
Da DCC opprinnelig (før RailCom) var en direksjonell buss der man kun kunne skrive men ikke motta meldinger til sentralen, fant Lenz ut at for å kunne lese ut verdier kunne dekoderen "svare" på spørsmål ved å trekke strøm som kvittering. Dette krevde ikke noe ekstra.
Når sentralen "spør" dekoderen om en CV-verdi, så begynner den på 0 og stepper oppover. - Har dekoderen denne verdien som sentralen i øyeblikket etterspør, svarer den med strømtrekk. Således vet sentralen hvilken verdi denne CVen har.
Klarer ikke dekoderen å trekke nok strøm til å lage en "kvitteringspuls" så vil sentralen ikke lese ut verdien.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.