MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Rivarossi BR216 med en slags "faulhaber"
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Rivarossi BR216 med en slags "faulhaber"

 Post Reply Post Reply
Author
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Rivarossi BR216 med en slags "faulhaber"
    Posted: 02 februar 2016 at 13:21
Jeg har funnet en herlig god motor som kan brukes på skala O Rivarossi BR216. Men da må jeg lage et konverteringskit med nytt chassie og boogier. Den motoren er i kvalitet tilsvraende Faulhaber, også i saktekjøringsegenskaper. Jeg tegner nå et chassie som den motoren vil passe i og skal i fremtiden konvertere min. Riktig motor koster 111 euro og alle konverteringsdelene blir ca 160 euro. Men det finnes jo dette loket i bøtter og spann hjemme hos folk og på bruktmarkedet. Dessuten får begge boogiene NEM så feks Lenz koblinger kan brukes. Jeg har erfaring med Merkur motorer og det er kjempekvaletet i metall og de finnes både i 2-skinne og 3-skinne utgave. Br216 har 62mm akselavstand og en av Merkur drivenhetene har også 62mm akselavstand. Riktig størrelse på hjulene finnes også. 

Er det marked, og da mener jeg i hele europa, for et sånt kit? Det er jo et kjent lok.


Edited by HJM.models - 02 februar 2016 at 23:40
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2016 at 23:27
Har jeg skrevet at dette er et O-skala lokomotiv?
Jeg skal kanskje i kompaniskap med en nederadsk forhandler om dette kitet som jeg skal lage. Han bare selger drivenhetene, men hvis folk kjøper mitt kit så må de også kjøpe motorenheten fra ham. Så vi skal kanskje gå sammen om dette. Da selger han motorenheten og jeg resten av kitet med chassie og boogie. Jeg har begynt å kopiere en boogie fra dette loket som jeg har liggende men skal tegne den som jeg lager sånn at den passer med Merkur motor drivenhet. størrelsen på hjulene er eksakt det samme som original Rivarossi og det samme gjelder akselavstanden. ( inne i boogien ) Alle detaljer på boogien må med og jeg sitter med skyvelær og måler og tar med hver minste detalj. Jeg skal kjøpe en Lenz kobling og lage NEM-stikk for det. Dette blir en STERK oppgradering av loket. Loket kan også bli til 3-skinne da drivenheten leveres i både 2 og 3 skinne.
Dete skal bli skikkelige saker. 
Her har jeg såvidt begynt å tegne boogie:




Edited by HJM.models - 03 februar 2016 at 01:26
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2016 at 01:36
Ligger ikke en Lenz O skala Br216 på ca 6-7000kr? Dette konverteringskitet kommer på ca 2500-3000kr regner jeg med drivenhet inkludert, og loket kan ikke sammenlignes med før ombygging med hensyn til de erfaringene jeg har til Merkur. Rå saktekjøringsegenskaper, mer stillegående, tyngre, og jeg lager NEM kobling for Lenz koblinger. En vanvittig oppgradering hvis dette blir vellykket. Vi får bare krysse fingrene. Ikke misforstå, jeg er ikke i mål enda og det er mye tegning så jeg håper jeg får det til men vanskelig tegning er det ikke, bare mye arbeid og nøyaktighet. Jeg tar til og med detaljer på 0.1mm tykkelse. Det jeg er mest skeptisk til er om Shapeways er i stand til å få med så små detaljer.

Ikke misforstå, dette blir ikke verdens beste produkt og jeg er ingen verdensmester - resultatet får vi se og vi får krysse fingrene, men at det blir mye bedre med Merkur drivenhet - ja. Så er det bare å få det til å passe.

Blir dette bra så er kjøreegenskapene mellom Rivarossi og Merkur like forskjellige som Lima og Faulhaber. Og det sier litt. Det er derfor jeg skrev i overskriften på tråden "en slags Faulhaber".



Edited by HJM.models - 03 februar 2016 at 01:48
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2016 at 09:26
Er dette et for kjedelig eller for billig lokomotiv å legge så mye penger i utvikling av konverteringskit  at jeg ikke burde bruke penger på å utvikle dette kitet?
Da tenker jeg på generellt europamarked da de skal selges på e-bay.de
HJM.models
Back to Top
jarleek View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 juli 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 57
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jarleek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2016 at 12:26
Jeg tror først og fremst at dette forumet ikke er det beste stedet å utføre en markedsundersøkelse av markedet for ombyggingskit i Tyskland. Kanskje du kan se på tyske mj-forum, for å se om det er mange som synes disse modellene har for dårlig drivverk?
Jarle VE
Fersking i TMJK
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2016 at 12:42
Jeg har modellen selv og den går som en original Lima EL14. Nå er det mange land som kikker på tyske e-bay. Det er jo verdensmakedet for europeisk modelljernbane

Edited by HJM.models - 05 februar 2016 at 12:42
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2016 at 23:40
Nå i dag kom jeg i kompaniskap med en nederlandsk butikk, han som selger disse drivverkene, og har var så interessert at han bestillte en gratis drivenhet for oss. Vi skal være sammen om det på den måten at hvis man kjøper mitt konverteringskit så må man også kjøpe hans drivverk og vice versa.
Eller det blir mer riktig å si at konverteringskitet mitt muliggjør å sette i hans motor.
De motorene er kjempekvalitet med kjempegode krypkjøringsmuligheter og den er mer stillegående og alt er i metall og de er meget tunge. Det er noe annet enn Rivarossi.
Grunnen til at jeg liker Rivarossi er prisen. Det er det eneste jeg har råd til men jeg oppgraderer med lyspærer og røykgenerator og andre billige ting som gjør det finere.

Edited by HJM.models - 05 februar 2016 at 23:43
HJM.models
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.