MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - "Segmentdreieskive"
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

"Segmentdreieskive"

 Post Reply Post Reply
Author
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: "Segmentdreieskive"
    Posted: 28 januar 2016 at 02:21
Hei!

Jeg er litt usikker på om det heter "segmentdreieskive" eller "sektorplate" eller noe annet, men jeg lurer på om det har vært noen slike i 1:1 i Norge og eventuelt hvor?

http://www.spurnull-magazin.de/anlagen-module/bauberichte/baubericht-segmentdrehscheibe-ndetail/
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2016 at 02:45
Det heter i alle fall ikke noe med "dreieskive"; det er et redskap som brukes til å dreie keramikk. "Svingskive" er det norske ordet for "Drehscheibe", når det er snakk om jernbane.
Back to Top
frankm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 82
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote frankm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2016 at 10:17
Ved Marienborg i Trondheim var det en slik en på sørenden langs Osloveien. Muligens vært i bruk andre steder òg?
Back to Top
Per Hilton View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Hilton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2016 at 10:26
Det lå også en slik på Østfoldbanesiden av Oslo Ø.   Om det er korrekt betegnelse vet jeg ikke, men i NJK-forsks oversikt kalles den for en sektorskive.  Den skal ha blitt fjernet i 1965, ifølge samme oversikt.

Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2016 at 10:35
NSBs betegnelse for slike var "sektorskive" eller "sektorsvingskive".
Det lå en slik ved enden av Østfoldbanesporene på sjøsiden av Oslo Ø, den betjente to spor.
I følge en oversikt over svingskiver ble den lagt inn ca 1920. Oversikten sier at den ble fjernet og solgt 1965.
På historiske flyfoto på kart.finn.no sees den tydelig på bildene fra 1937 og 1947.
Det finnes også et bilde i stasjonsdatabasen: Sektorskive Oslo Ø
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2016 at 10:53
Originally posted by frankm frankm wrote:

Ved Marienborg i Trondheim var det en slik en på sørenden langs Osloveien. Muligens vært i bruk andre steder òg?

Når lå denne på Marienborg?
Jeg kikket på historiske flyfoto, men fant ikke tegn til noen sektorskive på Marienborgområdet.
På flyfoto fra 1937 fant jeg imidlertid en ordinær "mikrosvingskive" som betjente et tverrgående spor som lå nesten helt ute ved Osloveien ca 100 meter syd for traversen. Slike har vært relativt vanlige på verkstedområder for å flytte traller, boggier og hjulaksler rundt på området.
Et par hundre meter lenger sydøst og noe lenger fra veien lå det dengang en slik liten svingskive til, men den var litt større enn førstnevnte.
Back to Top
Per Hilton View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Hilton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2016 at 10:53
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

...
Det finnes også et bilde i stasjonsdatabasen: Sektorskive Oslo Ø

Det er tydeligvis ikke noe nytt fenomen at man kaller det for drei(e)skive - se bildepåskriften.    


Edited by Per Hilton - 28 januar 2016 at 10:54
Back to Top
jarleek View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 juli 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 57
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jarleek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2016 at 11:02
Det er vel ikke nytt at man er uenig om terminologi nei ;) Kan gjerne ta på meg å sende inn spørsmål til "Språkteigen" for å få en uttalelse om hva som er mest gramatisk riktig...
Jarle VE
Fersking i TMJK
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2016 at 11:03
Nei, det er mange eksempler på at man i NSB ikke alltid har vært like konsekvente med begrepsbruken. På den annen side vet vi jo ikke om det er fotografen eller noen i NSB som har påført teksten på negativet.
En annen interessant sak med den som lå på Oslo Ø er at den ikke dreide rundt en tapp i den ytterste enden, men hadde et buet sporsegment også i den enden.
Back to Top
jarleek View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 juli 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 57
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jarleek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2016 at 11:10
Dreieskive/svingskive er heldigvis et eksempel der risikoen for misforståelser er veldig liten. 
Jarle VE
Fersking i TMJK
Back to Top
frankm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 82
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote frankm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2016 at 11:16
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Originally posted by frankm frankm wrote:

Ved Marienborg i Trondheim var det en slik en på sørenden langs Osloveien. Muligens vært i bruk andre steder òg?

Når lå denne på Marienborg?
Jeg kikket på historiske flyfoto, men fant ikke tegn til noen sektorskive på Marienborgområdet.
På flyfoto fra 1937 fant jeg imidlertid en ordinær "mikrosvingskive" som betjente et tverrgående spor som lå nesten helt ute ved Osloveien ca 100 meter syd for traversen. Slike har vært relativt vanlige på verkstedområder for å flytte traller, boggier og hjulaksler rundt på området.
Et par hundre meter lenger sydøst og noe lenger fra veien lå det dengang en slik liten svingskive til, men den var litt større enn førstnevnte.

Er vanskelig å se, men ser du på 1881.no og historiske kart fra 2005 ser du den så vidt det er...men bildet er dårlig og endel trær skygger for. Ligger helt i sørenden av marienborg like ved der Osloveien gjør en 90-graders sving i dag. Kan hende noen NJK-ere har bilde av den?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2016 at 12:40
Det tror jeg du har rett i. Her er utsnitt fra et flyfoto i 2003. Hvis man sammenligner flere slike, som jeg gjorde fra kartene på finn.no, så bestyrkes man i troen på eksistensen av en slik skive.


Svein S
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2016 at 15:19
Ja, nå fant jeg den også, den var ikke lett å få øye på.
Flere av flyfotoene er for uskarpe til at det er mulig å se den sikkert, men på 2008-bildet er det ingen tvil om at den er fjernet. Sannsynligvis er den borte også på 2006-bildet.
I 2005 ser det ut til at den var der, og de ser ut som det står en vogn på den. I 1999 ser det også ut som det står en vogn på den, og det ser ut som den ligger i "avvikstilling" (hvis man kan bruke den betegnelsen).

På de fleste eldre flyfotoene er den umulig å skjelne sikkert, men i 1937 er det tydelig at det ligger en liten, alminnelig svingskive på samme plass. Fra denne går det i tillegg til sporet inn i verkstedhallen ut et spor mot øst til den andre lille svingskiven som jeg nevnte tidligere, og muligens står det et damplok uten tender på dette sporet.
Siden det i 1937 tydeligvis var en alminnelig svingskive der kan man lure på hvorfor man byttet den ut med (eller muligens bygget den om til?) sektorskive. Muligens for å få mulighet til å få lengre materiellenheter inn i den aktuelle verkstedhallen?
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2016 at 15:28
Her et det et bilde av sektorskiva på Marienborg i 2002, med en gammel vogn på:
Det ble postet i dette foruminnlegget:
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2016 at 15:51
Javel, der var bildet jeg hadde et svakt minne om at jeg hadde sett, men som jeg ikke husket hvor var fra og som jeg ikke kunne finne igjen (muligens fordi jeg ikke søkte nøyaktig på "sektorskive"...).
På flyfotoene ser det ut til at det er samme vogn som stod der i de siste årene, og vegetasjonen tyder også på at verken vogn eller skive hadde blitt beveget på en god stund.
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2016 at 23:34
Hei!

Takk for mange gode svar!
Morsomt at Faller kommer med en slik i år.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.