MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hva kommer NMJ med av nyheter i 2016 ??
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hva kommer NMJ med av nyheter i 2016 ??

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Johannn View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johannn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2016 at 22:24
Lenka viser til ein pakke som inkluderer innebygd DCC-dekoder i printkortet, så trur muligens at det egentleg er den ein betaler for då Skd224 modelen var analog då eg kjøpte han.
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2016 at 22:58
Objektivt sett (dvs fra en som ikke har modellen Wink ) burde det vel finnes en "utbedringspakke" for de som ikke akter å digitalisere, framvist på hjemmesiden(?)
Og da fortrinnsvis kostnadsfri, som KjellH antyder ....
Bjørn Egil
Back to Top
Johannn View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johannn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2016 at 23:14
Regner vel med at det går under reklamasjon og at ein får det ved å kontakte nmj om problemet. Ville være unaturlig etter min mening å legge den i nettbutikken.
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2016 at 23:22
De byttet hjulene på min uten kostnad.

Kai

Edited by Kait - 18 februar 2016 at 23:23
Back to Top
thmark View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 20 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 55
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote thmark Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2016 at 11:15
Hvordan fungerer modellen etter at du fikk nye hjul?
mvh.

Thomas Markovic
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2016 at 20:08
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Betyr dette at man må betale NOK 495 for å få utbedret konstruksjonsfeil på modellen???
Jeg har funnet dekodere som virker tålig greit og trenger nødvendigvis ikke printet.

Har hørt at man får hjulene gratis. 
A matter of life and death
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2016 at 15:16
Hjulgåten vedr. SKD 224 oppklart(?)

Dårlig strømopptak .... Wink
Bjørn Egil
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2016 at 15:24
Originally posted by thmark thmark wrote:

Hvordan fungerer modellen etter at du fikk nye hjul?


Jeg gjorde en enkel test ved å sette et merke på et hjul per aksel. Etter noen meters kjøring var de fortsatt i samme posisjon i forhold til hverandre.

Kai
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2017 at 17:40
Da er de første SJ Litt.E2-lokene levert fra NMJ. Dette var nyheter for 2016.
 
Da slike lok har gått i Norge, har jeg kjøpt ett. - Dessuten er Innlandsbanan en jernbanestrekning jeg kjører langs hvert år, så derfor var jeg interessert i et nummer som har gått der. Det står flere lok av denne typen (E/E2)  langs denne banen.- Kjøpte en "moderne" versjon med Norrlandsplog (E2 1180)
 
Jeg synes modellen var bra!
De typiske detaljene med innvendige sylindre og filigran ramme var på plass i denne modellen. Har ikke sjekket trekkraften - men modellen har medleverte blyvekter. Bra!
2. og 4. drivaksel har lite sidespill. Dette blir kompensert ved at 1. og 3. drivaksling er gitt større sidespill, slik at kurveegenskapene er OK. Løpeakslingen har ekstra stort sidespill og sitter i rammen (og ikke på egen pendelaksling som vanlig på modeller av denne type). Dette er mulig grunnet innvendige sylindre.
NMJ har for en gangs skyld "truffet" standarden for NEM 652-plugg. De har hatt "egen" standard for damplokene tidligere. Modellen har 4 ohm høyttaler i tenderen. Det er da lite plass til dekoder i loket. - Kanskje en LS-mini får plass - men ikke noen "standard" dekodere. - Da må man ta ut høyttaleren som jeg gjorde.
 
Jeg hadde noe problemer med å digitalisere loket. - Tror ikke dette kan tilskrives loket? På kjøretrinn 2 "raste loket av sted" - uansett dekoderinnstillinger. Da jeg bruker ESU LokProgrammer til ESU dekodere "ser" jeg ikke umiddelbart CV-verdiene. Da jeg også prøvde å resette til fabrikkinnstillinger, hjalp det ikke - men da jeg endret fra logaritmisk til lineær karakteristikk - og tilbake igjen, hjalp det!
- Har mistanke om at verdien for kjøretrinn 2 ikke blir skrevet slik de skulle? - Kanskje bugs i SW?
 
Back to Top
thmark View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 20 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 55
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote thmark Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2017 at 12:57
"Jeg hadde noe problemer med å digitalisere loket."

Gratulerer med flott lok. En såpass flott og kostbar modell burde hatt innebygd dekoder, så man slipper å demontere deler og risiko for at andre deler faller av. Det blir stadig mer vanlig at lok kommer med innebygd dekoder og de store produsentene klarer å selge ganske rimelige lok ferdig digitalisert.
mvh.

Thomas Markovic
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2017 at 12:00
Nå tror jeg feilen skyldes ESU og ikke NMJ.
- Har snakket med NMJ om digitalisering tidligere. Både Superline-modellene av El 14, El 15, Di6 og Skd220c er originalt digitalisert, så dette var nok en trend som NMJ forsøkte seg på som standard.
Nå kjøres et fåtall av Superline-lokene på anlegg og enda færre har digital drift, så NMJs tilbakemelding til meg var at dette var en ekstra kostnad som ikke mange var villig til å betale ekstra for, særlig for lok som aldri ble kjørt.
 
Jeg tror at problemene mine med digitalisering av nettopp denne modellen kan tilskrives at enten hadde denne dekoderen problemer med å sette spesifikke CV (CV#68-94) til lavere verdier enn 255 eller LokProgrammer? Nå sjekket jeg ikke dette på dekoderen  - men oppførselen til loket var at det gikk fint på første kjøretrinn for "å rase ut" på de øvrige.
Ved å prøve og endre CV-området fra CV#67-94 ved å forandre karakteristikk "løsnet det" plutselig for dekoderen etter et par forsøk - og alt ble normalt! - Om dette skyldes dekoderen eller SW i LokProgrammer, vet jeg ikke? Jeg har en mistanke til LokProgrammer som stadig får ny SW. Det kan være en bug som opptrer dersom "betingelsene er rette".
Jeg startet også opp LokProgrammer på nytt på PCen, så det kan også være en feil i eksekveringen av programmet på min PC?
- Nå virker det i hvert fall!
 


Edited by Kjell H. - 21 januar 2017 at 16:29
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2017 at 10:44
I flg. rykter fra Sverige, kommer NMJ i 2017 med Y1 og YF1 i mange farge/design-varianter.
Det var som forventet!
Den har også gått i Norge.
Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2017 at 14:10
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:



I flg. rykter fra Sverige, kommer NMJ i 2017 med Y1 og YF1 i mange farge/design-varianter.
Det var som forventet!
Den har også gått i Norge.




Vi får se da om 18 timer og 49 minutter

Edited by Tåge - 31 januar 2017 at 14:10
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.