MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lange koblinger til Roco skinnebuss
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lange koblinger til Roco skinnebuss

 Post Reply Post Reply
Author
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lange koblinger til Roco skinnebuss
    Posted: 17 januar 2016 at 19:40
Etter ca 20 års fundering, fikk jeg i julen 2015 endelig denne "Roco Art. nr 52 631 - Railbus class 798/998 DB" skinnebussen fra MJ-nissen, (den MJ-nissen er utrolig grei nå og da)

Jeg hadde den Roco Art. nr 63 070 VB - 98 047 (slepe vogn) fra før, sånn at jeg nå kan kjøre tre vogners sett.

Men jeg kunne ha tenkt meg vanlige koblinger mellom de, sånn at man kunne enkelt skille de.
Men det var ikke så enkelt og få til, for jeg må ha relativ lange nem holder koblinger, og de har jeg ikke funnet ennå.

Hadde noen Kadee #20 for NEM 362 ekstra lang liggende, men de var ikke lange nok, når jeg skulle dytte slepevognen opp en slak bakke sporet den av, for de bufferne tok i hverandre.
De kunne gott ha vært ca 2 mm lengere, sånn at man har fått ca 4 mm lengere av stand. Siden jeg må regne med og kanskje kjøre den på 36 cm radius, (på gunnn av plassmangel)

Nå er kanskje ikke Kadee koblinger det beste å ha på to akslede vogner, men det var nå de jeg hadde liggende, som var lange.

Er der noen som vet om det finnes noen koblinger som er bedre og lengere og få kjøpe.
Som passer til det settet.



Edited by Tåge - 17 januar 2016 at 19:42
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2016 at 10:57
Et av problemene med Kadee-NEM-kobbel er at de er noe dårlig egnet for kulisseføring. Sitter den koblingen du skal erstatte i en kulisseføring vil det bli "for fleksibelt" å erstatte dette med Kadee NEM. Da vil Kadee-koblingshodene også fjære til siden.
Det kan være en ide å "låse hodene" med en liten dråpe lynlim slik at kun kulissen sørger for bevegelse horisontalt?
- Prøv med et par lange, "låste" Kadee NEM-koblinger om dette hindrer ombuffring?

Det er akkurat samme forhold man har ved standard bøylekoblinger og kulisse. (- I grunnen rart at standard bøylekoblinger leveres på vogner og lok med kulisse!)
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2016 at 11:39
Weinert har en "koblingsforlenger" art 8647. DEnne stikkes inn i den originale NEM holderen og man får en ny NEM holder utenfor. Egentlig beregnet for å forlenge NEM koblingen når man setter på bremseplattform på en godsvogn.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2016 at 14:31
1000 takk for tipsene Smile.

Jeg skal prøve de.

Hvor får man kjøpt Weinert art 8647, er jeg så heldig å få kjøp de i Norge ?


Edited by Tåge - 19 januar 2016 at 14:32
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2016 at 14:37
Togbutikken kan sikkert hjelpe deg.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2016 at 15:01
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Togbutikken kan sikkert hjelpe deg.

1000 takk for info Smile .

Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.