MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - EL11. Skal tegne og legge opp deler
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

EL11. Skal tegne og legge opp deler

 Post Reply Post Reply
Author
Joelles modeller View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 30 oktober 2015
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 69
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Joelles modeller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: EL11. Skal tegne og legge opp deler
    Posted: 31 desember 2015 at 01:12
EL11 kommer ikke i produksjon av meg eller andre, men jeg skal lage et eksemplar til meg selv og alle delene som jeg tegner blir lagt opp på shapeways uten fortjeneste til meg og pris avhenger av hvilke materialer du velger. (mye stål i detaljer mot plast feks) 
Så for de som driver med O og har lyst til å bygge en EL11 så har jeg skikkelige tegninger nå og tegner nå boogier detalj for tiden - riktig. 

Jeg håper jeg kan glede i alle fall noen med dette.
Joëlles Modeller
Back to Top
daghpede View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 april 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote daghpede Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2015 at 08:54
Det sveitsiske lok'et Ae 4/4 som var forbilde for El 11, produseres av firma Hermann i Sveits. Der kan korrekte boggier kjøpes, kanskje selger de også bare boggisider. Topp kvalitet!
dhp
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2016 at 22:49
Takk for den. Har du link?

I år lager jeg Kunne-ha eksistert-modellen min men neste år skal jeg lage denne til meg selv. Mye mer å tegne.






HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2016 at 22:54
Hva heter boogiekasse på engelsk eller tysk. Hva skal jeg søke på på herman?
HJM.models
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2016 at 03:52

Originally posted by daghpede daghpede wrote:

Det sveitsiske lok'et Ae 4/4 som var forbilde for El 11, produseres av firma Hermann i Sveits. [...]

Det var Re 4/4 I som var forbilde for El 11. Ae 4/4 var et tyngre lok.

Hermann har en modell av Re 4/4 II, som er nokså forskjellig. Ut fra hva jeg kan se av nettsiden deres, har den ikke de karakteristiske bladfjærene som El 11 har på boggiene.

På bilder av Re 4/4 I ser boggiene temmelig like ut de på El 11, men det betyr ikke nødvendigvis at hjuldiameter og akselavstand er de samme.

Back to Top
daghpede View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 april 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote daghpede Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2016 at 08:31
Da jeg skulle bygge min El.11 i 0-skala viste jeg El.11's boggitegning til Hermann, og han svarte da umiddelbart at dette er Ae 4/4 boggier som i vår BLS-modell. Det er godt mulig at Re 4/4 var forbilde til hoveddelen av loket, men de kan kanskje ha brukt Ae 4/4 sine boggier? Jeg har ikke fasiten, refererer bare hva personer med større detaljkjennskap enn meg forteller.
dhp
Back to Top
RuneH View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 285
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RuneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2016 at 09:55
Spennende! Har du noen bilder av loket som du kan vise?
Mvh

Rune H
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2016 at 13:44
Jeg har en Rivarossi BR216 som jeg skal bruke boogiene med hjul og motor på til å lage EL11. Jeg er opptatt av detaljer PÅ BANEN - ikke om det er noen feil detaljer på boogiene. Og det blir mye billigere å kjøpe en EL11 hvis jeg bruker deler fra BR216
HJM.models
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2016 at 15:24
Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:

Hva heter boogiekasse på engelsk eller tysk. [...]
Akkurat der kan jeg ikke hjelpe deg, siden det er et ord som ikke en gang finnes på norsk. Men det tyske ordet for boggi (med enkel "o" og dobbel "g") er "Drehgestell". På engelsk heter det "bogie" (med enkel "o" og enkel "g"). I amerikansk engelsk brukes også "truck".
Back to Top
Joelles modeller View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 30 oktober 2015
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 69
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Joelles modeller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2016 at 18:16
Jeg skal bruke mine boogier inkludert motor fra min BR216. Jeg vet at det blir feil men akselavstanden i boogien er det samme på EL11 men det morsomme for meg er ikke at det er 100% i detaljene på lokomotivene, men det skal være lekkert på banen. Der er det viktig med detaljer for meg. Så jeg har funnet en løsning.
Joëlles Modeller
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.