MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Skinnebrudd for spordeteksjon og signalstyring?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Skinnebrudd for spordeteksjon og signalstyring?

 Post Reply Post Reply
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Skinnebrudd for spordeteksjon og signalstyring?
    Posted: 27 desember 2015 at 19:58
Første uka av juleferien har vært veldig daff, men neste uke hadde jeg håpet å få gjort unna permanent sporlegging på (hvertfall noe av) de seksjonene som utgjør togmagasinet på anlegget mitt. Sporplanen på de aktuelle seksjonene er som bildet under viser:



Automatisk togstyring er ikke aktuelt, men jeg ønsker en form for visuell indikasjon på om valgt togvei er ledig, og da i form av innkjørsignaler ved de ytre sporvekslene på magasinet. Signalene skal vise stopp eller kjør (ev. kjør med avvik) basert på vekselstilling og hvorvidt det valgte sporet er opptatt eller ledig. Spor 6 inngår ikke i togmagasinet, dette er linjen videre til endestasjonen (m.a.o. alle kurvevekslene i høyre ende av magasinet må ligge til avvik/indre kurve, dette blir da motsatt av normal praksis).

Alle vekslene er Electrofrog og vil få isolerlasker ved skinnekrysset (i praksis litt lenger unna, omtrent ved middel for å sikre avstand mellom vognene til sporet ved siden av), men er det nødvendig med flere isolerte sporfelt for å sikre vekselgatene i hver ende, og hvor skal i så fall disse skinnebruddene plasseres?

Takknemlig for alle tips og innspill!Smile
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2015 at 20:29
Det er litt uklart for meg hva du spør om, så svaret mitt vil kanskje ikke treffe helt.

Hvert spor i togmagasinet bør være en egen elektrisk seksjon som du har en eller annen form for deteksjon på om er belagt. Hvis du bruker ordinært sporfelt, må første og siste enhet i en togstamme ha minst en hjulaksel som det kan gå strøm mellom hjulene. Et lok med motor er godt nok i så måte. I tillegg bør du ha et såkalt vekselsporfelt i hver ende, som detekter om et tog strekker deg ut over sporet i togmagasinet.
For å kunne sette opp et signal med tilhørende vekselposisjoner til et bestemt spor, må du dermed på en eller annen måte lese deteksjonen på de to vekselfeltene og det aktuelle sporet FØR signalet stilles i klart, og alle de nevnte sporfeltene må vise at sporet er ledig. Vekselfeltene bør i ytterendene gå fram til baksiden av innkjørsignalene.
SKulle jeg løst dette i praksis, ville jeg brukt togveistillere, dvs. en stiller i hver ytterende, og en stiller for hvert spor. Ved en diodematrise kan man for hver kombinasjon av to togveistillere bestemme akkurat hvilke veksel som skal legges hvordan, og også signalet. Togveistillerne må imildertid også "gå gjennom" de aktuelle detektorene som altså må ligge i "klart spor", og jeg vil tro at et passende rele til hver detektor vil gjøre nytten, avhengig av hva slags utgang detektoren har.


Edited by ses - 27 desember 2015 at 20:31
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2015 at 21:57
Jeg spør om jeg trenger flere skinnebrudd (utenom isolerlasker ved skinnekryssene i vekslene) for å sikre de ulike togveiene inn i magasinet. Du er nok inne på det rette siden du nevner vekselsporfelt i hver ende, det er nettopp den biten jeg er usikker på, hvordan jeg skal lese spordeteksjon gjennom vekselgatene og om det i det hele tatt er nødvendig. For øvrig ser jeg for meg en enkel vekselstiller i hver ende, f.eks. en 5-posisjons vribryter, og vekslenes stilling angir da signalet ut fra hvorvidt sporet er ledig eller opptatt.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2015 at 00:10
Du trenger ett vekselfelt i hver ende. Alle vekslene i en ende inngår i samme felt. Isoleringene legger du så langt inn på oppstillingssporene at det er innenfor det som kalles "middel", dvs. der toget/vognene kan plasseres trygt uten å komme i konflikt med tog/vogner på nabosporene. For hele stasjonen blir antall sporfelt da antall oppstillingsspor + 2.
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2015 at 10:18
OK, så alle vekslene i hver ende inngår i samme sporfelt, det er jo absolutt det enkleste men kanskje ikke det optimale? Da vil jeg jo få rødt signal fra venstre dersom det f.eks står et ekstra langt tog i spor 1 som står delvis ut i den siste vekselen (mellom spor 1 og 2, midt på nederst), selv om det faktisk er fullt mulig å kjøre inn på spor 4 eller 5 (og kanskje også spor 3). Den eneste måten å unngå dette på er vel å la hver veksel med tilhørende mellomstykke til neste veksel være sitt eget sporfelt? Blir ikke dette også mest korrekt med tanke på forbildet, selv om det kompliserer kablingen ganske mye?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2015 at 10:53
Da må du som du sier, dele opp vekselfeltet på passende måte. Lange vekselfelt deles opp i 1:1 også. Bruk sunn fornuft for å finne en optimal løsning. Det er gjort utrolig mye "rart" i 1:1 når det gjelder sikringsanleggenes oppbygging, ut fra lokale forhold og hva slags oppgaver som skal løses.
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2015 at 12:12
Jeg har jo et par naturlige skiller i den venstre vekselgaten, all den tid den blir delt i to av seksjonsskjøten mellom to av vekslene. Den korte seksjonen der er løs og kan løftes ut (foran døra), så da kan det jo være greit at de to vekslene på den løse seksjonen utgjør ett sporfelt, mens de to andre på seksjonen lengst til venstre blir ett annet felt. På den måten kan hvertfall spor 4 og 5 være tilgjengelige selv om det innerste sporfeltet er belagt.

Vekselgaten til høyre består kun av kurveveksler og utgjør en del av hovedsporet som fortsetter i spor 6, så de trenger jeg strengt tatt ikke dele opp i flere sporfelt i det hele tatt, men bare lar de være en del av den vanlige blokkstrekningen på linja der.

Da tror jeg at jeg har en ganske klar tanke i hodet om hvordan jeg kan gjøre det, så da er det bare å sette i igang. Det er jo greit å forberede for spordeteksjon fra starten av, selv om detektorene ikke blir montert på en stund ennå. Takk for tilbakemeldingene!Smile
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,062 seconds.