MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Gjett hva jeg lager i skala O
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Topic ClosedGjett hva jeg lager i skala O

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2015 at 03:16
Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:

Jeg tenkte å lage NEM stick i plogen. Er det samme mål på NEM i hullet man stikker inn på O som HO?
Neppe, da det finnes ulike NEM-normer for koblinger i H0 og 0. Sjekk selv:

Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2015 at 07:44

Nei! Sånn umiddelbart slår det meg at bufferbjelken er alt for bred, og at boggien overhodet ikke ligner på forbildet.
[/QUOTE]




Det er helt riktig, bortsett fra bufferbjelken som enda ikke er tegnet. Boogiene ligner ikke. Jeg har altfor dårlige tegninger og fotoer til å lage en ekte boogie så jeg hadde ikke annet valg enn å bruke fantasien.
Men så har man jo slike som kjøper feks en tysk modell og fornorsker den. Man må vel se på det sånn hvis ikke noen kan bidra med gode bilder å laste opp...
Men jeg kan jo spørre. Hvor går de som skal lage gamle utrangerte lok hen for å få gode tegninger. Hadde jeg hatt like gode tegninger som på Di2 så kunne jeg ha laget skikkelige boogier. Noen som kan bidra med info der for å forbedre modellen? For da kan jeg tegne nye boogiekasser.

Hva har fersk NMJ og Amundsen hobby gjort for å få så gode modeller? Hvis noen sitter på info så blir jeg glad for den for dette kan lage et bedre produkt. Jeg tar alle råd.

Edited by HJM.models - 29 desember 2015 at 08:12
HJM.models
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2015 at 09:28
Hei


Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:

Jeg tenkte å lage NEM stick i plogen. Er det samme mål på NEM i hullet man stikker inn på O som HO?

Neppe, da det finnes ulike NEM-normer for koblinger i H0 og 0. Sjekk selv:



I den grad skoletysken står meg bi, er det NEM 362 og 365 som gjelder.

Videre oppfatter jeg at selve holderen NEM362 er like men at det gjelder andre mål for 0 enn H0 i forhold til plassering.
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2015 at 10:18
Nå blir det nye boogier - jeg har klart å spore opp gode tekniske tegninger av EL11 fra norsk jernbane museeum. Nå skal boogiene bli riktige.
HJM.models
Back to Top
DagfinRognstad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 130
Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2015 at 10:34
"Hva har fersk NMJ og Amundsen hobby gjort for å få så gode modeller?"

De har gjort leksa si....
Dagfinn Rognstad
Back to Top
Per Hilton View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2015 at 10:56
Originally posted by jhh61no jhh61no wrote:


Videre oppfatter jeg at selve holderen NEM362 er like men at det gjelder andre mål for 0 enn H0 i forhold til plassering.


Koblingsfestets lengde, bredde og dybde er også forskjellig. 

http://www.morop.eu/de/normes/nem362_d.pdf

Men det er vel ikke så farlig.  All erfaring tilsier at dette prosjektet stopper opp lenge før valg av kobling blir noen aktuell problemstilling.
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2015 at 12:56
Det hjelper ikke meg at de har gjort leksa si hvis ikke jeg vet hvor jeg skal gå for at jeg kan gjøre det samme. Det vil jeg gjøre også. Så hva hvor må jeg gå for å gjøre leksa mi?

Edited by HJM.models - 29 desember 2015 at 12:58
HJM.models
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2015 at 13:20
Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:

Så ... hvor må jeg gå for å gjøre leksa mi?
Du kan jo ta en tur til Norge og se på, ta mål av detaljer, og ikke minst - ta mange bilder av originalen.
Det å lage en fungernde og ikke minst salgbar modell krever masse nitidig arbeid og undersøkelser. Det holder ikke å sitte foran sin egen pc og bare tro at informasjonen kommer av seg selv.
I tillegg til ovennevnte må man finne gode samarbeidspartnere / underleverandører / produsenter - som kan bidra til å få modellen ut til markedet. Akkurat her tror jeg du har alltfor stor tro på egen evne til å gjennomføre dine ambisiøse prosjekter.
Du skal ha kreditt for dine ønsker om å prøve å lage noe til deg selv, men det meste du driver med holder ikke til å prøve å selge til markedet her hjemme. At du har fått solgt noen få ukomplette overdeler av Di2, er ikke nok til å bli en ny produsent av norske mj-modeller.

Edited by KjellAn - 29 desember 2015 at 13:21
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Messingmodeller View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 april 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 79
Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2015 at 14:50
Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:

Hvis jeg får med Scandinavian miniatures så blir den gitt ut av ham og jeg selger tegninger.
Dette er SISTE advarsel fra Scandinavian Miniatures før vi involverer juridisk bistand. Vi har IKKE vært i kontakt med deg om dine prosjekter og har ikke interesse i samarbeid. Scandinavian Miniatures er ikke en person, men et firma med flere partnere som planlegger utgivelser felles i lang tid fremover.
 
Ved å nevne vårt firma og påstå både samarbeid og utgivelser opplever vi gir oss et dårlig omdømme. Vi opplever å ha helt ulike syn på de fleste områder, så et samarbeid er ikke aktuelt for oss.
Scandinavian Miniatures - messingbyggesett av norske modeller. http://www.messingmodeller.no
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.