MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lys i hus
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lys i hus

 Post Reply Post Reply
Author
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lys i hus
    Posted: 22 desember 2015 at 09:54
Er der noen triks vedr lys i hus/bygninger. Har tenkt å legge lys i en del av husene og tenker derfor fremover dersom lys/pære må skiftes. Hvis bygningene er limt fast og ellers integrert i landskapet kan vel dette skape problemer. Noen ideer eller tanker omkring dette? Bruker LED i noen av brygningene.
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2015 at 11:08
Jeg ville ha brukte LED i alle bygninger, men hvis du absolutt vil bruke glødepærer, er det en mulighet å ha det åpent i bunnen av huset, og feste lysene på stag som stikkes opp og festes på undersiden av anlegget. Husk at det blir best lys om de er montert så høyt som mulig inne i bygningene. :)
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2015 at 20:16
Hei

Et tips jeg så var å montere LED inne i legeklosser dersom en ville ha forskjellig lys i ulike rom
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
jarleek View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 juli 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 57
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jarleek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2015 at 23:44
Et annet tips jeg plukket opp en gang: Ved å sette f eks et stykke svartmalt papp på diagonalen inne i huset, evt to stykker i kryss (eller enda mer oppdelt), kan du få effekten med belysning i bare noen av husets rom :) 
Jarle VE
Fersking i TMJK
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2015 at 01:57
... og den mer kostbare løsningen er å bruke de lysboksene som fåes kjøpt for montering bak hvert vindu en ønsker lys i ... Smile

Når det gjelder varighet, har vi mest erfaring med at i forhold til utvendg belysning med 'riskorn'-glødelamper, varer diodene vi har montert inne i hus, utrolig mye lenger. På utstillingsanlegget har glødelampene gått flere ganger, mens (jeg tror) alle diodene fremdeles er intakte.

Når det gjelder tilgjengelighet, vil jeg anta at for et hjemmeanlegg, vil det sannsynligvis ikke være behov for å skifte dioder. Men om en ønsker mulighet for det, ville jeg plassert bygninger uten å lime de fast.
Forusatt at ikke anlegget skal vippes opp mot veggen e.l. ... WinkTongue
Bjørn Egil
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.