MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Prosjekt mislykka
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Prosjekt mislykka

 Post Reply Post Reply
Author
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Prosjekt mislykka
    Posted: 18 oktober 2005 at 21:58

Mens jeg venter på at visse plater skal bli beine, bøyde jeg sammen denne kreasjonen her. Grunnen til at denne ble så inni hampen dårlig er vel 80% trykkeriet sin feil. Denne vogna er så lang at jeg ikke klarer å printe den ut selv(A3 lengde), og trykkeriet fikk en finish på filmen som var altifra jevn. Men messen i Bergen nærmet seg stormskritt og jeg ville gi den en sjangse, og resultatet ble deretter. Har iallefall fått vite det jeg ønsket med denne prototypen, så bortkasta var det ikke

PS. jeg er ikke helt gal enda, selv om det kan virke ut som jeg spyr ut modeller for øyeblikket

 



Edited by SveinR
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Lars D View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 oktober 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars D Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2005 at 22:58
 Du får det til du Svein. Må si jeg er imponert over alt du tryller fram på rekordtid. Gleder meg til å se hva som blir det neste fra deg
Lars D
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2005 at 09:19

Originally posted by Lars D Lars D wrote:

 Du får det til du Svein. Må si jeg er imponert over alt du tryller fram på rekordtid. Gleder meg til å se hva som blir det neste fra deg

Istemmes. Dette er veldig imponerende, og takk for at du deler det med oss - slikt virker nemlig veldig inspirerende. Spm Lars D sier, jeg gleder meg til å se hvordan det går videre, og gleder meg over det kreativiteten får til.

Hva slags design skal du ha på den? Fra nyttår blir jo "nydesign" historie.

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2005 at 14:13
Det blir forsatt nydesign å se til neste år også. Forsatt skal både B5 og B7 ha nydesign fram til de blir bygget om. De skal bygge om B5 først og det skjer i løpet av neste år. Så kommer B7.
A matter of life and death
Back to Top
NiM View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 06 april 2005
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote NiM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2005 at 14:53

Hvordan går det med studiene, Svein? Blir det noe tid til overs til det, eller? :-)

På den annen side viser vel historisk erfaring fra mange personer at det er når man er student man har mest tid til slike hobby-sysler.... :-) Så nyt den tiden så mye du kan!

 

 

Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2005 at 15:21

Selv om du selv syntes at noe av etsingen var mislykket, så må jo prosjektene dine i sin helhet være vellykket for MJ-miljøet. Ikke bare viser du at det går an, men du gir også verdifulle innspill og ikke minst inspirasjon til andre som driver med det samme.

Kan jeg spørre hva slags program du bruker? Jeg selv modellerer en del i Rhino, ( http://www.rhino3d.com/ ) som jeg syntes er et veldig bra program. Bortsett fra prisen da, rundt 7000,- Dette er et nurbs-program, slik at 2D etsetegninger på en måte blir veid "for lett". Men for å lage filer for fresing i voks eller cnc-maskiner, er det helt konge. Det beste med å modellere i Rhino er muligheten til å legge linjene oppå et fotografi. Deretter modelleres det i 3D og justeres etterpå til eksakte mål i 1:87. Se for eksempel hva denne karen har gjort med en skissetegning: http://lmd.ifrance.com/html/audittus.html  Et fotografi fungerer like bra.

Når filen er ferdig og du vil ta frem en prototype, men ikke har utstyr selv, kan jeg anbefale dette firmaet i Sverige: http://www.gtp.se/tjanster.asp  Er du fornøyd med masteren er det bare å sette i gang resin-støp for eksempel.

For 2D cad og etsing i enten messing, kobber, nysølv eller lignende, vil jeg anbefale firmaet eMachine i USA. http://www.emachineshop.com/  Her kan du laste ned et gratis CAD-program hvor du kan klikke på en knapp og få pristilbud på direkten. De etser hva det skal være og lager også former og mastere med CNC-teknikk. Programmet er lite, men veldig effektivt.

Hilsen  Kjetil

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2005 at 10:49

Hei!

Nå har jeg vært i Danmark en ukes tid, så er derfor jeg ikke har fått svart før nå.

Det går fremmover med studiene, men ikke i ekspress fart da, det var denne hoveoppgaven som skulle skrives. Men får så ufattelig mange tanker i hue når jeg skal skrive på oppgaven.

Jeg bruker for det meste AutoCad og AdobeIllustrator når jeg lager mine ting. Men har jo en drøm om å få til litt mer 3D og få laget noe på den måten også.

Har du fått laget noe hos noen av de nevnte firmaene Kjetil?

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2005 at 11:12
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Jeg bruker for det meste AutoCad og AdobeIllustrator når jeg lager mine ting. Men har jo en drøm om å få til litt mer 3D og få laget noe på den måten også.

Har du fått laget noe hos noen av de nevnte firmaene Kjetil?

Heisann.

Nei, jeg har ikke sendt over noen filer ennå. Jeg må få tegningene ferdig først. Det kan være at jeg kommer til å bruke en lokal modellbygger som har cnc-utstyr, for å ta frem en prototype først. Jeg må se hvor kompleks tegningen blir.

Jeg får se hva jeg får tid til før jul. Siden jeg er webmaster hos NJK og nestleder i jernbanemuseets venner på Hamar, går det med ganske mye fritid til dette. Men vinteren betyr jo lange kvelder, så noen kopper med varm gløgg foran pc"en med Rhino blir det nok tid til...

Hilsen  Kjetil

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2005 at 10:15
Originally posted by Lars Gjertsen Lars Gjertsen wrote:

Hva slags design skal du ha på den? Fra nyttår blir jo "nydesign" historie.

Finnes bare et design som er fint Og siden jeg prøver å holde meg innenfor 80-90tallet så er vel saken grei

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.