MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hvilket messingbyggesett passer for nybegynner?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hvilket messingbyggesett passer for nybegynner?

 Post Reply Post Reply
Author
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hvilket messingbyggesett passer for nybegynner?
    Posted: 16 desember 2015 at 12:21
Jeg har lyst til å bygge vogner og lok i messing. Tidligere har jeg forsøkt skd206 fra skaladesign. Læringskurven ble bratt, men resultatet ser ut som om en 3-åring har holdt på med noe.Det må være noe som kjørte på 80-tallet. Hva er lurt å begynne med?

skd206 fra skaladesign sin side:




Edited by _marius - 16 desember 2015 at 12:22
Marius
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2015 at 12:39
Skd 206 er en nydelig liten traktor men kan være litt vel smått for en nybegynner. Jeg ville heller prøvd meg på en godsvogn først. På 80-tallet sto det fremdeles en del G3 rundt omkring så det går an å prøve en slik. Steinar & Steinar og Scandinavian Miniatures har slike. Eller en L4 som Scandinavian Miniatures har, den ble brukt på 80-tallet. 
Jeg ville unngått sett der det må bøyes mye, som feks veggene på trevogner. Det kan nok ta motet fra en nybegynner. Jeg det kanskje var den største utfordringen med Skd 206. 

Lykke til, det er moro når man får det til! 
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2015 at 14:49
Både motorvogn type 70 og type 92 er enkle messingbyggesett som består av få deler. BM/BS 92 krever imidlertid et ferdig understell, hvorav "Pendolino" kan skrus rett på vognkassen som den er.

Type 70


BM 92
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2015 at 16:36
Jeg kan anbefale G2 fra Steinar og Steinar. Gode byggeanvisninger og deler som passer godt sammen.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Basic71 View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 12 juni 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Basic71 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2015 at 17:55
Det først jeg ville ha begynt med er å se på byggeveiledningen. S&S sin byggesett er bra å begynne med. Bygge beskrivelsen kan være litt vanskelig for en førstegans bygger. Skala Design sine siste byggesett har bedre byggebeskrivelse. Ha5 eller Rls5 er fine byggesett å begynne med.

Rune
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2015 at 20:46
Takk for svar. Skaladesign har tatt juleferie står det på web siden så jeg har bestilt  en G3 fra Scandinavian  til å begynne med.
Marius
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2015 at 22:29
Det spørs selvsagt hvilken epoke man ønsker å bygge i. De jeg anbefalte er jo i nyere epoke enn SKD 206 og G3. De er jo også mer detaljerte, og krever dermed også litt fingerferdighet.

Men uansett: Blogg om det her på forumet og bare spør om tips. Det er sikkert flere her inne som kan gi deg tips. Vedr. G3 bør du tusje på forsiden/utsiden av messingen slik at loddetinn ikke flyter i "treverket" på vognen. Det sparer deg for mye etterarbeid.

Blir spennende å følge deg
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.