MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Eller hva med EL18 i O? Jeg tegner.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Eller hva med EL18 i O? Jeg tegner.

 Post Reply Post Reply
Author
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Eller hva med EL18 i O? Jeg tegner.
    Posted: 15 desember 2015 at 01:22
Jeg tegner en EL18 i skala O. Jeg vet at snuta er litt feil og jeg lager den utelukkende bare til meg selv. Jeg har kjøpt og bestillt komplett motordrev i ende 2, i bakerste boogie. Fremste boogie får bare to løse hjul som ruller. Foreløpig er jeg på "tegnebordet" og lager en tegning som blir realistisk nok for meg. Selv om snuta i fasong er litt miks av EL18 og EL19 fordi jeg ikke fikk til bedre, så er jeg litt "myk i kantene" på slike feil. Det er bare bagateller.
Dette skal printes av Shapeways og det blir ikke billig så hele loket blir ikke ferdig før om et år tenker jeg for jeg skal leie designer på shapeways til å lage kopier av EL18 ploger og det er heler ikke billig. Plogene blir i plast. Chassiet skal jeg printe selv unntatt de synlige skjønnsmessige delene. Enbenspantografer i O vet jeg hvor jeg får kjøpt så...
Nå er jeg ferdig med Di2 så da trenger jeg et nytt prosjekt å tegne. 
Dette er etter en kveld med tegning:




HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2015 at 00:40
Den fasongen over går ikke an når jeg skal betale så mye for en print. Jeg har slettet hele filen og begynte på nytt og regnet ut så jeg fikk det riktig. Jeg lager alt selv, også chassiet. Det eneste jeg kjøper ferdig er motordrevet som skal sitte i en av boogiene og pantografene kjøper jeg også. Se dette bildet:


HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2015 at 23:32
De klossene jeg har ringet inn skal bufferne sitte på. Her er jeg inspirert av Lima EL13/14 som hadde buffere som låsemkanisme for kåpen. Jeg skal føge samme mønster der og lager et klikkststem så bufferne ikke faller av men går i lås. Det vil kunne åpnes igjen. Hullet i midten mellom lyktene og litt ned er en åpning fra virkeligheten og der lar jeg koblingen komme ut. Det blir NEM med Fleichmann bøylekobling. Det blir ploger i begge ender - hele ploger.




HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2015 at 01:06
Noen deler som lett kan gå i stykker, sånne ting som antenne på taket og speil blir egne deler i stål. Da lager jeg et hull i stedet der jeg kan feste dem epoxy. Jeg skal prøve å få like god tegning på denne som på Di2. Appropos Di2 så er det en fra Sveits som ville kjøpe en Di2 kåpe på shapeways. Tilbake til EL18 så blir det ploger i plast i hver ende men da må jeg spare til professjonell designer på shapeways.
Denne kåpen koster så langt drøye 217 euro så det blir langtisdprosjekt. August så kan jeg nok bestille den men noen deler lager jeg midlertidig selv med egen printer - chassiet feks. Så følg med.
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2015 at 01:10
Her er det mer detaljer. Det er feste for buffere, speil og antenne feks. Som sagt - Lima EL13/14 låsepatent for chassiet. Samme på denne.


HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2015 at 07:03
Jeg må gå langt i detaljer for jeg har lyst til at dette kan bli et byggesett som jeg kan selge på Shapeways i framtiden av Re460/EL18
Her er speil:

Her polished nickel stål



Og fra den andre siden

HJM.models
Back to Top
el18 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 08 oktober 2008
Location: Switzerland
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote el18 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2015 at 07:04
Sånn skal en El 18 ser ut i 0-skala:
http://www.hermann-rail.ch/hermann-modelle/eisenbahnen/lokomotivennsb-el-18/nsb-el-18-nr-18-22-44.php
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2015 at 07:27
Originally posted by el18 el18 wrote:

Sånn skal en El 18 ser ut i 0-skala:
http://www.hermann-rail.ch/hermann-modelle/eisenbahnen/lokomotivennsb-el-18/nsb-el-18-nr-18-22-44.php
Mulig det, men jeg lager min egen. Noen syntes det er gøy å lage selv.
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2015 at 07:29
Originally posted by el18 el18 wrote:

Sånn skal en El 18 ser ut i 0-skala:
http://www.hermann-rail.ch/hermann-modelle/eisenbahnen/lokomotivennsb-el-18/nsb-el-18-nr-18-22-44.php

Hvor mye er 4550 chf i kroner?
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2015 at 07:33
Jeg regnet ut. Du vet at denne EL18 koster nesten 40000kr? Tror min blir en "liten tanke" billigere.
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2015 at 08:33
Her er antenna til taket. Hvis dette skal bli et byggesett som selges på shapeways slik min drøm er, til og med med egenlaget chassie så må det være kvalitet og detaljer. Antenna på taket er i stål. Lager jeg den god nok så blir det en bra modell men mindre detaljer enn den jeg fikk link til men også en tiendedel av prisen også. Om drømmen om egenkonstruert modell for salg kommer i oppfyllelse får jeg først se når min er 100% ferdig og jeg har den hjemme og har prøvekjørt. 

Antenne i stål:




HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2015 at 08:37
En forbedring på antenna:


HJM.models
Back to Top
el18 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 08 oktober 2008
Location: Switzerland
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote el18 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2015 at 09:34
Jeg vet hvor mye den koster men hvis du vil lage den riktig bra så har du masse å gjøre.
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2015 at 21:51
Originally posted by el18 el18 wrote:

Jeg vet hvor mye den koster men hvis du vil lage den riktig bra så har du masse å gjøre.

Først og fremst så lager jeg den til meg selv. Så får vi se hvordan det går. Min kommer heller aldri til å koste 40000kr heller.
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 desember 2015 at 22:41
Jeg tenkte å bruke metallplata på denne som chassie for styrke og vekt på El18. kappe til fasong etc.

 
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 desember 2015 at 22:43
Og denne pantografen er bedre enn ingenting.




HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 desember 2015 at 22:44
Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:

Og denne pantografen er bedre enn ingenting.





Den må selvfølgelig lakkeres i metallfarge.
HJM.models
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.