MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Realisme og eksistens - Har det sammenheng?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Realisme og eksistens - Har det sammenheng?

 Post Reply Post Reply
Author
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Realisme og eksistens - Har det sammenheng?
    Posted: 08 desember 2015 at 22:54
Jeg tenker på en ting som det på forum er delte meninger om, dvs jeg tror at jeg er den eneste som er uenig med dere andre. At et tog eksisterer i virkeligheten eller ikke hvis modelle ser så ekte og har så mye til felles med fasonger, stil, detaljer etc at det KUNNE ha eksistert så mener jeg at realisme ikke har noen sammenheng med om et lokomotiv eksisterer/har eksistert eller ikke. Loket er kanskje ikke et lok som har vært produsert i virkeligheten men det ser realistisk nok til at det KUNNE ha vært laget i virkeligheten. Det er realisme mener jeg. Om lykter sitter en millimeter feil eller taket har et litt mindre vindu enn det som finnet i ekte har da INGENTING med realisme å gjøre. Da er vi over på design, ikke realisme. Her er et lok jeg har viist før som ikke eksisterer i virkeligheten da det fra produsenten manglet hvitt/rødt lysskift og ikke elektriske pærer og masse andre ting. Det har kanskje riktig farge og logo men vindusglass og interiør etc mangler, og mye mer som jeg har lagt til på min, som vel å merke ikke finnes i mitt design i virkeligheten mye mer realistisk. Se dette eksemplet som jeg har vist i en annen tråd før. Og loket er enda ikke ferdig. Ta en titt og døm selv:














HJM.models
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 595
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 desember 2015 at 23:03
Blandet innlegg.

Edited by TeVe - 09 desember 2015 at 21:17
Terje V.
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 desember 2015 at 23:10
Originally posted by TeVe TeVe wrote:

Det der likner ikke på Skd 215 i det hele tatt.

Mulig det. Men har det noe å si? Loket Er så realistisk at det KUNNE ha eksistert med et slikt navn. Hva ligger til grunn for at det blir mindre realistisk da? Nå er du over på design - ikke realisme. Det skjønner ikke dere andre.


Angående dekaler så er det bestilt for å få det ekte, men det er feil dekaler. (EL16 NSB Gods)
Dere andre klarer ikke skille mellom design og realisme.

Edited by HJM.models - 08 desember 2015 at 23:31
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 desember 2015 at 23:45
Mer om realisme. Jeg skal sette inn en mann som kjører loket. Jeg har aldri sett et lok som kan kjøre av seg selv i virkeligheten uten lokfører, men slike tog kryr det av i HO. Og koblingene da. Det er jo noen kjempekoblinger som er 40 ganger større skalamessig enn i virkeligheten. Det skulle maks vært N-koblinger i HO og N er for smått for realistiske koblinger. Og noe helt urealistisk er jo åpne ploger - snøen vil jo gå i gjennom og hele poenget er borte. Det har jeg heller aldri sett i virkeligheten. Selv skal jeg utelukkende bruke HO koblinger med NEM på O skala OG ha hele ploger i begge ender. HO koblinger kan til nød gå an. Mulig at det blir N-koblinger. Slike feil godtar dere bare det har riktig "farge og dekaler og lyktene sitter riktig og at det finnes i virkeligheten.
Dette skjønner ikke jeg.

Edited by HJM.models - 08 desember 2015 at 23:57
HJM.models
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2015 at 02:02

Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:

[...] Og noe helt urealistisk er jo åpne ploger - snøen vil jo gå i gjennom og hele poenget er borte. Det har jeg heller aldri sett i virkeligheten. [...]

Så plogskjærene som tidligere ble brukt på mange av NSBs lok, og fortsatt er i bruk på BM69, er helt urealistisk og uten poeng?

http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=176535

Back to Top
jarleek View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 juli 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 57
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jarleek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2015 at 10:13
MRH Magazine (http://model-railroad-hobbyist.com/magazine) har faktisk for ikke lenge siden startet opp en fast spalte som kalles "Imagineering", der ulike gjesteskribenter skriver om sine modelljernbaneprosjekter som er basert på fantasi (i motsetning til en modell av et spesifikt område). Her vil du også finne prosjekter som plasserer seg selv i alternative virkeligheter. 
Det som antakelig er lurt når man gjør dette er å tone ned fokus på at modellen kunne tilhørt f eks NSB, og heller fokusere på at den hører til i en historie på anlegget ditt :)
Jarle VE
Fersking i TMJK
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2015 at 10:51
Men det er designet fra meg med forbilde fra NSB. Man kan si at jeg plukker litt herifra og derifra og lager noe eget som ser realistisk nok til at det kunne ha vært ekte.
Jeg skal bruke NSB navnet men det skal ikke stå EL16.

Edited by HJM.models - 09 desember 2015 at 10:59
HJM.models
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2015 at 13:38
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Så plogskjærene som tidligere ble brukt på mange av NSBs lok, og fortsatt er i bruk på BM69, er helt urealistisk og uten poeng?

http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=176535



Det er kanskje ikke slike ploger han snakker om? Tenker nok heller på ploger på gamle amerikanske lok. Men det var nok mer for å ta unna dyr, steinras, trær osv (og kanskje indianere) enn snø...

https://en.wikipedia.org/wiki/Chimney_%28locomotive%29#/media/File:Leviathan_63_Train_Festival_2009.jpg
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2015 at 14:10
Denne typisk amerikanske tingesten er ikke beregnet på snø i det hele tatt, det er en "kufanger" ("cowcatcher" eller "cattle catcher"). Den er beregnet på å rydde unna gjenstander av diverse størrelser som måtte havne i sporet foran toget. Økenavnet kommer nok av at kveg av forskjellig art var de mest vanlige "gjenstandene" den måtte ta seg av.

Hvordan kom forresten Skd 215 inn i denne diskusjonen?

Edited by H. Lindholm - 09 desember 2015 at 14:14
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2015 at 16:07
Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:

Nå er du over på design - ikke realisme. Det skjønner ikke dere andre.


Jeg tror nok de aller fleste skjønner dette. Men det er nok mer vanlig med slike modeller i G-skala enn i de mindre skalaene. Jeg f.eks bygger hagejernbane, og har ingen problemer å bruke lok eller vogner som ser ut som de kunne hatt et forbilde fra virkeligheten. Men jeg er nøye på å ikke blande stilarter. Jeg har meste materiell fra HSB (tysk smalsporbane i Harz) og DR, og vil derfor ikke blande inn amerikanske tog eller tog som er for normalspor. Mine tog skal ha sentralbuffere. Men i hagen min blir alt materiell tilhørende den fiktive Opsundbanen, oppkalt etter stedet jeg bor.

www.heinepedersen.com/hagejernbane
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2015 at 20:04
Innenfor 16mm gjelder prinsippet "Might have been" og "Vi etterligner ikke en ordentlig jernbane - vi bygger vår egen". Og i praksis blir dette det samme som kollega Heine nevner....
krsven
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2015 at 21:47
Jeg tenkte på den type ploger som sitter på Di3, EL13 etc. For å få plass til en kobling som er 40 ganger for stor skalamessig så har de laget en DIGER åpning i den. Det haller jeg ikke realisme. Vanligvis hel plog i fronten, men...
Jeg tenker ikke på amerikanske "buffere"
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2015 at 21:48
Originally posted by krsven krsven wrote:

Innenfor 16mm gjelder prinsippet "Might have been" og "Vi etterligner ikke en ordentlig jernbane - vi bygger vår egen". Og i praksis blir dette det samme som kollega Heine nevner....


Bygge sin egen - det uttrykket likte jeg.
HJM.models
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2015 at 22:28
De fleste liker det......mer av sånt på bl.a. www.livingsteam.no , linker til flere baner der.
krsven
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2015 at 10:44
Hvor får de chassie fra?
HJM.models
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.