MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Flexiskinner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Flexiskinner

 Post Reply Post Reply
Author
Simpel View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 15 mars 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 26
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Simpel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Flexiskinner
    Posted: 03 desember 2015 at 11:48
Hei,

Kan flexiskinner brukes til absolutt alt? Eller er det tilfeller der "vanlige" rette og svingete skinner er bedre?
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2015 at 12:09
Det er sikkert delte meninger om dette.
Personlig har jeg ikke vært borti noen tilfeller hvor det ikke hadde vært mulig å bruke flexiskinner i stedet for faste skinnestykker. Det finnes selvfølgelig tilfeller hvor det kan være like praktisk og noen ganger betydelig enklere å bruke faste skinnestykker hvis slike passer til behovet. Da slipper man jo tilpassingen.
Jeg har ikke selv bygget modulanlegg som skal monteres og demonteres ofte, men jeg kan forestille meg at det kan være en fordel å bruke et fast skinnestykke nærmest seksjonskjøten for å oppnå størst stabilitet.
Forøvrig synes jeg at det er så mange fordeler med flexiskinner at jeg ville brukt det i størst mulig utstrekning. Den største fordelen er etter min mening at man får en mer naturlig kurveføring enn med faste skinner, pene overgangskurver kommer helt av seg selv.

Edited by H. Lindholm - 03 desember 2015 at 12:10
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2015 at 12:23
En annen fordel med flexi er at det blir lenger mellom skjøtene, og det gir stabilere spenning. Det blir mye lodding hvis du skal lodde strømforsyning til hver eneste korte skinne. :)
Back to Top
Simpel View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 15 mars 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 26
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Simpel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2015 at 15:09
Er det vanlig å lodde i skjøtene?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2015 at 15:19
Med fleksiskinner kan det være en fordel å lodde skjøtene i kurver slik at skjøten ikke  får en knekk. Lodding må da skje mens sporet i/ved skjøten ikke er kurvet. Dvs man lodder en og en skjøt og så buer til sporet et stykke forbi skjøten, fester sporet (midlertidig i hvert fall), og så tar neste skjøt i kurven. Behovet for dette avhenger av kurveradien. Jo krappere jo større behov. Behovet ser man ved å prøvelegge sporet uten lodding, og se etter om skjøten ser grei ut, dvs. uten knekk. 

På den annen side bør det ikke loddes over for lange strekninger siden solslyng også kan opptre i MJ. Men det avhenger igjen av temperatursvingningene i MJ-rommet.
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.