MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Marklin 7555 Reed kontakt
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Marklin 7555 Reed kontakt

 Post Reply Post Reply
Author
marklintog View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Marklin 7555 Reed kontakt
    Posted: 15 november 2015 at 17:50
Hei er det noen som kan hjelpe meg å forklare hvordan reed kontakten fungerer. Vil jeg kunne styre penser, signaler osv om jeg kobler til slik på skinnegangen. Forstår jeg riktig at dette er alternativ istedenfor kontaktskinne ?
Back to Top
JanT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote JanT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2015 at 19:22
http://www.google.no/?gws_rd=ssl#q=reed+contact+switch

Edited by JanT - 15 november 2015 at 19:24
Back to Top
marklintog View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2015 at 19:57
Trenger litt mer basic hjelp plantegning osv hvordan dette er koblet til marklin c-skinner slik at jeg kan forstå på enkel måte da ikke er så flink med oppkobling av anlegg.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2015 at 22:06
Ja, du kan bruke Reed-kontakter til å styre sporveksler, signaler og alt annet som kan styres med et kort trykk på en trykknapp. Den betjenes ved at en magnet passerer like over kontakten. Magneten plasseres under lokomotiv eller vogn, og skal være så lav som mulig uten å subbe nedi Reed-kontakten, skinnene eller andre ting.
Det skal normalt bare være en magnet i hvert tog.

En alminnelig, enkel Reed-kontakt er i praksis akkurat det samme som en enkel trykknapp. Märklins 7555 er alminnelige enkle Reed-kontakter.
Dee har to ledninger. Når en magnet passerer over kontakten blir det forbindelse mellom de to ledningene. Akkurat det samme som når du trykker på en trykknapp (eksempelvis en ringeklokkeknapp). Når magneten er borte fra Reed-kontakten brytes forbindelsen igjen.

Reed-kontakter bør plasseres slik at ikke noen tog stopper slik at magneter blir stående lenge stille over kontaktene. Hvis det skjer vil det ha samme virkning som at man trykker knappen på en kontrollpult nede kontinuerlig. Nyere sporveksler, signaler og andre magnetartikler skal tåle det, men eldre typer kan brenne opp hvis knappen holdes nede lenge (eller en Reed-kontakt aktiveres for lenge).

Mange bruksanvisninger kan lastes ned direkte fra Märklins nettsider.
Lenke: Bruksanvisning for 7555

Edited by H. Lindholm - 15 november 2015 at 22:09
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2015 at 10:31
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Ja, du kan bruke Reed-kontakter til å styre sporveksler, signaler og alt annet som kan styres med et kort trykk på en trykknapp.


Jeg ville ha vært forsiktig med å la reedreleer styre magnetartikler direkte. Dette av den årsak at dersom det oppstår store strømstøt, kan relekontaktene "sveise seg". Slike strømstøt kan opptre ved å bruke spoler og annet som i en kort periode kan trekke mye strøm. Man bør også konsekvent benytte seg av "friløpsdioder" - og det er vanskelig mht. vekselstrøm.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2015 at 16:28
Märklin skriver selv i bruksanvisningen for 7555 at det bare må kobles til 1 magnetartikkel til hver Reed-kontakt.

Min erfaring med Reed-kontakter er at de fungerer helt utmerket til direkte styring av magnetartikler så lenge man holder seg godt under angitt maksspenning og maksstrøm og bruker vekselspenning til styringen. Ved bruk av likespenning kan man oppleve at kontaktene "sveiser seg" ved mindre strømmer en angitt maksstrøm. For en del typer Reed-kontakter ser jeg at det også i spesifikasjonene er oppgitt betydelig lavere maksstrøm for like- enn for vekselspenning.
Jeg har hatt flere utstillingsanlegg hvor både sporveksler og signaler har vært styrt direkte av Reed-kontakter som har fungert feilfritt i mange år med daglig bruk.

Fleischmann har hatt Reed-kontakter i sortimentet mer enn 40 år, Märklin kom etter med sine for noen år siden. Felles for disse er at selve Reedkontakten (glassrøret) er plassert beskyttet inni et plasthus, og med ferdig påloddede ledninger.
Man kan kjøpe mye billigere Reed-kontakter enn disse, men da får man vanligvis bare selve glassrøret med kontaktpinner som stikker ut i hver ende. Det finnes massevis av størrelser med forskjellige egenskaper, og de er lettere å skjule ved å plassere dem nedi grusballasten eller inni andre konstruksjoner. Bl.a. Brawa har slike ("Schutzgasrohrkontakt, art. 3530), muligens også andre MJ-leverandører. De er også vanlig handelsvare i elektronikkindustrien.
Hvis man kjøper dem "løse (eller eventuelt tar Fleischmanns eller Märklins ut av sitt plasthus) må man imidlertid være ekstremt forsiktig så ikke glasset sprekker der kontaktpinnene stikker ut. Hvis kontaktpinnene må bøyes må man holde pinnen med en spisstang inntil glasset og bøye utenfor så ikke glasset belastes. Hvis det blir den minste sprekk i glasset må man regne med at det før eller siden (vanligvis før) blir luftlekkasje inn i vakuumrøret, og da er kontakten ødelagt.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.