MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hva står på byggebordet 2015
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hva står på byggebordet 2015

 Post Reply Post Reply
Author
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hva står på byggebordet 2015
    Posted: 05 november 2015 at 21:24
Tenkte å vekke liv i denne gamle tråden som inneholdt så mye interessant fra folk her på forumet. Det var en av de beste trådene som har vært på MJF-forumet etter min mening.

På mitt byggebord står det flere prosjekter:

Klargjøring av en Bf31 nr 18104 som skal brukes til manualen til Skala Design sitt byggesett. Det er dekaler på understellet som står for tur nå.

En Skd214 som har vært på og av bordet i en årrekke uten å bli helt ferdig.

Og tilslutt, det første messingbyggesettet jeg bygde, men ikke har fullført. En G4 vogn.

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2015 at 21:58
Kjempebra tiltak Svein! Jeg henger meg på og håper flere gjør det samme! 

Her i Bodø har jeg de siste dagene jobbet med et prosjekt jeg har hatt i tankene i over et år, men som jeg ikke har kunnet realisere før det kom en pakke fra Japan helt hit til Norge i forrige uke. Da passet det utmerket at jeg har hatt min "friuke" de tre første dagene i denne uka. 

Idéen bak dette dioramaet fikk jeg i fjor da tv kanalen Sky i Tyskland skulle ha Star Wars maraton. Man laget da ulike trailere som satte romskip i den tyske hverdagen. Deriblandt en krasj på autobahn, filmet fra et dashkamera. Big smile Å lage Sci-Fi modeller har egentlig ikke interessert meg, men jeg har i det siste blitt mer å mer imponert over modellbygginga og væringen disse modellbyggerne gjorde til spesielt de første Star Wars filmene, og når man plutselig får en anledning til å sette det humoristisk inn i vår hobby så synes jeg det er fantastisk. 



TIE Fighteren kommer fra Japanske Bandai og er i skala 1:72. Ingen kan jo 100% si hvor store disse er, og heller ikke StormTrooper soldatene. Det er jo bare fantasi og 1:87/72 er ikke så fryktelig langt fra hverandre. Romskipet er så avkappet og de skadde delene er lagd av aluminiumsfolie fra ei vinflaske, rør og lakkert kobbertråd. 
Veiskiltet har jeg lagd i Adobe Illustrator og printet ut på fotopapir. De blir så montert på plastplater og skal stå på en portal av messing. Veien skal få saltsørpe, noe som skal bli spennende å modellere. 

Men dette ble kanskje litt vel off topic. Da kan jeg berolige dere som ønsker MJ at jeg har flere prosjekter på byggebordet. Deriblandt Df37 Post-/reisegodsvogn fra Scandiavian Miniatures for ombygging av ei gammel Lima B3 vogn, og denne:
 
Interiørdeler til reisebyrået som var på Bodø stasjon. Akkurat delen på bildet er skilleveggen bak disken på byrået. På motsatt side av denne veggen satt det flere og tok mot telefonbestillinger. Derfor hadde man denne karusellen. Hver lomme var plassbestillingene for dag-/natttogene på Nordlandsbanen. Ellers var jo NSB Reisebyrå et fullverdig reisebyrå der man kunne kjøpe alle typer reiser. Så det skal bli mye reklame for charterturer, flyselskaper og destinasjoner i lokalet.



Edited by Claes Lislerud - 05 november 2015 at 21:59
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2015 at 22:16
Det er kø frem til byggebordet, men akkurat nå er det flatpakkede laserskårne bygninger fra SMB Service og Skipsmodeller med norske forbilder som er fremst i køen.  Jeg har ikke besluttet hvor alle disse bygningene skal plasseres på mitt lille norske "point to point" anlegg, men jeg er mest opptatt av gleden av å sitte ved byggebordet og skape modeller der andre har gjort et fabelaktig forarbeid.  I tillegg tester jeg ulike tekniker med grunnmaling, vasker og tørrbørsting på ulike modeller.








Edited by Morten Jacobsen - 05 november 2015 at 22:17
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Kristoffer6951 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 12 februar 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 44
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kristoffer6951 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 november 2015 at 23:10
Jeg har som mitt første byggesett bygget en SKD221 fra Skaladesign, denne er bortimot ferdig men en mangler smussing. Jeg har i utgangspunktet bygget den etter et bilde da 221.150 var nyrevidert, men de ser jo ikke så flott ut mange dager, så jeg lurer på om jeg vil smusse den litt i allefall, kanskje typisk slik den ville sett ut etter en "helgavask" e.l. Noen tips?



Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2015 at 22:45

Dette byggesettet fra Norske Modeller, fikk seg en omgang i dag under TV-tittinga. Nå er det bare maling og pipa som må fullføres før alt er på plass.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2015 at 07:32
Det var noen dramatiske ark under modellen! Confused

Er dette modellen vi påbegynte under seminaret i Tr.heim for maaaaaange år siden?


Modellhilsen

Claes
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2015 at 22:33
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Er dette modellen vi påbegynte under seminaret i Tr.heim for maaaaaange år siden?




Ja det er modellen som ble påbegynt i Trondheim. Har aldri fått gjort den ferdig. Nå håper jeg at jeg kan få på plass de siste brikkene.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
jarleek View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 juli 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 57
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jarleek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2015 at 21:26
Det jobbes med teknikker jeg aldri har prøvd meg på før, for å tilfredsstille spesifikasjonene i arkitektskisser utført av klubbens mer meriterte landskapsbyggere: 

Til en bordforskalet støttemur  der en liten bekk/elv skal krysse under sporet i rør har jeg plukket passende bord fra en "Craft Value Pack" skalatømmer fra Kappler:


Disse ble kappet i 3-5 meter skalalengder og limt ned i støpeformene for å gi det riktige uttrykket i den ferdige muren.


I dag har jeg støpt en av murene (de to med markeringer på skal ha montert rør, slik at den ferdig støpte muren også kan få montert rør; da trengs det bedre bor enn jeg har/ en endring av metode). Det ble brukt vann med litt svart brekkfarge, gips og litt chinchillasand for struktur. Resultatet ble helt OK for et første forsøk, men formen fikk seg en smell:



På privaten jobbes det med et diorama i "IKEA Billy"-format til utstilling av modeller. Dette har vært et av-og-på-prosjekt i noen år. Formatet har kommet seg av mangel på eiet bosted, noe som endrer seg veldig snart. Da håper jeg å kunne begynne på noe mer kjørbart, endelig! N-skala:


Jarle VE
Fersking i TMJK
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2015 at 22:49
Rune Huseby har laget seg en Eo resturangvogn fra scratch, deretter støpt den opp i resin. Jeg har vært så heldig å fått en slik kåpe som hadde noen småfeil. Etter en omgang med sparkel og maling ble den slett ikke gale.
Bilde ble dessverre ikke det beste. Men det får vi leve med
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
parnulf View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 80
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote parnulf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2015 at 15:51
Her er også travelt før jul. Den siste innspurten er tung...


Da er jeg på forumet, og for å bevise det, har jeg skrevet dette.
Back to Top
parnulf View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 80
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote parnulf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2015 at 16:05
Et prosjekt noen av oss som var barn på -60-tallet har minner om.



Litt videre i moroa.



En for anemisk dame etter min smak, dukket opp hos Høl VognForbedringsfabrikk og spurte etter "hudfarge". Hvit er vel hvit?



Nå ja, Benny forbarmet seg, og kjøpte henne en ny pels. 

Risetrollet har fått seg ny "gammel-traktor", og nybarbert Hagbart velsigner kjøpet!



Julebadet er i gang. Plass til to?



Pirk for tykke fingre...



Klar for "slædding" i mellomdagene?



Og hvem får de største potetene - og de fineste traktorene?


Da er jeg på forumet, og for å bevise det, har jeg skrevet dette.
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2015 at 16:38
Byggesett fra Profiler i Norge. Artig idé med isboksene. :)






Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2015 at 13:37
Du verden Arnulf, jeg har misset at du har lagt ut bilder her! Du må få lagd deg en egen byggeblogg! 

Festlig isboksprosjekt det der, Heine. Får jo nesten lyst å prøve seg på hagejernbane selv. 

Her i romHjulen bygges det også, mens fruen er på arbeid. NRK Radioteaterets "Murmansk" på webradio (kan anbefales) og husfred så kan man være ganske effektiv.

Her er dagens resultat:
Et lite romhjulsprosjekt;
en BMW R27 1960-64 fra den Tjekkiske produsenten Hauler. 


Hva driver dere andre med i romHjula?
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2015 at 14:35
Hørte faktisk på "Murmansk" da jeg loddet disse 1. juledag. Dette er et sett jeg har tegnet selv og fått etset, men det kommer etter hvert som byggesett. Har fått målt opp frontene på nytt og tegner nå på nye originaler. Disse har jeg tenkt å få støpt slik at de er enklere å montere.

Her er det første settet jeg lagde. Bildet viser en testkjøring på DMJKs anlegg, men det ruller nå på Vitenfabrikken i Sandnes.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2015 at 17:16
På mitt bygdebord står det to av Thamshavnbanens kisvogner i tre samt en arbeidsvogn som er bygget på samme understell. Håpet er å ha et lite tog ferdig før påske!



Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2015 at 23:02
Jeg har gått berserk i "gotteributikken".  Startet ut med en bestilling av noen Auhagen deler fra NMJ tidlig i høst for å bygge en fabrikkbygning i enden av anlegget.  Oppdaget at jeg ikke helt hadde skjønt systemet og bestilte nye deler for å få alt til å passe.  Tilslutt hadde jeg fått fem forsendelser og har hatt en hyggelig e-mail utveksling med Knut Moe.  Utgangspunktet var altså en fabrikkbygning.




Denne har blitt forsterket med Evergreen plater og etterhvert også blitt større enn planlagt.






Men med stadig flere deler til overs tok stormannsgalskapen over.  Jeg begynte å bygge et godshus som bakgrunnsbygning og begynte også på tre andre bakgrunnsbygninger på fabrikkområdet.







Godshuset begynner å ta form og jeg har hatt god utvikling som airbrush maler.  Bygningen er grunnet med Valejo German Red Brown (73.605) mens vinduene som i utgangspunktet var grønne har fått et lag med uttynnet Medium Olive (70850).  Jeg har deretter påført et lag med Grey Primer (73.601) som er godt tynnet med Valejo Tynner (71.161) for å til en effekt av gråaktig fuge.  Dette er så forsøkt strøket av overflaten av "mursteinene" med en fuktig klut.  Jeg er ikke helt fornøyd med resultatet og kommer trolig til å bruke en blanding av hvit og svart akrylfarge uttynnet i vann på neste bygning.  Plattformen er malt med grå grunning og deretter påført uttynnet Stone Grey (70.884).



Vinduer og dører er vasket med grå og svart vask fra Valejo.



Taket ble påført en svart teip fra Panduro for å illudere takpapp og ble deretter malt med Tamya´s Olive Black fra Sprayboks sammen med taket over plattformen.  Selv om jeg har avtrekk, bruker jeg åndedrettsvern når spraybokser er i bruk.







Nå gjenstår det å sette på takene og ta frem ulike pigmentpulver for ytterligere å "elde" godshuset.  Så skal jeg gjennom prosessen med å grunne fabrikkbygningene, skape illusjonen av fuge, male og sette inn vinduer og tak og deretter lage illusjonen av vær og vinds påvirkning.  

Men det som virkelig gjenstår er farging av spor og sviller (med airbrush) og ikke minst; ferdigstilling av rammeverk og spor på resten av anlegget.  Det blir litt usystematisk, alt etter som de ulike aspektene av modelljernbanehobbyen får prioritet.

Takk til alle som har gitt meg inspirasjon og påvirkning i 2015.  Godt nytt år.


Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.