MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Bygging av S & S G3
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Bygging av S & S G3

 Post Reply Post Reply
Author
Ove T View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 11 januar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 17
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ove T Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bygging av S & S G3
    Posted: 30 oktober 2015 at 19:45
Jeg har begynt på et G3 byggesett, og det er vanskelig å holde endeveggene i riktig posisjon ved lodding. Er det noen som har tips om hvordan man gjør dette?

Mvh Ove

Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2015 at 00:09
Jeg bruker tape til å holde veggene på plass. Det gjør det lettere å få loddet riktig.
MVH

VA
Back to Top
Ove T View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 11 januar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 17
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ove T Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2015 at 17:08
Takk,da prøver jeg det. Lodding på innsiden da?
Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2015 at 17:21
Jeg lodder fra innsiden. Begynner med noen punkter for å se at alt sitter riktig på plass. Deretter loder jeg jevnt hele veien rundt på innsiden.
Et stødig underlag som tåler varme er en fordel. Bruker ei gulvflis selv. Bruk loddevann god varme slik at tinnet flyter fint inn i hjørnene.
MVH

VA
Back to Top
Ove T View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 11 januar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 17
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ove T Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2015 at 16:39
Tape fungerte bra, brukte maskeringstape. Tenkte vanlig tape ville smelte, mulig det ikke blir så varmt. Det ble nok litt mye loddetinn enkelte steder.

Ferdig med taket i dagens økt.









Edited by Ove T - 01 november 2015 at 16:42
Back to Top
Ove T View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 11 januar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 17
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ove T Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2015 at 21:17
Det går videre med byggingen. På en måte går byggingen bedre enn jeg trodde, passformen på delene er veldig bra, og det meste er enkelt å sette sammen. Det forrige byggesettet jeg begynte på var ScanTrains type 21, og det er ikke ferdig etter ca 20 år...

Men noen ganger er ikke byggebeskrivelsen for G3'n like lett å skjønne. Jeg plundrer veldig med sluttsignalholderne, de er veldig små og vanskelige å holde på plass. I byggebeskrivelsen står det at disse loddes fast fra innsiden. Jeg skjønner ikke helt hvordan det skal kunne gjøres.

Den beste løsningen jeg fant, var å la en del av resten av etseplaten sitte fast på holderen, slik at det var noe å holde i under loddingen. Og så kutte vekk dette etterpå.

Noen som har andre løsninger?




Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,031 seconds.