MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Restaurere Nohab
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Restaurere Nohab

 Post Reply Post Reply
Author
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Restaurere Nohab
    Posted: 28 oktober 2015 at 15:47
Hei

Jeg har en gammel Marklin Nohab (Dansk eller Belgisk) som jeg restaurerer. Jeg har plukket motoren helt i fra hverandre, tatt ut ut tannhjulene og rengjort disse. Hjulene ser veldig matte ut i banene og på flensene. Er det noen som har forslag til hvordan jeg kan rengjøre og "friske" hjulene opp?

Helge B.
Back to Top
Per Hilton View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Hilton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2015 at 19:12
Det er nok forniklingen på hjulene som er slitt vekk.  Rensing hjelper kun kortvarig, du må enten bytte hjul (dyrt) eller fornikle dem på nytt (vanskelig).  Om det er strømopptaket som er problemet, kan det hjelpe å bare bytte løpeboggien komplett - det er hverken dyrt (90 kr) eller vanskelig.
Back to Top
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2015 at 22:57
Fornikklingen ser ut til å være der. Pussig med jiff og roterende polerskive på en Dremel hjelper bare litt. Det jeg er ute etter er noe lurium jeg kan legge hjulene i.

Helge B.
Back to Top
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2015 at 22:50
Stålbørste på Dremel fikk vekk skiten. Hjulene er nå blanke. Strømopptak er ikke noe problem.

Motorboggien er satt sammen igjen. Feltspolen er bygget om til permanentmagnet. Da jeg satt på plass tannhjulene hadde jeg en liten dråpe olje på akseltappene og ingenting på tennene. Ved moderat hastighet får jeg en liten skramlelyd. Det er ikke den hylelyden man får hvis rotorakselen ha for lite olje. Noen forslag til hvordan få vekk ulyden? (Smøre med fett el.l.)
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2015 at 00:21
Det er ytterst sjelden at det kommer slike lyder fra selve tennene på tannhjulene, det er praktisk talt alltid akslene (rotor-, tannhjuls- eller hjulakslene) som lager lyd ved slitasje og/eller manglende smøring.
Hvis ett eller begge rotorlagrene er mye slitt er det ikke uvanlig at det oppstår romlelyder selv om de er smurt. Trykk en liten skrutrekker eller syl mot enden av rotorakselen og prøv om den lar seg bevege radielt. Test på begge sider.
Ulyder kan også komme fra selve hjulakslene, har du smurt disse?
Vanligvis er det ikke nødvendig å smøre tennene på tannhjulene. Den mikroskopiske oljemengden som siger ut fra akslene pleier å være nok. Dog kan du prøve å ha på en ørliten mengde fett på tennene og se (høre) om det hjelper.
Back to Top
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2015 at 22:48
Jeg har sjekket både rotorakselen og alle mellomtannhjulene. Ingen radiel slakk av betydning. På hjulakselene er det mye slakk. De er smurt de og men ikke mye. Jeg hadde litt ekstra olje bak tannhjulet etter rotoren da dette ligger an mot godset og er det som roterer raskest. Egentlig ingen merkbar forskjell. Jeg har kjørt noen runder for på nytt å identifisere ulyden. Det kan virke som det er en type svakere mekanisk støy som genereres et sted og hvor chassi plate og kåpe fungere som høyttalere. Finnes det noe dempningsmateriale som kan legges inn noe sted?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.