MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Flott tilbusd til en eier av Marklin Di3
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Flott tilbusd til en eier av Marklin Di3

 Post Reply Post Reply
Author
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Flott tilbusd til en eier av Marklin Di3
    Posted: 23 oktober 2015 at 12:21
Hvis en som eier en Di3 kan melde seg til meg på min e-post (HJM.models@outlook.com) Så har jeg et flott tilbud. Den som er villig til å prøve en siste test av overgangen til kortkobling for Marklin Di3 som har samme patent som Marklin sin. Den som er villig til å prøve den (tror den passer nå) får to stk overganger i rustfritt stål gratis av meg. Jeg må bare ha et lok å prøve på men den skal være riktig nå. Det var en som takket for tilbudet men tvilste på at patenten vil virke. Så for de som tviler så kan dere se på den Marklin laget en gang. Den har samme patent som min. Bå bildet har han skåret den til litt med det er foirdi han i det prosjektet disse bildene er hentet fra så måtte han bruke den opp-ned. Dvs omvent av det som er meningen. se bilder og hvis noen vil ha gratis slik mot å prøve så kan vedkomne melde seg til min e-post.
Betalingen er responsen, evt små endringer jeg ikke har sett. Rett og slett teste ut og se om den passer og hvis ikke fortelle meg hva som må gjøres, evt om den er for kort feks, men jeg har tatt mål. Jeg har ingen Di3 selv og ikke har jeg råd til det nå. Se disse bildene: 

Marklin sin:



Montert på loket (opp-ned av normalt)



Jeg har laget maken men i rustfritt stål. Denne reservedelen sa de på danske forum at ikke er tilgjenglig mer.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Per Hilton View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Hilton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2015 at 12:26
Kanskje du skulle få delen i hus før du forsøker å prakke den på folk?

Shapeways oppgir at detaljer under 1mm ikke er å anbefale for printing i rustfritt stål.  Jeg er redd det betyr at dette prosjektet er dømt til å mislykkes.




Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2015 at 12:38
Jeg har laget den ca 1mm tykk. "På prakke den på folk." Unnskyld meg men dette var en vennlig melding som er godt ment. Jeg fikk tilbakemelding om at den ikke kan lages i plast men fikk ikke tilbakemelding om at den ikke kunne lages i stål. Jeg fikk høre stikk motsatt mening fra ekspertene på Shapeways enn den meningen du har.
Jeg mener ikke å vare respektløs men litt høflighet på et så vennlig tilbud er på sin plass.

Så til saken igjen:
Er det noen som er villig til å prøve den på loket sitt? Husk en ting. Dere har ingenting å tape på dette. Bare tjene på det, og det koster dere ikke et eneste øre.
Har vi en "prøvekanin"?
Jeg repeterer e-posten. HJM.models@outlook.com

Edited by Helgejohan3 - 23 oktober 2015 at 13:07
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Per Hilton View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Hilton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2015 at 13:03
Shapeways oppgir 0,2mm oppløsning for nylon og 1,0mm for stål.  Da forstår jeg ikke at stål kan være rett materialvalg, i og med at sjaktåpningen skal være 3,2(-0,1)mm x 1,75(-0,05)mm iht. NEM362.

Her er forøvrig en annen NEM-sjakt - i nylon...




Edited by Per Hilton - 23 oktober 2015 at 13:04
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2015 at 13:09
Ok - bare ødelegg for meg. Alle andre kan bedre enn Helge. Hvis det gleder dere så skal jeg gjøre den tykkere selv om jeg har melding om at det gikk an.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2015 at 13:21
Nå har jeg gjort den om. "Er alle glade da så vi kan feire?"
HVORFOR motarbeider dere meg og alltid viser noe dere mener er bedre enn mitt?

Er ikke jeg bra nok for dere?
Si det heler rett ut.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2015 at 13:27
Originally posted by Per Hilton Per Hilton wrote:

Shapeways oppgir 0,2mm oppløsning for nylon og 1,0mm for stål.  Da forstår jeg ikke at stål kan være rett materialvalg, i og med at sjaktåpningen skal være 3,2(-0,1)mm x 1,75(-0,05)mm iht. NEM362.

Her er forøvrig en annen NEM-sjakt - i nylon...


Har noen SPURT deg om en slik link? Dette kaller jeg direkte motsand og diskriminering. 
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2015 at 13:33
Nå har jeg endret den og fått grønn hake på nesten alle materialer. Her kan neste alle materialer brukes. Fortell hvilket materiale dere ønsker.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2015 at 13:38

Hvis ingen spør om det direkte så slutt å legg linker til noe dere mener er bedre enn mitt. Helt siden jeg begynte på forum, helt fra begynnelsen har jeg gjort mitt beste og andre har bare gjort en ting - motarbeide meg og ødelegge. Gjerne med helt unødvidige linker av ting dere mener er bedre enn mitt som bare tjener til å knekke og ødelegge for meg. Hva er motivet deres for slikt? Slike mennesker minner om den stilen man sikkert finner hos Satan - ødelegg. Diskriminering av mennesker med mindre kunnskap og med GODE motiver selv om jeg også vil tjene litt på det?
Nå har jeg utviklet en NEM-overgang som jeg vet er bedre enn den andre fordi den er vanskeligere å knekke grunnet stål. Er er alle vegger minst en millimeter.

Edited by Helgejohan3 - 23 oktober 2015 at 13:51
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Per Hilton View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Per Hilton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2015 at 14:00
Det hjelper ikke at materialtykkelsen alle steder er over 1mm hvis ikke presisjonen i produksjonsprosessen er god nok.  Det er mulig det kan gå hvis delen maskineres etterpå (freses og borres), men det er en forholdsvis dyr prosess.
 



Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2015 at 14:20
Du prøver deg i et åpent marked i en åpen verden. Da må du også være forberedt på både konkurranse og motstand. I stedet oppfører du deg som om du arbeider i en vernet bedrift hvor både konkurranse og kritiske røster skal være helt fraværende.
Alle andre som presenterer byggeprosjekter i dette forumet gjør dette for å informere andre om hva de driver med for egen del. Du starter derimot ustanselig nye salgsprosjekter, selv om du gang på gang sier at du aldri skal selge noe mer, i hvert fall ikke til det norske markedet.

Produktutvikling av noe som skal selges er en langvarig prosess hvor man må gå igjennom alle detaljer på beregningsnivå før man setter i gang en prøveproduksjon. Når man så har fått laget et noenlunde komplett produkt tester man det selv for å finne ut om det fungerer tilfredsstillende, og om det eventuelt er nødvendig med forbedringer, noe det svært ofte er. Først når dette er gjennomført er tiden inne for å presentere produktet for omverdenen, og eventuelt invitere til ytterligere testing.
Det blir derfor veldig rart når du med brask og bram presenterer produkter som du ikke engang har laget fysiske prøver av, men allikevel påstår at vil være noe av det beste i verden. Enda rarere blir det når du blir fornærmet for at noen gjør deg oppmerksom på at det allerede finnes produkter som er bedre enn det du planlegger å lage.

Hvis du vil bli tatt alvorlig, så bør du være litt mer ydmyk og få frem noe det er mulig å vurdere før du lanserer det som revolusjonerende produkter. Til nå har vi sett noen bygninger som ikke akkurat var veldig imponerende, en boggivogn som aldri ble noe mer enn en delvis vognkasse, en Di2 som aldri kom lenger enn en prøveprint på litt av den ene fronten, og en masse prat om en koblingsholder til en lokomotivtype som du ikke engang har selv, og som du dermed ikke har mulighet til å prøve ut i praksis.
At den skal være i rustfritt stål kan høres flott ut, men det er ikke nødvendigvis alltid så lurt å sette inn en fysisk svært robust del i en kjede av svakere deler. Koblingsholderen din holder nok, men hvordan vil det gå med boggirammen som er av plast? Hva er enklest og billigst å erstatte i tilfelle et uhell - boggirammen eller kobling med koblingsholder?
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2015 at 14:28
Visste du at jeg har en diagnose/sykdom som gjør at jeg på mange måter lever litt i min egen verden? 
Det skrev en annen bruker som kjenner meg personlig.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2015 at 14:31
Originally posted by Per Hilton Per Hilton wrote:

Det hjelper ikke at materialtykkelsen alle steder er over 1mm hvis ikke presisjonen i produksjonsprosessen er god nok.  Det er mulig det kan gå hvis delen maskineres etterpå (freses og borres), men det er en forholdsvis dyr prosess.
 




Det er jo derfor den skal testes. Skjønner du ikke det? Og jeg tror den er riktig nå. nå må jeg få en ny en med de endringene jeg gjorde og jeg sparer opp til en Di3 selv så jeg ikke bryr andre.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2015 at 14:36
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Visste du at jeg har en diagnose/sykdom som gjør at jeg på mange måter lever litt i min egen verden? 
Det skrev en annen bruker som kjenner meg personlig.

Jo, det vet både jeg og de fleste andre som frekventerer dette forumet.
Det endrer ikke på det faktum at du hele tiden maser om opplysninger og tilbakemeldinger på prosjektene dine. Mener du at man skal la være å melde ærlig tilbake fordi du lever i din egen verden? De produktene du ønsker å "hjelpe" oss andre med skal jo i så fall brukes i vår verden, ikke i din. Da holder det ikke at de muligens oppfattes som fantastiske i din spesielle verden, hvis de ikke er det i vår verden.
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2015 at 15:28
Det har du helt rett i. Jeg skal ta det til etterretning
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.