MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - 1:8 veksel
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

1:8 veksel

 Post Reply Post Reply
Author
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 1:8 veksel
    Posted: 18 oktober 2015 at 23:16
Er det noen forskjeller på norske og amerikanske 1:8 veksler annet enn svilleavstanden??
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2015 at 10:25
Norske 1:8-veksler er vel ikke særlig vanlig. Finnes det slike? Normalbøkene har bare 1:7 og 1:9.

Men hvis det finnes, så er det vil ingen andre måter å gjøre de annerledes på enn skinnetypen og svillene. En ekte 1:n-veksel har rett skinnekryss med dette stigningsforholdet, og da gir resten seg av selv. Slike veksler med rett skinnekryss er veldig greie å ha med å gjøre når det gjelder utforming av sporplaner, og ved å legge to slike mot hverandre i sporsløyfer oppnår man automatisk en viss lengde mellom dem med rett spor, og dermed en gunstigere S-kurve enn om man bruker veksler med krumt skinnekryss, slik f.eks. Pecos ikke-amerikanske veksler har.
Svein S
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2015 at 10:59
Det er tegning av en 1:8 veksel for bredt spor 35kg skinner. I boken Normaler etter 1920 som jeg har. Grunnen for spørsmålet mitt er at jeg har en venn som akkurat har gått til innkjøp av fasttracks sine vekselsmaler. Han bygger ikke etter Norskt forbilde. Men om det er stor forskjell på disse og Norske veksler?
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2015 at 13:51
Litt OT:

Hva blir avstanden på de rette skinnene ved å sette to Peco code 75 lange veksler mot hverandre ?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2015 at 15:21
Originally posted by kokken kokken wrote:

Det er tegning av en 1:8 veksel for bredt spor 35kg skinner. I boken Normaler etter 1920 som jeg har.

I så fall husker jeg feil (befinner meg milevis fra min utgave av Normalboka), eller så er utgavene vi har forskjellige mht innhold (utskiftbare blad i min utgave). Uansett er det med norske 1:8-veksler godtgjort.

Normalboka gir også svar på svillestørrelser og plassering på veksler, så da er det vel bare å sammenligne med Peco code 83 vekselen for å finne svaret på om svillenes plassering. Utforming av skinnekryss og plassering av tvangsskinner må styres av de MJ-normene vekselen lages etter, og her vel det NMRAs? De avviker fra 1:1/87, men sånn må det være dersom MJ-hjul skal gå gjennom greit, så fremt man ikke anvender en av proto-skalaene.
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2015 at 15:23
Originally posted by jhv jhv wrote:

Litt OT:

Hva blir avstanden på de rette skinnene ved å sette to Peco code 75 lange veksler mot hverandre ?

Nå er jeg ltit usikker på om jeg oppfatter spørsmålet ditt rett, men ved å sette to lange Peco 75-vekseler mot hverandre uten noe i mellom får man ingen rett skinne mellom, for Peco-vekselens avvik består av en sammenhengende bue, til og med med varierende radius.
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2015 at 16:12
Tror kanskje han tenker på parallellavstanden mellom sporene, som skal bli 50,8 mm om jeg husker rett. Men som Ses sier vil det da bli en S-kurve gjennom vekslene, da de kurver hele veien ut til enden.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2015 at 20:49
Jeg har lurt litt på det med at stort sett alle veksler man får kjøpt hos forhandlere i Norge har en sammenhengende bue, og ikke et rett spor etter buen, sånn at man på en måte får en "S" sving vist man leger vekslene rett etter hverandre, som man gjør med et parallelspor, med et stikkspor.

Hvor mange produsenter lager veksler med et rett stykke på slutten og ikke en sammenhengende bue ?

Jeg har sett at Tillig har to, en kort veksel på knappe 20 cm, med en radius på rundt 45 - 50 cm, og en veksel på neste 40 cm og en radius på ca 2200 cm.
Disse har en kort rettspor etter buen.

Jeg vet ikke om Peco sine code 83 US veksler har det
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2015 at 21:10
Peco code 83 synes å ha bue kun fra tunge til skinnekryss, og så rett videre, altså slik som standard norske veksler etter normalboka er.
Men i TMJK, Åge, har vi modifisert noen Peco code 75-veksler slik at kurven blir kortere ved å kappe av sporet rett etter krysset. Da vil det være plass til en lite rettstykke før motgående veksler slik at S-kurven blir bedre.

Grunnen til at de fleste produsenter lager veksler med gjennomgående bue, er nok at en veksel da kan legges inn i en kurve uten videre, og særlig hvis kurven i vekselen tilsvarer en kurveskinne av seksjonsstypen.
Svein S
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2015 at 21:31
Takker for svar, og som Svein A oppfattet riktig.

Følgespørsmål: Har JBV en standard for avstand på paralelle spor på stasjonsområder, evt minsteavstand ?

Etter litt ommøblering i hjemmet, så fikk jeg en IKEA bordplate 100x60 cm til overs.
Har så begynt med et diorama av en for meg velkjent stasjon
- med fire rette spor.
Vil sporlegge dene slik at en eventuell senere utbygging med veksler vil passe inn. Derav spørsmålet.

Og håper Kokken tilgir avsporingen fra opprinnelig topic.
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2015 at 23:50
På amerikanske fora sies det at Peco sine S, M og L tilsvarer omtrent 4, 6 og 8 type veksel
Terje
Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2015 at 00:18
Originally posted by ses ses wrote:

Peco code 83 synes å ha bue kun fra tunge til skinnekryss, og så rett videre, altså slik som standard norske veksler etter normalboka er.


Ja, jeg syntes også at det var antydning til et lite rett strekke helt på slutten, men jeg var ikke hel sikker på det .


Originally posted by ses ses wrote:


Men i TMJK, Åge, har vi modifisert noen Peco code 75-veksler slik at kurven blir kortere ved å kappe av sporet rett etter krysset. Da vil det være plass til en lite rettstykke før motgående veksler slik at S-kurven blir bedre.


Ja vel, det var derfor noen veksler var kuttet, jeg har lurt litt på hvorfor avviket i noen veksler var kortere en normalt, men glemsks som jeg er, har jeg glemt og spørre om det på klubbkvelder ..


Originally posted by ses ses wrote:


Grunnen til at de fleste produsenter lager veksler med gjennomgående bue, er nok at en veksel da kan legges inn i en kurve uten videre, og særlig hvis kurven i vekselen tilsvarer en kurveskinne av seksjonsstypen.


Ja, jo, det kan vel også være grei i flere tilfeller   

Edited by Tåge - 20 oktober 2015 at 00:23
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2015 at 17:27
Det går bra det, men vet ikke om jeg fikk svar på om fasttrack sine byggemaler/jigger kan brukes til norske veksler?
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2015 at 17:34
Jeg kjenner bare overfladisk til FastTracks jigger, men hvis de ikke gjør stort mer enn å plassere skinnene og tvangskinner/kryss på rett sted, må de kunne brukes. Noen sviller må brukes til å sikre denne plasseringen, men resterende sviller kan jo plasseres etter norsk standard.
Svein S
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2015 at 19:23
Det kan se ut som at vekselsjiggene er litt lengre enn en norsk veksel jeg har printet ut tidligere
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2015 at 19:25
Sist jeg sjekket (for noen år siden) så hadde disse standard-jiggene til FastTracks mye mindre kurveradius i avvikesporet enn norske veksler. Altså kortere tungeparti

Men de lager jigger på bestilling :-)

Edit: Var inne å sjekket nå på en 1:9 veksel, og der oppgis radiusen til 91" (2311mm) og det stemmer vel med en norsk R=190 veksel.


Edited by jevistad - 20 oktober 2015 at 19:40
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2015 at 21:34
For øvrig går det an å lage jigger selv med utgangspunkt i en korrekt tegning. Med korrekt mener jeg at den tilfredstiller den MJ-standarden man bygger etter mht mål som gjelder for sporvekselsdelene (kryss og tvangsskinneplassering). Legg en slik tegning oppå et materiale man kan slå ned stifter el.l. som skinnene skal ligge mellom. Plassering av sviller kan også inngå i en slik.
Selv har jeg nøyd meg med å lage slike jigger for den skinnekrysstypene jeg trenger, for det er krysset som er vanskelig å lage korrekt.
Svein S
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2015 at 22:41
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Sist jeg sjekket (for noen år siden) så hadde disse standard-jiggene til FastTracks mye mindre kurveradius i avvikesporet enn norske veksler. Altså kortere tungeparti

Men de lager jigger på bestilling :-)

Edit: Var inne å sjekket nå på en 1:9 veksel, og der oppgis radiusen til 91" (2311mm) og det stemmer vel med en norsk R=190 veksel.

Hvor fant du beskrivelse av radiusen?
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2015 at 22:59
Originally posted by kokken kokken wrote:


Hvor fant du beskrivelse av radiusen?

Du må laste ned en av pdf. tegningene på denne siden: Templates
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2015 at 23:06
Det er et eller som er forskjellig fra de norske i tungepartiet. Jeg kjøpte disse filejiggene til 1:9 veksel for å file til tunger og kryss.

Krysset er greit, men det skrå i tungepartiet blir for kort til en norsk veksel.

Men hvis du kjøper en monterings-jigg fra samme firma, så går jeg ut i fra at det passer til hverandre.
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2015 at 18:07
Ja jeg har filejiggene som jeg syntes er greie å bruke, men er enig at tungepartiet blir litt kort ifh til tegningen av en norsk veksel.
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.